Bioenergi

Tork för brännved

44 inlägg 19461 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tork för brännved

Mojjemannen  
#43926 Hej,
Söker info om dimensionering av vedtork, Tanken är elda med spill och spån mm och föra in varmluft i kammaren.
Men frågor finns givetvis, nån som har gjort detta och har koll på fallgropar, effekt behov konstruktion etc? Råd i allmänhet efterfrågas

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43938 Hade en tork för sågat virke av ett ASG skåp, skadar inte att sätta isolering på utsidan för mindre värmeförlust

I bakkant sågade jag ut ett hål för torkaggregatet på 16 kw.

Lutade skåpet i sidled för att få ut vattnet. Det du behöver tänka på är att ha ordentlig ventilation så inte veden möglar.

Smidigast är om du kan ha några vagnar att köra veden in och ut på, typ tågräls
Hoppas du fick några vettiga svar :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tork för brännved

Torparn79  
#43944 hur har du tänkt, ska veden vara stjälpt i torkutrymmet eller ska du trava in den...?

det blir ju en viss skillnad i densitet och med andra ord skillnad på lufttryck och luftmängd...

ska du torka bara för husbehov eller är det ett större vedhandelsprojekt...?

handlar det om större mängder så skulle du ju titta på en sk. körbar planbottentork som används till spannmål, dom lastar man ju ut med traktor/lastmaskin och skopa, dyrt men bra till mycket...

du kan ju torka ved på våren, torka hö på sommaren och torka spannmål på hösten, kan ju finnas ett visst hyresintresse hos lokala bönder om du inte har behovet själv...

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#43949 Tanken är, om det inte är ett generalfel, att ha en betongplatta och lassa in det med staplare/handtruck i gallerburar (stjälpt).
Volymen ved torken skall rymma är ca 80m3. Vilken effekt krävs för att dra fukten ur en sån laddning, tidsaspekten är ju också en grej, kan ju inte stå i torken veckovis.
Tanken är väl en liten större produktion, 1000-2000säck el motsv per vecka ungefär, får väl se..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tork för brännved

Torparn79  
#43961 1000-2000 säck, då pratar vi bensinstationssäckar...?

jag tror att du ska titta på körbar tork, men som sagt, det kostar ju en slant, samtidigt så påskyndar du ju produktionen...

att förvärma luften med ett tiotal grader gör en väldig nytta i torktid...

har du en befintlig byggnad eller ska du bygga nytt...?

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#43962 Ja 40 liters,
Körbar tork säger du, vill du utveckla det? torken är tänkt att ligga intill befintlig hall och i samma nivå vad gäller platta.
Förvärma, menar du att recirkulera luft fr torken in i varmluftspannan på nytt?
Tänkte leda hetluften i skorstenskanaler av lämplig dimension, isolerade och klara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Bengt olsson  
#43970 Hej gå in på Kisaveds sida dom har testat att torka i en container.
Annars är den bästa torken på våren ute under tak och dessutom den billigaste.
Jag säljer en hel del 40liters säckar och jag packar med torr ved och fyller dom helt och hållet så att man nästan inta kan knyta snöret.
Har sett många skräckexempel på andra säckar både på tappar och på nätet som dom har packat blöt ved i,veden krymper med ca 10% och då är ju inte säckarrna fulla längre,sen torkar dom inte bra på en pall med fulla säckar som ligger för tätt ihop.Har sett många som är mögliga på ändarna.
Fattar inte att man kan leverera halva,och mögliga säckar.
Sen vet jag att vissa säljer björkved men att det inte är 100% björk i säckarna.
Nä jag tror på kval på mina säckar. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#43971 Jag såg det kisaved gjorde men jag kan inte finna att dom har kvar "projekt vedtork" på sidan längre.
Dom hade ett lastbilsskåp och ett eldrivet varmluftsaggregat, ved spill ved och spån tror jag mer på..
Att torka det utomhus tar för lång tid för mig och känns inte rationellt i den skalan.

Jag har också lagt märke till att vedkvaliteten varierar och att det kan vara svårt att konkurrera med kvalitet framför pris. Dock är mina större kunder villiga att betala rimligt om bara veden är torr nog och volymen stämmer.
packar efter torkning, givetvis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43975 Det du behöver är en rejäl aerotemper och ett styrsystem.

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Bengt olsson  
#43980 Det finns en stor vedleverantör i Stockholm hur torkar dom sin ved?

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#43982 Aerotemper, vattenburet antar jag, borde inte det bli enklare och effektivare att föra in hetluft i torken direkt från panna?
Jag undrar vilka effekter och flöden som kan tänkas krävas.


Jag vet inte hur dom torkar veden i stockholm, med hårfön kanske??

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Boden  
#43988 Borde inte ett torrluftsaggregat vara effektivare än att torka med uppvärmd luft?

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#43992 Vill du förtydliga vad du menar

   TS
Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44031 att köra in varmluft borde ju bli lite kaka på kaka, du vill ju ha ut fukten.

med torrluft slipper du ju den effekten, ända gången man vill ha fukt är när man basar veden

Avatar Fallback

Re: Tork för brännved

Mojjemannen  
#44034 Jo men kan man verkligen "avfukta" bort fukten ur sådana volymer på rimlig tid? Upphettad luft bör ju relativt sett ha en låg fuktighet och varm ved bör ju avge fukt till denna luft, så om den ventileras väl/omsätts med x antal m3 luft per timma vid en hög temp bör väl det gå fortare?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).