Ny Teknik och Elektronik

Redigeringsprogram

16 inlägg 9771 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Redigeringsprogram

T Landström  
#438909 Nu när man börjat filma lite när man är i skogen så sitter jag och funderar på om någon kan tipsa om ett bra program för att klippa och redigera filmer?
Gärna gratisprogram om det finns.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

JohannesG  
#438914 Finns en hel del olika gratis både bättre och sämre. Själv använder jag Davinci resolve 12.5, men det gäller att man har en rätt hyfsad dator. Det är ett professionellt program och är därmed inte det lättaste att komma igång med, men helt klart ett av de bästa om inte det bästa gratis videoredigeringsprogrammet.

Annars har ju GoPro något enklare program. Har du Mac så finns ju iMovie som vad jag hört skall vara lättanvänt och ganska bra för att vara gratis, eller gratis och gratis, du behöver ju först köpa en såndär hemsk Apple-dator...

Vad använder @Fredrik Reuter? Kanske inget gratis, men värt att fråga.

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

Fredrik Reuter  
#438915 Hej,
Både Windows och Mac har ju egna redigeringsprogram som brukar följa med operativsystemet. Vet inte om Windows fortfarande kör med Moviemaker? Annars iMovie för Mac som Johannes skriver.

Gopros egna program funkar riktigt bra för filer genererade av en GoPro.

Jag själv kör med Adobe PremierPro. Har kört med Adobes programsvit i flera år och fastnat i det. På gott och ont...

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

JohannesG  
#438922 Adobes program är mycket bra, men inte helt gratis :wink:

Har dålig koll på hur WMM är idag om det fortfarande finns sist jag använde det var för flera år sedan och då lämnade det en hel del att önska. Men jag ställer ju också högre krav än vissa andra.

Användarvisningsbild

Redigeringsprogram för video

traktorz  
#438928 Du har ju även:

➊ Vegas Movie Studio 14
➋ Nero Video

Vegas, som tidigare ägdes av Sony, är det som jag tycker är absolut bäst och som jag fått det proffsigaste resultatet med.

Beträffande råkonverterre för stillbilder, så har det nyligen varit möjligt att ladda ner och erhålla en gratislicens för
DxO Optics Pro 9 Elite Edition. Riktigt bra och med en riktigt bra HDR-funktion dessutom!

Ref:
http://www.vegascreativesoftware.com/in ... ie-studio/
http://www.nero.com/ena/products/nero-video/?vlang=se
http://www.techno360.in/dxo-optics-pro-free/

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

T Landström  
#438935
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Både Windows och Mac har ju egna redigeringsprogram som brukar följa med operativsystemet. Vet inte om Windows fortfarande kör med Moviemaker? Annars iMovie för Mac som Johannes skriver.

Gopros egna program funkar riktigt bra för filer genererade av en GoPro.

Jag själv kör med Adobe PremierPro. Har kört med Adobes programsvit i flera år och fastnat i det. På gott och ont...


Moviemaker har jag på datorn...och testat det...men det blir bara ljud de gånger jag testat det...
Får göra ett nytt försök kanske...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

Fredrik Reuter  
#438937 Ja, i ärlighetens namn så är det ganska svårt att komma igång med videoredigering, det är många parametrar och man måste låta det ta tid i början.

Ang kostnader så visst kostar Adobe, men jag måste säga att med Adobe CC så har det för mig blivit ganska billigt. Man betalar en årsavgift och får ladda ner de program man behöver. Så det har blivit mycket bättre. Jag använder Photoshop, Illustrator, Indesign, PremierePro, After Effects, Audition men betalar mycket mindre om man jämför när man köpte CD med varje program på.

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

T Landström  
#438940
Fredrik Reuter skrev:Ja, i ärlighetens namn så är det ganska svårt att komma igång med videoredigering, det är många parametrar och man måste låta det ta tid i början.

Ang kostnader så visst kostar Adobe, men jag måste säga att med Adobe CC så har det för mig blivit ganska billigt. Man betalar en årsavgift och får ladda ner de program man behöver. Så det har blivit mycket bättre. Jag använder Photoshop, Illustrator, Indesign, PremierePro, After Effects, Audition men betalar mycket mindre om man jämför när man köpte CD med varje program på.


Får väl läsa någon instruktion... Det jag vill är att kunna ta bort bildrutor och redigera ihop flera klipp till ett klipp...
Lite roligare att lägga upp ett klipp istället för tre om man varit i skogen och filmat ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

totte  
#438947
T Landström skrev:Får väl läsa någon instruktion...


Gammal sanning i databranschen: När allt annat misslyckats, läs instruktionerna! 8)

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

JohannesG  
#438996 Youtube har ju även ett videoredigeringsprogram online, så du kan ladda upp flera klipp och lägga ihop det till ett. Har inte provat själv men borde vara ganska bra om nu youtube är ditt slutmål för filmerna.

Japp, Adobes program har blivit mycket billigare än de var förr, men fortfarande inte gratis. Fast det är inte alltid man blir nöjd med det som är gratis.

Hinner inte skriva mer nu men jag ska göra det senare och förklara lite med olika codecs och sådant har, ett stort intresse för detta med videoredigering och har sysslat med en hel del tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439002 Moviemaker går fortfarande att ladda ner, även om MS sluta stödja det. Utmärkt program för att snabbt komma till resultat. Intuitivt och tydligt. Kör på det för att snabbt nå ett resultat.
Sen när du vill greja med specialgrejor är Adobe valet. Finns massor med support på svenska. Vi kör hemma med Adobe CC både för foto och film. Men jag har massor av inlärning att jobba med för att få ut det jag betalar för. Men här finns den helt fantastiska resursen Moderskeppet! Så bäst!

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

T Landström  
#439041
Uvskogen skrev:Moviemaker går fortfarande att ladda ner, även om MS sluta stödja det. Utmärkt program för att snabbt komma till resultat. Intuitivt och tydligt. Kör på det för att snabbt nå ett resultat.
Sen när du vill greja med specialgrejor är Adobe valet. Finns massor med support på svenska. Vi kör hemma med Adobe CC både för foto och film. Men jag har massor av inlärning att jobba med för att få ut det jag betalar för. Men här finns den helt fantastiska resursen Moderskeppet! Så bäst!


Testade en snabbis idag...försökte lägga ihop tre klipp...men det blir svart men ljudet är kvar... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439047
T Landström skrev:
Uvskogen skrev:Moviemaker går fortfarande att ladda ner, även om MS sluta stödja det. Utmärkt program för att snabbt komma till resultat. Intuitivt och tydligt. Kör på det för att snabbt nå ett resultat.
Sen när du vill greja med specialgrejor är Adobe valet. Finns massor med support på svenska. Vi kör hemma med Adobe CC både för foto och film. Men jag har massor av inlärning att jobba med för att få ut det jag betalar för. Men här finns den helt fantastiska resursen Moderskeppet! Så bäst!


Testade en snabbis idag...försökte lägga ihop tre klipp...men det blir svart men ljudet är kvar... :lol:

Skumt! Får du upp klippen efter varandra med "rutor"?
Sen måste du förstås skapa ett projekt för att redigera. Sen är det ett steg till.

Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

T Landström  
#439057 Ja, det får jag och sedan ska man ju spara ner det som ett video...och då blir det bara ljud...
Kanske är fel format från kameran...
Ska kolla om det finns något på kamera tillverkarens hemsida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redigeringsprogram

JohannesG  
#439253 Lovade visst att skriva lite mer:
De flesta enklare kameroror filmar idag i ett format som gör att filen blir relativt liten till storleken, men detta gör att det kan krävas mer prestanda för att bearbeta filmen. Det vanligaste idag är att filmen får filändelsen ".mp4" detta är bara en container. Det egentligen intressanta är vilket codec som använts, vanligast idag är "H264". Ljud använder en annan codec än videon vanligast idag tror jag är "AAC". Så man kan hamna i situationen att ljudet fungerar men inte bilden, eller tvärt om pga bristande stöd för någon codec.

En av de stora fördelarna med Adobe är ju att det finns enormt mycket information så att man lätt kan lära sig, både på svenska och engelska. Finns även till de flesta andra program, men då oftare på Engelska.

Länk till programmet jag använder Davinci Resolve 12.5 Googla så hittar du instruktioner.

Som nybörjare tycker jag du kan börja med att prova GoPros programvara

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).