Trähantverk

Fanersåg vs ryggsåg

9 inlägg 22645 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fanersåg vs ryggsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438654 Jag undrar lite över den praktiska skillnaden i användningsområde mellan en fanersåg och en ryggsåg. Båda sågtyperna verkar vara ungefär lika långa (korta) och båda sågtyperna har ju ofta samma antal tänder/tum (ofta 11-13 tänder/tum).

Bör man införskaffa bägge sågtyperna, eller är användningsområdena så pass överlappande att man gott klarar sig med bara den ena sågtypen och i så fall vilken av dem rekommenderas?

Är det något övrigt att fundera på vid ett inköp?
/Niklas



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Fanersåg vs ryggsåg

Pabene  
#438657 Jag tycker att du också ska jämföra med en "japansåg", där du sågar med en dragrörelse, och som har tunt fintandat blad. Med en sådan kan man göra det mesta som ryggsåg och fanersåg normalt används för.

Avatar Fallback

Re: Fanersåg vs ryggsåg

jakobn  
#438680 Du klarar dig bra med bara fanersåg, då slipper du begränsningen i sågdjup som ryggsågen ger. Jag använder många typer av såg och har två ryggsågar till finsnickeri, men kan egentligen inte se någon uppenbar fördel med ryggsågen. De är såklart stabilare i bladet men vet inte när man har nytta av det.
Annars är en bra bågsåg med flera sågblad ett fantastiskt verktyg. Jag har en gammal Orsa med klyv, kap och grovkapblad. Tar lite längre tids att lära sig hantera, men sedan är det den enda såg man behöver.

Användarvisningsbild

Re: Fanersåg vs ryggsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438807 Fick ett bra kombipris, så jag slog till på en av varje!


/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fanersåg vs ryggsåg

tallen100  
#438810 Handtaget framom, är det triobraken :D

Avatar Fallback

Re: Fanersåg vs ryggsåg

tallen100  
#438811 Nä ser nu att det oxå är en såg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fanersåg vs ryggsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438812 Så bra att du nu har återfått din syn ;-)
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fanersåg vs ryggsåg

jakobn  
#438869 Vilket märke är det på sågarna

Användarvisningsbild

Re: Fanersåg vs ryggsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438880
jakobn skrev:Vilket märke är det på sågarna


Luna med 13 tänder/tum på både ryggsåg och fanersåg. Japansågen är dock av något annat märke http://www.luna.se/artikel/5178718/
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).