Uppvärmning

Vedpanna i verkstaden

22 inlägg 20866 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

Göt  
#440070 Den där konstruktionen med tankar, ska du ha den i verkstaden eller ska du ha den i ett särskilt pannrum.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

källshult  
#440071
Göt skrev:
källshult skrev:Köpte den från tmac stallinredningar AB i hyltebruk och den kostar 7000+ moms den är på 30 kW och det går att lägga in 50 cm bitar så man behöver inte kapa särskild längd har samma mått till vedpannan


Måste man ha något särskilt byggnadslov eller får man ställa den direkt i verkstaden, jag blev intresserad av den där lösningen

Vet ej

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

källshult  
#440079
Uvskogen skrev:Men måste du inte ha en löjligt hög skorsten?

När jag byggde mitt pannrum till bostaden gjorde jag det själv och murade upp skorsten själv och kravet på skorsten är att den måste vara minst 1m över takyta det är takyta och inte taknock och det fick jag godkänt av sotaren när dom synade in skorsten och pannrum

Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

lillegård  
#440081 Tror skorstenen är 7 meter + anslutningen på pannan så totalhöjd nästan 8 m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440082
källshult skrev:
Uvskogen skrev:Men måste du inte ha en löjligt hög skorsten?

När jag byggde mitt pannrum till bostaden gjorde jag det själv och murade upp skorsten själv och kravet på skorsten är att den måste vara minst 1m över takyta det är takyta och inte taknock och det fick jag godkänt av sotaren när dom synade in skorsten och pannrum

Aha perfekt! Nån sa till mig att den måste 1 m över husets nock vilket hade sett helt fånigt ut. Det var svaret jag fick när funderade på pannrum utanför huset med kulvert in.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

lillegård  
#440087 Panna Vidarus u22 ved ca65
Demokörd på mässa pris 10000

Tankar nya köpt på auktion
Isolerade runda pris 6500 /bägge

Skorsten beg köpt av grannen
Lite bucklig pris 1000

Tillkommer laddomat

Blir nog bra till slut inte så jättedyrt iaf

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

axwell  
#440115
Uvskogen skrev:Aha perfekt! Nån sa till mig att den måste 1 m över husets nock vilket hade sett helt fånigt ut. Det var svaret jag fick när funderade på pannrum utanför huset med kulvert in.


Det kom en sån regel i början av 1990-talet, har för mig att den blev kortlivad,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).