SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Hur kör man en skördare?

44 inlägg 28821 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Fredrik Reuter  
#438155 Ja, absolut, detta får vi spinna vidare på! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

hinowa  
#438162 Jag kommer ihåg att jag fick vara noga med att inte snurra rotatorn/aggregatet på skördaren så att slangarna gick av.
Blir imponerad av när det är riktigt grovt och dom får ta ifrån båda sidor av stammen.
Tack för en bra film!!! Och det är nog samma sak med en grävare,att förklara hur spakarna går är inte lätt,allt sitter i ryggmärgen :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

skogsjan695xl  
#438172 Riktigt roligt klipp. Började tänka själv vilka knappar som är till vad i 911an men man får verkligen tänka efter.

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

hinowa  
#438176 :grin: Tycker det borde finnas simulatorer för skördare istället för Formel 1 bilar på ställen där dom brukar ha sådana utställda. :-BD
Tror det skulle vara uppskattat,när man ser hur ögonen glittrar på barn barnen när dom ser en skördare eller skotare!

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438189 Riktigt skoj, kul att få se och höra hur det går till på riktigt.
Nåt sånt här vill man ju se på fler mackapärer känns det som.
Duktigt jobbat.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Ängagärdet  
#438199 Å köpekakor med, gottegrisar!
Mycket bra video!

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Fredrik Reuter  
#438245 Köpekakor ska det va! :-BD
Roligt att ni gillar videon!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

jannee  
#438251 Bodaedet, bara en liten fundering.
Hur lång tid tog det tills du kände dig riktigt bekväm med att framföra H 8 eller hur lång tid tog det för dig att känna dig bekväm med att över huvud taget köra en skördare :?:

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Vardon  
#438263 Kan man önska videor här skulle jag gärna se besök hos jannee när han rattar timmerbil och berättar misstag via hobbyhuggare gör.

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

Stenmark  
#438279 Tror jag fortsätter med min huqvarna 350 och sthil 193 tillräckligt med knappar B-)

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438361 Så nu kollade jag en gång till, jättetack för en bra film.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

bodaedet  
#438389
jannee skrev:Bodaedet, bara en liten fundering.
Hur lång tid tog det tills du kände dig riktigt bekväm med att framföra H 8 eller hur lång tid tog det för dig att känna dig bekväm med att över huvud taget köra en skördare :?:


Tog inte särskilt lång tid att bli "bekväm" men första veckorna kanske månader med pendelaxlar så tror jag tagit mig fram bättre med en Stiga Park. Det tog lång tid innan jag var bekväm med att köra utför framlänges sidlut gick förvånansvärt fort. Det underlättar att vara lite "dum" i huvudet ibland. Produktionsmässigt så ökar jag fortfarande, beror delvis på maskinutvecklingen men även att jag utvecklar mig själv fortfarande efter 8 år. Tror att man utvecklas hela tiden om man inte tycker att man är fullärd, det finns alltid någon tiondel som man kan förbättra. Det kan låta futtigt men kan man kapa nån tiondel här och där på saker som man gör frekvent under dagen så blir det fort kubik på en dag.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438475
bodaedet skrev:
jannee skrev:Bodaedet, bara en liten fundering.
Hur lång tid tog det tills du kände dig riktigt bekväm med att framföra H 8 eller hur lång tid tog det för dig att känna dig bekväm med att över huvud taget köra en skördare :?:


Tog inte särskilt lång tid att bli "bekväm" men första veckorna kanske månader med pendelaxlar så tror jag tagit mig fram bättre med en Stiga Park. Det tog lång tid innan jag var bekväm med att köra utför framlänges sidlut gick förvånansvärt fort. Det underlättar att vara lite "dum" i huvudet ibland. Produktionsmässigt så ökar jag fortfarande, beror delvis på maskinutvecklingen men även att jag utvecklar mig själv fortfarande efter 8 år. Tror att man utvecklas hela tiden om man inte tycker att man är fullärd, det finns alltid någon tiondel som man kan förbättra. Det kan låta futtigt men kan man kapa nån tiondel här och där på saker som man gör frekvent under dagen så blir det fort kubik på en dag.

Det där känner jag igen från borrvagnen, man körde och gjorde samma sak men så provade man nån liten
förändring och sparade nån sekund per borrstångsskarvning. Efter ett några hundra borrstångsskarvningar
så hade man det i ryggen och allt flöt bättre, sen testade man nån ytterligare idé osv osv.
Man kanske inte blir helt fullärd iom att det skiftar så mkt.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

halvproffs  
#438488 Håller helt med övriga, kul att få lite insyn i en skördare! Och översättningen från värmländska till engelska var ju perfekt så man hängde med :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

AlbinEriksson  
#438510 Rolig ide och bra film! Vore kul med en video på komatsus maskiner, både skördare och skotare :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).