Traktorer och processorer

Halvband?

12 inlägg 9867 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Halvband?

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4183 Någon som har erfarenhet? Det borde ju gå att montera även på en modern traktor med fyrhjulsdrift. Drivning fram borde ju underlätta styrningen men min fråga till er är om bärigheten blir så mycket bättre att det kompenserar bökigheten. Har har 50-60ha myrmark som sakta håller på att beskogas. Med en gallringsprocessor på traktorn blir marktrycket bak väldigt stort.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Tobias  
#4184 Bandutrustning på en traktor ger nå enormt mycke mer bärighet...

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4198 Dubbelmontage om du får plats?

MVH

MN

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4199 Dubbelmontage i skogen kan väl aldrig vara någon höjdare. Eller har jag fel.

Måste inte det bli enorma påkänningar på det? I sådana fall skulle jag nog tycka att halvband vara bättre.

Svårt detta med myrmark om det inte är riktigt fruset så man kan ta sig fram som man vill.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4212 Problemet är ju att halvbanden ska få plats.
Svårt att ställa ut hjulen så mycket så det går klart.
Har sett versioner med banden vända bakåt men då tar dom ju i ditt fall mot processorn.

Avatar Fallback

Trångt

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4226 Jo jag har konstaterat att det troligen inte får plats med originalfälgarna. Har övervägt dubbelmontage oxå men det kräver väldigt mycket plats det med, fast på andra hållet. Twin kan ju vara en teoretisk möjlighet, men de tar ju mycket plats i plånboken. Tjäle är judet bästa, men det är inte var vinter det funkar. Vore ju osmak om man arbetetade upp en massa lagom till tö.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4240 Kan du inte skaffa en extra maskin som du kan köra på myrmarken med?

Avatar Fallback

Hypro redskapsbärare

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4384 Om du ska ha en maskin på dina myrar så bodre en hypro redskapsbärare med en liten processor på vara en bra sak. sen för att köra ut använder du dig av en alstor

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4389 Och hur skall man finansiera en Alstor? Är det inte bättre att hitta en begagnad Terri eller något annat mindre att få ut träna från myrmarken? På myrar växer ju inte så stora träd så om man inte har alltför långt till fast mark kanske man t.o.m. kan klara sig med en Järnhäst med lämplig vagn.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4404 det går inte med fyrhjuling eller en volvo nalle?

Användarvisningsbild

Re: Halvband?

Skogshuggarn  
#4420
Åke Carlson skrev:Någon som har erfarenhet? Det borde ju gå att montera även på en modern traktor med fyrhjulsdrift. Drivning fram borde ju underlätta styrningen men min fråga till er är om bärigheten blir så mycket bättre att det kompenserar bökigheten. Har har 50-60ha myrmark som sakta håller på att beskogas. Med en gallringsprocessor på traktorn blir marktrycket bak väldigt stort.


Jag hade nog övergett hela det där projektet med att halvbanda jordbrukaren för att köra på blötmyrar tämligen omg.
Speciellt med påhängd processor och den stickvägskörning som blir aktuell.
Motormanuell fällning/upparbetning och en beg TERRI 2020 med bandförsett huggarvagn slår nog allt på ett obj av din storlek.

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5295 Det finns en norsk firma i Hönefoss som heter Frog trio sveis AS som är stora på skogsutrustning till jordbrukstraktorer, dom är numera uppköpta av Motec , sedan dess ligger hemsidan nere , annars var det halvband med bland deras produkter ,det går nog att ringa & fråga! Tlf 32140220, Fax 32131025.
band heter belter på norska :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).