Traktorer och processorer

Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skördare

99 inlägg 34107 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#438694 Nisulan är inte körd i så många timmar. Fattar jag rätt så ska det ligga spänning ut till nisulan hela tiden. Men mäter jag i skarven så visar det 0
Eller fattar jag fel? Måste det vara en sluten krets?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#438697 Japp du måste ha ström till modulen i aggregatet. Är väll åtta trådar och en är plus, en minus sen är det signaler övriga tror jag :-)

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438703 De är väl bus comunication ut till modulen i aggregatet den lägger upp anslutningsfel när de inte är ihopkopplat eller kabelfel

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

skogsjan695xl  
#438791
d@nne skrev:Japp du måste ha ström till modulen i aggregatet. Är väll åtta trådar och en är plus, en minus sen är det signaler övriga tror jag :-)

Om det är som på vanliga skördare är det 3 plus 3 minus och 2 canledare (vit och blå) Kolla strömen i alla kopplingsplintar. Säkert nån kabel som inte är hel.
Det ska räcka att en plus och en minus är hel.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#438853 Jag tröttnade och lät traktorn vara lite för sig själv under dagen, när jag kom tillbaka för att fortsätta felsöka så var allt ok [emoji848] Håller tummarna att det funkar i morgon för då ska jag provköra [emoji3] Ska ut och plocka lite vindfällen. Känner mig lite orolig att det blir svårt att hålla aggregatet kvar på stammen då det bara sitter kvistknivar fram. Ska kolla vad det kostar att uppdatera den till en h eller c modell. C modellen är mest lockande då man kan ha vagnen med och lasta på/av virket vid den typen av huggning.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#438855 Vad har du för styrsystem? Jag måste bryta hyvudstömmen innan jag kopplar mitt aggregat så säkert samma med ditt. Tänkte inte på det innan tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#438858 Sitter ett motomit IT

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Ådii  
#438912 Är det ett fabriksrenoverat Nisula? Tänkte det ser ju så lite använt ut och dom nya heter ju 425 och dom har väl redan funnits några år?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#438917 Nej förra ägaren körde inte så mycket med den.
Körde nu på morgonen och det blir nog att montera på griparmar på den. Så fort det är lite grövre stam är det svårt att hålla kvar den på stammen. Är nöjd med farten på agregatet. Bara lite ovant att lära sig knapparna på vänsterhanden nu, på skördaren hade jag det mesta på högerhanden.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#438925 Har h modellen med två extra kvistknivar och den orkar hålla mer eller mindre allt som går i aggregatet. Lite fundersam på hur det funkar med griparmar vid kvistning av säg grövre gran där inte dom första knivarna når runt? Är väll inget skär på griparmarna om jag fattat rätt?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#438945 Ja det är ju en poäng, ser bara att det skulle vara bra vid vindfällen.

Vad användes din traktor till resten av året d@nne?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#438950 Jordbruket/maskinstation. Mestadels går den för rundbalspressen men kranen ställer jag av i april så den är tillgänglig till det mesta:-)

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#438965 Går frontpumpen hela tiden eller kan du slå av den? Tycker det känns onödigt samt stor risk att den drar i sig damm.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#438968 Den går hela tiden. Har en slang som man ska ha på ls och dränering när man inte har någon förbrukare inkopplad. Vet inte vad den gör ska jag erkänna. Men det funkade sådär blev mycket värme så i år ska jag lossa kardanen,bara fyra skruvar:-) har märkt att man är/var lite försöksperson med detta bygge så har blivit mycket ändringar sen jag fick hem maskinen kan jag säga..

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438977 Är inte den slangen till för att du ska få ett lite flöde genom pumpen för kylning annars är ju tanken med ls att den inte ska pumpa något flöde om inget behov finns

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).