Skojigt/Galet

Bygg inte med skräp

11 inlägg 7005 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygg inte med skräp

Rolfnilsson400  
#439858 http://blogg.elinor.se/2017/02/21/bygg-inte-med-skrap/

Intressant vinkling på ämnet med vad som är miljövänligt



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bygg inte med skräp

JensSkoog  
#439862 Tankeväckande, @Rolfnilsson400 :-BD

Gav mig mycket att hämta fram i samtal med "trädsparare" :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygg inte med skräp

BjörnS  
#439866 Och köp kvalitet!

Visst kostar det mycket mera men inte i längden. Det mesta kan man dessutom köpa begagnad.
Idag produceras så mycket onödig skräp. Borrmaskiner som håller för 10 hål och hamnar på skroten efter det.
Det värsta är att många är nöjd med det typ jag behöver inte borra mera en 9 hål...
Eller köpa sig en motorsåg för 700kr för att fälla ett träd.

Kan de inte anlita någon som utföra jobbet istället? Det blir lika dyrt men gynna arbetsmarknaden här hemma.

Avatar Fallback

Re: Bygg inte med skräp

r93  
#439891 Motorsågar är farliga grejer, där håller jag med dig, men angående borrmaskin så förstår jag att en lägenhetsinnehavare köper en på ö&b, om inte vederbörande är intresserad av verktyg.

Varför köpa en Hilti som plockas fram en gång om året?

Hur många av oss (bonnlurkar i skogen :mrgreen:) köper en Bang & Olufsen när vi behöver ny köksradio :wink:

Jag köpte min på biltema för 200:- funkar fint för mig, dåligt för miljön.
Skulle nog bli utskälld om jag gick in på ngt hifi forum och hävdade att Biltemas är minst lika bra som B&O :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bygg inte med skräp

JörgenO  
#439902 Det här med att i alla lägen framhålla att man skall tänka på kvalitetsmaskiner och ekologiskt och bra och noga utvalda material kan bli lite pretentiöst om man drar det för långt.

Många av mina eldrivna maskiner är köpta på Rusta eller Biltema och faller sönder med jämna mellanrum men det känns ändå som de harmonierar med min kompetensnivå och de tenderar att gå sönder på lagom avstånd från att jag glömt vad de kostar.

Om det är saker jag använder lite oftare och blir gradvis bättre på så brukar jag prova lite bättre kvalitet. Tex var det underbart när jag köpte mina första skruvbits som inte var gjorda av kinesiskt blötjärn. De höll för hela trallprojektet och jag köpte styckvis istället för de billigare som alltid kommer i en fin låda med en man behöver och nio st som man aldrig har nån användning av.

Avatar Fallback

Re: Bygg inte med skräp

bjed0001  
#439905 Problemet är att han inte för en sekund reflekterar över begreppet kvalitet. Vad är kvalitet?

Jag har snickrat ihop en bänkskiva i köket där jag ville få fram ett speciellt utseende. Då dessa ämnen inte går att köpa i min önskade kvalitet så sågade jag själv ut 2,5" * 14" plank ur den mest grovkvistig frodvuxna tall jag kunde hitta. Resultatet blev en riktigt snygg bänkskiva från bred plank med stora kvista och en mkt intressant yta. Vad är kvalitet i det här sammanhanget? Här värderade jag utseendet högt medans till exempel ytans hårdhet var mindre viktigt. Här använde jag med andra ord för situationen virke med superb kvalitet. Samma virke är ju tämligen värdelöst för till exempel förstersnickeri och håller ju i det sammanhanget mkt låg kvalitet.

Så jag tycker att det är synd att han blandar ihop yrkesskicklighet med hans subjektiva bild av råvarukvalitet.

Avatar Fallback

Re: Bygg inte med skräp

Rolfnilsson400  
#439940 Kvalitet kan vara precis vadsomhelst.
I ditt fall utseende.

När någon säger kvalitet brukar jag fråga vad som menas, Lång hållbarhet, lättanvänd, snygg design eller något annat.
Bara ordet Kvalitet utan närmare definition av vad som menas hör hemma bland andra floskler

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygg inte med skräp

totte  
#440154 Det finns en bok som heter "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M. Pirsig (Zen and the art of motorcycle maintenance). Nästan hela boken är en filosofisk diskussion om vad kvalitet är, samtidigt som det är en reseskildring av en motorcykelresa tvärs över USA. Det blir rätt flummigt ibland, men det finns också mycket konkret resonemang kring kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Bygg inte med skräp

alias  
#440156
totte skrev:Det finns en bok som heter "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M. Pirsig (Zen and the art of motorcycle maintenance). Nästan hela boken är en filosofisk diskussion om vad kvalitet är, samtidigt som det är en reseskildring av en motorcykelresa tvärs över USA. Det blir rätt flummigt ibland, men det finns också mycket konkret resonemang kring kvalitet.


Stämmer rätt bra med vad som lärdes ut om begreppet kvalitet när jag läste marknadsföring. Det framgick tydligt att kvalitet inte är statiska egenskaper. Tror att man definierade kvalitet som "egenskaper hos en produkt som kunden eftersträvar och därmed är beredd att betala för".

Ska jag bygga ett hus med solida timmerväggar vill jag kanske ha snabbvuxet virke med låg densitet för att få bra värmeisolationsförmåga, medan om jag ha virke till fönsterkarmar så vill jag ha långsamvuxet virke för väderbeständigheten. Två helt motsatta virkesegenskaper kan vara vad kunden vill ha, beroende på tilltänkt användningsområde.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bygg inte med skräp

BjörnS  
#440160
Rolfnilsson400 skrev:När någon säger kvalitet brukar jag fråga vad som menas, Lång hållbarhet, lättanvänd, snygg design eller något annat.
Bara ordet Kvalitet utan närmare definition av vad som menas hör hemma bland andra floskler


Jag anser att ett kvalitativt högvärdig produkt ska uppfylla olika egenskaper.
En motorsåg till exempel ska inte bara vara snygg, den ska framförallt sågar bra men också har en lång hållbarhet bra säkerhet loch vara lättanvänd.

Det som JörgenO skriver om bits är ett exempel som jag själv var med om. Köpte ett antal år sedan en sats bits och en förpackning med 10 bågfilsblad för under 50kr. Jag trodde att de inte kan var så dåligt. Men de var inte värd en enda krona. För att kapa en m8 bult behövs flera blad och bitsen gick av vid första skruv. Hade jag bara köpt en bra bits och ett Bahco blad hade det inte blivit dyrare.

Visserligen kan man inte köpa dyra verktyg när man inte behöver de ofta.
Men varför ska man inte hyra de eller köpa begagnad? Det är mycket roligare att arbetar med maskiner som fungerar.

Och jag säger inte att alt som biltema mm säljer är dålig. Jag handlar själv där. Man får bara titta noga vad man köper.

Användarvisningsbild

Re: Bygg inte med skräp

BjörnS  
#440167 Vad som gäller trä så håller jag alltid utsikt efter "dålig" kvalitativa träd i skogen.
Det finns så många möjligheter att snickra fina saker med de.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).