Öppna kategorin

Snickare byggarbetare sökes!!!!!

20 inlägg 6788 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Seb macahan  
#405685 Hej. Nu har ju skogsforum varit till så mycket hjälp innan när man stått inför svåra problem eller andra klurigheter. Så jag tänker att jag provar även detta (vet ej om man får göra så här i forumet):
Jag måste anställa 2st snickare. Placering i Karlskrona/Blekinge. Utbildning bryr jag mig egentligen inte om men kan vara meriterande. Är du eller någon du känner sugen på o arbeta på en riktig byggfirma där man levererar genuina hantverk tillsammans med erfarna och duktiga hantverkare som arbetar tillsammans. Du ska kunna byggandets grunder och bör ha god kännedom om yrket.
Körkort är ett krav och att du kan i svenska skrift och tal flytande (behöver dock inte vara svensk).
Hjälp mig nu, jag har kollat av AF i veckor, lagt in annonser o dyligt men får inte mycket till svar. Kontakta mig genom detta forum eller tipsa en bekant om ni känner någon. Meriterande förutom bygg är:
Arbete på gård
Maskinvana (gårdsmaskiner, grävmaskiner)
Reparations kunskaper (Svets, el, hydraulik)
Skogsbruk (Motorsågskort A+B, röjsåg)
Arbetsledare
Ekonomi
Entreprenadsjuridik

Lön enl. kollektivavtal (byggnads) Timbaserad månadslön. Tjänstebil ingår. Är du händig och kan bygga hör av dig ! Skicka Pm eller svara i tråden så ska jag kontakta er och förklara mer. Hälsningar Joel Svensk Byggtradition.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Tosca  
#405695 Ja, här borde du ju lyckas tycker jag.
Hur ligger lönerna på byggsidan?
Jag tycker mig komma ihåg att de var högre än för metallarna för femton år sen.
Naturligtvis är det väl individuell lönesättning, men jag antar att du erbjuder någon form av grundnivå till provanställda?

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Seb macahan  
#405700 Lönen under provanställning kommer o ligga på mellan 27000-30000kr. Givetvis beroende på kompetens och erfarenhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

svampbob  
#405713 Det låter som en vettig lön. Här i norr är lönen extremt upphissad. På bygget där jag är så bjöd Peab 35 000kr/månad i fast lön. Facket vägrade vilket fick till följd att det nu bara är Polacker på bygget.

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Camwood  
#406556
Seb macahan skrev:Hej. Nu har ju skogsforum varit till så mycket hjälp innan när man stått inför svåra problem eller andra klurigheter. Så jag tänker att jag provar även detta (vet ej om man får göra så här i forumet):
Jag måste anställa 2st snickare. Placering i Karlskrona/Blekinge. Utbildning bryr jag mig egentligen inte om men kan vara meriterande. Är du eller någon du känner sugen på o arbeta på en riktig byggfirma där man levererar genuina hantverk tillsammans med erfarna och duktiga hantverkare som arbetar tillsammans. Du ska kunna byggandets grunder och bör ha god kännedom om yrket.
Körkort är ett krav och att du kan i svenska skrift och tal flytande (behöver dock inte vara svensk).
Hjälp mig nu, jag har kollat av AF i veckor, lagt in annonser o dyligt men får inte mycket till svar. Kontakta mig genom detta forum eller tipsa en bekant om ni känner någon. Meriterande förutom bygg är:
Arbete på gård
Maskinvana (gårdsmaskiner, grävmaskiner)
Reparations kunskaper (Svets, el, hydraulik)
Skogsbruk (Motorsågskort A+B, röjsåg)
Arbetsledare
Ekonomi
Entreprenadsjuridik

Lön enl. kollektivavtal (byggnads) Timbaserad månadslön. Tjänstebil ingår. Är du händig och kan bygga hör av dig ! Skicka Pm eller svara i tråden så ska jag kontakta er och förklara mer. Hälsningar Joel Svensk Byggtradition.

Jag försöker inte att vara ironisk och elak men din kravlista ovan är lite som en önskelista till jultomten!!! Funkar det inte så här i byggsvängen att man hittar en yngling som kommer i tid ( hyfsat) funkar sosialt hyggligt!! och sen har hen lite innanför pannbenet så satsar man och utbildar ?? Alla andra som du beskriver har ju jobb redan eller om man har tur !! att man kan fånga dom mellan( två) jobb !! Har du erfarenheter av snickare med f- skatt??

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Seb macahan  
#406568 @Camwood kul att du reflekterar.
Önskelista? Kravet är: Kunna snickra, ha körkort, kunna svenska... Det andra är meriterande (inget krav). Många "ynglingar" skulle kunna passa in på detta, absolut. Men har dom inte lärt sig lite förstånd och takt o känsla vid 18-20års ålder då är det inget som passar in hos oss. Sen är det inga mönster elever jag söker. Sunt bondförnuft, rakhet, ärlighet och en del arbetsglädje kommer man riktigt långt på.
Sen hur det brukar funka är jag inte så intresserad av. Jag vill ha kompetent personal som kan utföra riktigt bra jobb. Jag har hittills lyckats hitta 5st som passar in för detta och, det lönar sig. Har knappt aldrig haft ett klagomål. Så gör jag, hur andra gör får stå för dom men detta tror jag är min väg för o lyckas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Tosca  
#406607
Camwood skrev:Alla andra som du beskriver har ju jobb redan eller om man har tur !! att man kan fånga dom mellan( två) jobb !!

Nja, jag kan se att en sån här efterlysning kan få någon som inte är nöjd med sin arbetssituation att ta steget att byta jobb.
Trivseln på ett jobb är oftast i mitt tycke viktigare än lönens storlek, inom rimliga gränser naturligtvis, men man har nog större behållning även om man får dra in på den extra sistaminutenresan.

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Mowi850  
#438284 Hur har det gått @seb macahan hittade du nån att anställa?

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Seb macahan  
#438296 Ja jag hittade en riktigt snickare, ni vet en sån med hängslebyxor och en snickaryx i bilen och alla stämjärn är rakbladsvassa. Han passade mig som handen i handsken att han var skogsägare gjorde inte saken sämre. Det blir mycket skogssnack vid kaffet. Men framförallt är han nogrann och arbetsglad. Men duktiga snickare finns det plats för fler....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Mowi850  
#438329 Det är alltid roligt när man får tag på riktigt och duktigt folk. Som kan sitt yrke.

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Aspenlid  
#438359 Synd de är så långt till Blekinge... Kunde nog passat på den firman låter det som..

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Seb macahan  
#438370 Det är väldigt fint i Blekinge :wink:
Gillar man yx och vassa stämjärn så är man snickare på riktigt. Skruva ihop Ikea köksstommar o bygga kataloghus klarar man av efter godkänt i träslöjd årsurs 9 :grin:
Faktum är att vi gör ganska mycket sådana jobb. Gamla hus och lador behöver en annan omvårdnad än nya. Och gentlemän med yxa och hängselbyxor börjar det bli tunnsått med i landet lagom.
Inte för att jag direkt kan titulera mig som någon tvättäkta timmerman men jag tycker det är inspirerande med lite mer uppdrag av den typen.
Roligt att ni är engagerade i mitt dilemma. Och för den vetgiriga så går det väl o läsa ut ett o annat ur raderna.....
Något som verkligen värmer är att det finns fler som tycker det är "långt till Blekinge". Och i de fallen tycker jag också det är synd att det är långt till vissa. Men vi får ju möjligheten o träffas här i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Aspenlid  
#438387 Riktigt vassa hjärtumsyxor, farfars nyslipade stämjärn, hängselbyxor och spånen yrande. Då trivs man[GRINNING FACE WITH SMILING EYES] Vi har tyvärr inte jättemånga såna jobb för tillfället[PENSIVE FACE]
Ja Blekinge är riktigt fint! Farmor är därifrån så d där tillbringade jag många somrar som liten. Tyvärr är hennes föräldrahem sålt sedan ett par år tillbaka.. Dessa tvister mellan syskon som inte kan komma överens..

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

totte  
#438590 Jo Blekinge är fint, bodde där i två år, 79 - 81.

Citat från mina gamla hembygder i Småland: "Ä dä noga på tummet så hör de faen te å va sneckare, då gå ja hem!".

Användarvisningsbild

Re: Snickare byggarbetare sökes!!!!!

Seb macahan  
#438599 Det var härliga gamla ord. Blir nog svårt o driva byggfirma i dag om man ska leva efter den devisen eller vad säger du @Sundelius ligger du inom tummen´ :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).