Trädfällning (arborist)

Marklov för att fälla träd - 4.000.-

28 inlägg 29357 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

JensSkoog  
#321174
Fredrik Reuter skrev:Ja, det är byråkrati i den högre skolan!
Ska bli roligt om fler som jobbar med detta har erfarenheter!

Hong Kong skriver du, intressant! Har du berättat om detta tidigare på skogsforum och jag missat det?
Om inte, dra gärna igång en tråd, Hong Kong är en av städerna jag gärna skulle vilja besöka innan man passerar vidare!

Jobbade där fyra år som rektor på norska skolan. Interessanta år, men rent för långt undan skog och motorsågar. Men det var långt mera "natur" där än någon skulle fatta. Har många dias men har aldrig fått digitaliserad dom. Men, jag lärde mycket om byråkrati på dom åren - och skulle mena att vi i Skandinavien inte anar vad byråkrati är :mrgreen: Men, det får bli en bloggsida om jag någon gong kommer i fatt med det :roll: (Ps: bästa med Hong Kong var att Skanska var där, så jag fick snus genom dom :grin: )

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321176 De verkar uppenbart råda arbetsbrist på kommunkontoret om det ska krävas marklov för trädfällning på egen tomt. Finns med andra ord en potential för dessa kommuner att rationalisera bort lite terapi-tjänstemän.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438463 Kommunen bröt mot egna regler - får betala halv miljon i böter http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarn ... gna-regler

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

hinowa  
#438481 Stå med kepsen i hand och fråga kommunen och betala 4000:- för träd på sin egen tomt :sad:
Inte fan bara såga ned,blir det gnäll efteråt :lol: Det måste varit någon annan som tagit fel tomt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438484
Uvskogen skrev:Kommunen bröt mot egna regler - får betala halv miljon i böter http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarn ... gna-regler

Ojoj, man kan tro de har gått skola hos Kiruna Kommun

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

hinowa  
#438486 :lol: Det blir bara värre och värre med all galenskap :lol:

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438938 Man är fortfarande ansvarig för sin egen fastighet, även när kommunne fäller träd på din fastighet kan man som fastighetsägare och ansvarig bli bötfälld.

~X( ~X(

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

bgl  
#438952 @Sweden-viking:s kommentar kan snart bli ett verkligt ärende!
Lindesbergs kommun har i höstas uppdragit åt en avverkningsentreprenör att fälla ett antal grova björkar, som dessutom ingår(ingick) i en planterad allé. Träden står(stod) på samfälld mark, oklart om kommunen ens äger någon fastighet som har del i samfälligheten. Detaljplanelagt område. Ingen kontakt i förväg med samfälligheten. Svårt att hitta några handlingar hos berörda myndigheter om fällningen ö.h.t. Tills vidare hoppas nog kommunen att det hela ska passera obemärkt. Som ägare till en fastighet i samfälligheten som har näst störst andel är frågan om jag och andra på samma sätt berörda för egen säkerhets skull kan lämna händelsen utan att agera på något sätt?!

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Runningman  
#445283 Hej.
Tidigare i tråden ställdes frågan om det är markägaren eller utföraren som står som skyldig om träd fällts utan nödvändigt marklov. Finns det någon på forumet som vet mer om det?

Jag som utförare undrar såklart eftersom det kan hända att jag får ett uppdrag av en villagärare som är medveten eller omedveten om att marklov krävs för fällning men inte säger något om det. Ligger det då på mitt ansvar att ta reda på detaljplanens regler och kräva att få se marklovet innan fällning?

Jag bor själv i ett sådant område där vi måste ansöka om marklov för att fälla träd större än 50 cm i omkrets. Kommunen vill bevara områdets lummighet när det genomgår en förvandling från fritidshusområde till villaområde.

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445285 Ibland överträffar verkligheten dikten: Det behövdes i hast en elanslutning med ny transformator
till ett mkt imponerande kommunalt bygge i en mig närliggande kommun, ett mkt stort elbolag ringdes upp och
de reagerade snabbt, en ny transformator fixades igång och allt var fridens tills kommunens bygginspektör
kom dit och gav dem ett vite på 75000:- för att de byggt utan starttillstånd.
Det mkt stora elbolaget sa sen till kommunen; Ring aldrig oss igen.

Användarvisningsbild

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Runningman  
#445286
Slurfi skrev:Ibland överträffar verkligheten dikten: Det behövdes i hast en elanslutning med ny transformator
till ett mkt imponerande kommunalt bygge i en mig närliggande kommun, ett mkt stort elbolag ringdes upp och
de reagerade snabbt, en ny transformator fixades igång och allt var fridens tills kommunens bygginspektör
kom dit och gav dem ett vite på 75000:- för att de byggt utan starttillstånd.
Det mkt stora elbolaget sa sen till kommunen; Ring aldrig oss igen.


Ok. Tolkar det som att jag blir den som får bära kostnaden om trädet fälls på kundens uppdrag men med avsaknad av marklov. Då är det bra att se upp mer än en gång innan trädet fälls.... Lömska och oanade faror som döljer sig :)

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Amatörhuggare 62  
#445316 Man kan ju bli tokig på all svensk byråkrati.
Finns det inget sunt förnuft.
Och kunna lösa saker å ting.
Med lite praktiskt tänkande.??

Avatar Fallback

Re: Marklov för att fälla träd - 4.000.-

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445350
elis skrev:Till vad använder kommunen alla dessa pengar de stjäl av sina medborgare? Vi betalar redan deras lön och allt annat via skattsedeln och sedan ska de ha ohemult betalt för att arbeta också? 😡 Förstår inte detta, kommuner, fjantmäteriet m fl och än värre, nu ska vi betala för att få åka ambulans också.


Tja i Dalarna skulle vi snart bli glada om VI KUNDE FÅ BETALA för att nån skulle komma. Brandkåren lövar ju av sej och det får brinna ner. Polisen anställer civila som skriver av anmälningarna lika snabbt som buset ökar. Det säger ju lite om vad de rikas rike är och vad var mans land en gång var.
Försvar, lön till polis, brandkår och sjuksyster trodde jag inte man skulle få höra en sak sägas om, och se ett annat hända.
Dom ljuger. Säg som det är. Pengarna är ju slut nu till det vi vill ha och behöver. Pengarna går till centralbyråkrater och j-a påhittejobb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).