Traktorn i skogen

Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

299 inlägg 106952 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#438632 Den han har framför Hypron är en 6800 med knappkoppling, turbin, men ingen Hitec

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#438646 På begäran, lite bilder inne i hytten :wink:

1487280956_pict0013.jpg

1487281002_pict0016.jpg


Spakarna är visst sköna att hålla i men dom är verkligen onödigt stora. Dom har slagit sönder ratt o växelspaksknopparna för förra ägaren.

1487281040_pict0010.jpg

1487281075_pict0014.jpg


En lista börjar formas i mitt huvud över saker som jag vill göra vid.
Byta ratt, växelknoppar. Byta spakar, armstöd, kanske stolen också :smile:
Klarlacken på motorhuven har släppt, omlackering??
Hmmm..... Blir nog någon form av restuarering i sommar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

stegmaster  
#438664 Tack, kul att se. :-BD

Ja det liknar på grävmaskinspaker och frameco armstöd??
Inte så olikt dom jag har själv.
Er det minispaker du vil ha???
Hur tar spakerna i ratten?? :surp:
Mina går både under och utanför ratten, när ratten er fällt upp. :???:

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#438668 Ja det stämmer bra. Frameco armstöd.
Det börjar bli rejält med glapp i armstöden så när man snurrar runt stolen kan spakarna ta i ratten.
Det kan ioförsig även vara ryggstödet som tar i ratten när man kör bakvändt. Säljaren var nästan längra än mig :surp:
När man har 2:ans växel i så kan gruppväxelspaken ta i underdelen på spakarna när man kör i ett gupp eller liknande..

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438673 Jag har ett fack bak på ryggstödet som skaver i ratten när jag sitter bakvänd.
De dumma med twin trac ratten är den står nästan rakt upp för att få plats med kranspakarna så de blir ingen skön vinkel att hålla i den

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

d@nne  
#438682 Ratten där fram tar man bort en stoppskruv så kan man fälla fram den imot instrumentpanelen istället för rakt upp och det gör mycket. Jag kan ha min stol längst bak och tar inte i ratten trots plandämpning:-)

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

stegmaster  
#438686
d@nne skrev:Ratten där fram tar man bort en stoppskruv så kan man fälla fram den imot instrumentpanelen istället för rakt upp och det gör mycket. Jag kan ha min stol längst bak och tar inte i ratten trots plandämpning:-)

Var sitter denna stoppskruv?? :geek:
Och blir det några minus med att ta bort den??
Inte att det er viktig för min del, men rolig att veta.
Jag har tatt bort facket på baksidan sitsen, så har egentlig ingen problem med ratten.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

d@nne  
#438692 Om man tar bort plasten runt ratten så ser man på vänster sida ratten kuggarna som ratten låser mot. Sitter en skruv från sidan som stoppar vid sista kuggen och den kan man ta bort. Den sitter där från början ifall man är slarvig och bara trycker på pedalen och inte håller imot i ratten så ska man inte kunna skade knutkorset på ratten.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#438693 Den stoppskruven sska jag leta upp o ta väck i helgen.
Tack för tipset :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Førland  
#438711 Hmm mycket intresangt det med ratten

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Robertberg  
#438720 Denna stoppskruv tror jag är lite av en revolutionerande "nyhet" för oss 6000-ägare :lol: Undrar vad mer för bra tips och knep det finns som man inte har en aning om.. :???:
Vi har ratten max utskjuten för att kunna svänga runt, får även sänka stolen något.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

d@nne  
#438727 Kul att kunna bidra:-) har själv en n serie men tror det är likadant på tidigare serier med :-)

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Førland  
#438874 jeg finner ingen skrue på min 6400,hadde av plastkåpan men kunne ikke se noen skrue å fjerne :?: :???:

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

valtra mega  
#438876 jag har bort hela ratten den är med kilspår så sätter tillbaks den vid transportsträckor

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#438879 Jag kunde inte hålla mig till imorgon utan gick ut ikväll för att kolla efter stoppskruven.
Tur att man har en sambo som börjar bli van vid att jag smiter ut i verkstaden kl 8 en fredagkväll :grin: :wink:
Tyvärr så finns det ingen stoppskruv på 6000-serien verkar det som.
Det är en påsvetsad stoppklack som begränsar rattrörelsen. Det ska nog gå att plocka väck länkaget och ta bort klacken, lite mer jobb bara :???:
Jag fick bärga mig ikväll för jag ska upp imorrnbitti o fälla 3 björkar hos grannen som står intill hans hönshus. Annars hade jag nog blitt kvar i verkstan till efter midnatt är jag rädd för :mrgreen:
Nåväl, nu vet jag åtminstone hur jag ska lösa problemet.......

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).