Motorsåg och handhållet

Kassere sverdet?

20 inlägg 5761 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kassere sverdet?

Hoggormen  
#438628 Hei!
Først; Takk for et lærerikt forum!

Så har man et spørsmål..

Jeg satt og skerpet kjedet på min Jonsered 455, og oppdaget et hakk i sverdet, oppe ved sverdspissen. Det er skade igjennom hele "eggen" på den siden aom er skadet. Hva tror dere jeg burde gjøre med det?
Prøver å laste opp et par bilder!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

anersimyra  
#438630 Köp nytt.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Kassere sverdet?

Ferguson system  
#438635 Du kan prøve å slipe, men da må du ta like mye på begge sider. Og siden det er et såpass stort hakk, så blir det mye å slipe. Blir ikke optimalt.

Det beste rådet er å kjøpe nytt som anersimyra foreslår.

Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

Hoggormen  
#438637 Takk for raske svar!
Da er saken grei, adjø til sverdet..!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

JensSkoog  
#438647 Ser jo ikke ut som det har vært i bruk så veldig lenge, men bildene lyver kanskje. Uansett, når det ser sånn ut er det bare å bla opp for nytt. Men, du burde sjekke kjedet du har hatt på også, @Hoggormen og se at det ikke er skader på det som følge av skaden på sverdet. :wink:

Kult navn du har valgt deg, her på Forum :-BD

Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

Hoggormen  
#438658 Det har ikke vært i bruk særlig lenge, nei! Må ha kløna det til voldsomt, for såvidt jeg kan huske var det fint da jeg sjekket det før jeg satte vekk sagen. Sikkert klart å smelle det i noe hardt..
Kjedet ser fint ut, @JensSkoog, skulle dog bare mangle da det bare har fått 2 tanker på nakken... Jammen bra 455'en nettop ble resrvesag :smile:

Takk for det! En undervurdert slange.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

traktorz  
#438681 Vad jag har sett, så sker slitaget mestadels på svärdets undersida. Är skadan på ditt svärd på dess undersida?
Möjligen går det att slipa ner skadan, samt vända den skadade sidan uppåt.

Men räkna med att både kedjor och svärd är förbrukningsvaror, så på med nytt är nog bästa rådet.

Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

Hoggormen  
#438715 Skaden er på det som sist var nedsiden av sverdet, ja! Snur det hver gang jeg rengjør maskina, for å slite jevnt på det og kjeder. (Ironisk nok)
Nytt sverd skal skaffes når skogen forlates om ca. 10 dager! I midlertid prøver jeg meg gjerne på sliping.
Har dremel, pussepapir og slipepapir.
Noen gode tips :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kassere sverdet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438719 Till och med jag som är så sparsam hade slängt. Du kan hitta ett nytt svärd på nätet för 100:- (oregon pro-am 13")

Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

Hoggormen  
#438729 Du har sikkert rett, @Mangan!
Finner jeg noe så billig blir det nok til og med 2..!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kassere sverdet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438732 Här tex:

https://www.skogsutrustning.se/skogsbru ... 1-3mm.html

Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

Hoggormen  
#438759 Takk @Mangan! Ser ikke ut til at akkurat de leverer til Norge, men svensk butikk bør jeg nok bruke. Fine priser..!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kassere sverdet?

SawTroll  
#438887 Det er bare å kjøpe nytt, liten tvil om det.

For å unngå gjentagelser er det imidlertid viktig å finne ut hvordan dette skjedde, og det er slett ikke åpenbart.

Min beste "guess" er imidlertid dårlig kvalitet kombinert med at "wire edges" på kanten av sverdet ikke har vært slipt/filt bort så snart de oppsto - dette må gjøres kontinuerlig for å unngå gjentagelser, og er en naturlig del av vedlikeholdet.

Det er faktisk beskrevet i mange manualer, men som kjent så gidder de færreste å lese disse.

Avatar Fallback

Re: Kassere sverdet?

Simon.M  
#438888 Förstår inte varför man skulle kassera det svärdet är ju bara en liten flisa ur personligen skulle jag filat bort graderna och kört vidare

Användarvisningsbild

Re: Kassere sverdet?

anersimyra  
#438906 På den övre bilden ser det onekligen ut som att svärdtoppen fått sig en " knäck " och är något sned. Dessutom finns där slitagegrader som viker av in mot spåret. Jag gissar på ett billigt svärd från Jula eller swedol.. :D bara att kasta skiten.. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).