Bilar

Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren.

79 inlägg 28006 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

rikard_e  
#438847 Amarok eller Hilux är väl dom standardpickuper med generellt minst problem.
Pris därefter iofs.

Men flaket på många pickuper rymmer inte röjsåg, utan att man få lägga dom på lämmenkanten.
Annars är väl Vw transporter inte fel heller, något stora om du ska åka själv och inte ska lasta mer än motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Peteflamingstar  
#438854 Behöver du absolut fyrhjulsdrift? Har själv åkt 2wd skåpbil i skogsjobb i tre år utan större problem, framkomlighetsmässigt i alla fall. Man får med sig det mesta och de går billigt. Tyvärr blev reparationerna till slut så stora (fransk bil...) att jag nyligen köpt en L200 dubbelhytt från -08 istället, nöjd hittills och tar mig fram bra. Dyrare att äga och åka i, men ska ge japspickup en chans!

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Ldsaren  
#438856 Hör att L 200 har haft mycket motor haveri

Varför kompromissa. .ta Toyotan o det är lugnt ..allt väl elle
Har också Toyota i familjen. ..inga problem
Franska bilar o vw är ingen kvalite
Jobbar också själv i ett jobb där jag vet vad jag pratar om

Viktigt med japanska bilar. Linojla dom
Rost alltså

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Peteflamingstar  
#438863
Ldsaren skrev:Hör att L 200 har haft mycket motor haveri

Varför kompromissa. .ta Toyotan o det är lugnt ..allt väl elle
Har också Toyota i familjen. ..inga problem
Franska bilar o vw är ingen kvalite
Jobbar också själv i ett jobb där jag vet vad jag pratar om

Viktigt med japanska bilar. Linojla dom
Rost alltså


Ja L200 upp till -06 hade problem med ras, lika som King cab från ungefär samma årsmodeller. Tror annars nyare Mitsubishi är bra och pålitliga, rostar inte farligt heller.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Ldsaren  
#438895 Tror det är Viktigt att behandla underredet även nya ..Även om försäljaren tycker annat. ..eller återförsäljaren
Jag har sett så mycket under på alla sorts
bilar .knappt lacken bara inunder

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

utgård  
#438896 Jag köpte en Ford ranger med Irsta skåp. Med tre stora luckor , perfekt då har du tak regniga dagar och lätt att komma åt prylarna du har på flaket.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

röjjare  
#438994 Håller med Gotte. En kvalitetskombi skall det vara.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Hema  
#439008
rikard_e skrev:Amarok eller Hilux är väl dom standardpickuper med generellt minst problem.
Pris därefter iofs.

Men flaket på många pickuper rymmer inte röjsåg, utan att man få lägga dom på lämmenkanten.
Annars är väl Vw transporter inte fel heller, något stora om du ska åka själv och inte ska lasta mer än motorsåg.

Har man möjlighet att ha 2st bilar i hushållet tycker jag en 1,5hytt är att föredra framför en dubelhytt, då flakstorleken annars blir lidande. Tycker de flesta pickuper är för stora för att vara smidiga och då särskilt i staden och då parkeringar/garage. 4wd är trevligt, men flaket hamnar då ofta så högt att det nästan blir osmidigt vid allehanda lastning.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

svenssons  
#439109
Hema skrev:
rikard_e skrev:Amarok eller Hilux är väl dom standardpickuper med generellt minst problem.
Pris därefter iofs.

Men flaket på många pickuper rymmer inte röjsåg, utan att man få lägga dom på lämmenkanten.
Annars är väl Vw transporter inte fel heller, något stora om du ska åka själv och inte ska lasta mer än motorsåg.

Har man möjlighet att ha 2st bilar i hushållet tycker jag en 1,5hytt är att föredra framför en dubelhytt, då flakstorleken annars blir lidande. Tycker de flesta pickuper är för stora för att vara smidiga och då särskilt i staden och då parkeringar/garage. 4wd är trevligt, men flaket hamnar då ofta så högt att det nästan blir osmidigt vid allehanda lastning.

Jo. Du har ju rätt ang. 1,5 hytten. Jag har dubbelhytt, var ett krav från min sida när jag köpte den. Hade en Collie då. Nu har vi två collies och barn så nu är jag ju faktiskt glad att det blev en dubbelhytt MEN; trångt för röjsågen att få plats. Funkar precis på diagonalen men med lite större Stihlen så får klingan peka upp taket på kåpan för att kunna stänga luckorna ordentligt. Men å andra sidan så gnäller sågen betydligt mindre än frugan när dottern får åka på flaket för att hon inte får plats i hytten...[emoji2]

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

kungsis  
#439139 Har själv ungefär samma funderingar och det jag kommit fram till är att jag absolut inte ska ha en pickup. Finns inga fördelar, om man nu absolut inte behöver frakta saker som är långa (men det funkar iaf inte på moderna med flera sittplatser) eller behöver kunna lyfta på tunga saker. Enligt min erfarenhet är ju de moderna pickuperna heller inte bygda för att tåla att arbeta som arbetsbilar och är ofta dyrare i inköp och underhåll. Resultatet är att jag kollar efter vanlig kombi och om det är en vettig sådan så får man i t.ex en röjsåg, som ju då även ligger inlåst. Ni verkar ju gilla Toyota corolla och förr fanns ju den med 4WD.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Chuck Norris  
#439153 Öhhh? Ing fördelar med picup? En enorm fördel är att de är höga och tar sig fram på dåliga skogsvägar där en vanlig bil kör fast. Även oplogade vägar går bra inom vissa gränser förstås. Flak är fantastiskt bra, det är ingen höjdare att lasta olja och stinkande bensin och dieseldunkar i en kombi.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

TobbeE_87  
#439160 Volvo valp såklart, den perfekta skogsbilen... Rejäl dragkrok, hög markfrigång, stora däck som sväljer potthål bra, bra lastutrymme, utmärkt framkomlighet, enkel å lättmekad, outslitlig B18 motor... Ja ni hör ju själv, va mer är de ens å fundera på... :grin:

Bild

Bild


Nähä, bilderna vill tydligen inte var med...

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

svenssons  
#439165 Fanns en Toyota på 80-talet som var 4wd. Den hette Tercel men tyvärr har rosten tagit de flesta idag. Fann dock 2st 4wd Corollor på Blocket till salu. De står rätt högt i kurs men denna var lite lagom inbulad i ena hörnet i fronten så priset är ganska vettigt. Men till skillnad mot en pickis så har du avsevärt sämre markfrigång men hushållsekonomin blir ju gladare om man åker Corolla istället för Hilux och lite motion skadar väl ingen...
Screenshot_2017-02-19-07-36-58.png
Senast redigerad av svenssons sön 19 feb 2017, 09:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

svenssons  
#439166 Toyota Tercel.
Screenshot_2017-02-19-07-34-44.png

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Ldsaren  
#439171 Corolla på bild är den perfekta bilen .om man klarar sig med markfrigången.Väldigt hållbar
Jag har den lilla 2 dörras 1.3 .kört som pendlarbil över 30000 mil nu ..
bara går .lite service o broms byte fram är väl det stora ..nu ska jag byta kamrem för 3de gången
Hade Citroën förut har mardrömmar än

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).