Traktorer och processorer

Projekttråd - John Deere 5400 -98

8 inlägg 5063 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Projekttråd - John Deere 5400 -98

ozkar  
#437970 Tänkte dela med mig av mitt ekipage som jag haft sen en tid tillbaka.
En John Deere 5400 -98 med en 7-ton vänevagnen byggd för traktorn med en mowi 300 el/hydraulisk kran, ramstyrning och fjärrstyrd winsch.
Från början var den även utrustad med ett avtagbart dumperflak men det hade tidigare ägare byggt om till ett separat släp :(

Framöver kommer jag dela med mig av diverse projekt och förbättringar som jag planerar att snida till.

Men vi börjar med lite bilder
IMG_1487061371.993476.jpg

IMG_1487061390.904267.jpg


Är det någon här inne som har samma traktor gör er gärna till känna, för vad jag fått för mig skall den vara rätt ovanlig?

Just denna har bara 750 timmar sedan ny och det har ju både fördelar och nackdelar har jag märkt.

Jag bytte alla vätskor och filter direkt när jag köpte den men jag tror att jag måste dela den för att göra rent kopplingens splines. Den vill inte riktigt alltid koppla ur som jag vill vid manövrering fram/back... Annars är den otroligt smidig med hög markfrigång och sina 70hk.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Projekttråd - John Deere 5400 -98

rikard_e  
#437998 Ska bli roligt att läsa om. Inte så många som kör JD i skogen.

Vad har du för planer och idéer om ekipaget?

Avatar Fallback

Re: Projekttråd - John Deere 5400 -98

ozkar  
#438004
rikard_e skrev:Ska bli roligt att läsa om. Inte så många som kör JD i skogen.

Vad har du för planer och idéer om ekipaget?


Tackar :) Det är mycket man vill men jag skall ordna en takljusramp och grenskydd i aluminium, fixa smidigare och snyggare fästen för joystick till skogsvagnen, ordna någon uppfinning för att kunna vända stolen "ont om plats", bygga lite fästen och förvaring för huggarutrustning m.m

Sen har jag köpt ett alu flak från en liten pickup/lastbil som skall byggas en ram till så att den kan lyftas på huggarvagnen.

Ett par skopplåtar till gripen skall byggas för lättare dikesrensning.

Sen skall det målas upp lite och lastaren skall få sig helt ny färg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekttråd - John Deere 5400 -98

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438033 Intressant tråd, kul med udda märke i skogen även om den är vanlig annars.
Kan du fota med vidvinkel inne i hytten, så man får en aning hur det ser ut original?

Avatar Fallback

Re: Projekttråd - John Deere 5400 -98

ozkar  
#438464
Slurfi skrev:Intressant tråd, kul med udda märke i skogen även om den är vanlig annars.
Kan du fota med vidvinkel inne i hytten, så man får en aning hur det ser ut original?


Härligt och höra, jag skall försöka ordna något [emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekttråd - John Deere 5400 -98

2rodd  
#438618 Hei. Jeg hadde en jd 5500 2001mod. Syns den var veldig sprek til og bare ha 80 hk. Vet at clutchen var en svakhet. Splainsa rusta og clutchen fridde ikke skikkelig. Mener og huske at det var et spesial fett som skulle smøres på etter at akslene var rengjort.

Avatar Fallback

Re: Projekttråd - John Deere 5400 -98

ozkar  
#438643
2rodd skrev:Hei. Jeg hadde en jd 5500 2001mod. Syns den var veldig sprek til og bare ha 80 hk. Vet at clutchen var en svakhet. Splainsa rusta og clutchen fridde ikke skikkelig. Mener og huske at det var et spesial fett som skulle smøres på etter at akslene var rengjort.


Tack så jättemycket för den informationen :)
Får bli till att dela den och rengöra helt enkelt. Läste något om molycot som gjorde splinesen tröga från monteringen på fabriken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekttråd - John Deere 5400 -98

Demolux  
#521818 Hej,
Intressant, jag har precis köpt en 5400 mkt nöjd än sålänge. Tänkte bara ställa en fråga till dig som är van vid traktorn, hur kopplar man ur fyrhjulsdriften? Hittar inte spak eller knapp för detta.
Johan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).