ons 22 feb 2017, 09:53#439880
Bra fråga, att du belyser det, med att hålla en plan aktiv.
I certifieringen påtalas att markägaren har någon dokumentation som visar vad man har gjort. Samt även om man utfört det själv eller vilken certifierad entreprenörer/organisation som utfört arbetet.
Tyvärr är detta ofta bristfälligt.
Jobbar du som markägare med flera kontakter är det lämpligt att du för in uppgifter själv.
Vissa appar har den funktionen.
Men vissa företag i mellansverige har lagt ut sådana jobb på större plaläggningsfirmor som begränsats av snö planläggning i fält.
Då krävs ett bra underlag och bäst är att man följt avdelningarna gränser.
Mitt tips är då att man gör en sådan ajourhållning utan fältförsök för att hålla nere kostnaden, dels efter 2 år (angelägenhetsgrad 1 snarast) resp efter 5 år (efter angelägenhetsgrad 2 2-5år)
Då kan man även passa på att justera angelägenhetsgrad resp uppdatera följd åtgärder.
Men detta utesluter inte att planen bör göras om 10 år efter ursprungligt startår.