Trädfällning (arborist)

Felling i bratt terreng (fransk lås)

27 inlägg 22746 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felling i bratt terreng

MartinH  
#435395 Det där med franskt lås ser intressant ut men man får väl inte samma kontroll som med brytmån och säkra hörnet antar jag.

Som Jens S. skrev ovan så borde det gå att spänna fast trädet med den rot man lämnar kvar. Detta i kombination med brytmån och säkra hörnet tänker jag mig. Jag tänker mig att man tar ett kraftigt spännband och gör som en "åtta" runt roten och den stam som ska fällas. Kan nog vara bra att ta en ganska hög rot och kanske fasa ur skåror så att spännbandet hålls kvar. Själva midjan på "åttan" blir på framsidan av trädet i fällriktningen.

Försöker visualisera detta för mitt inre. Vill trädet gå bakåt så borde denna anordning hålla emot trädet för då spänns bandet åt.
Faller trädet rakt ned och lite framåt så släpper bandet endast och trädet blir liggande.

Verkar det rimligt?

Det som kanske kan hända är att spännbandet släpper och trädet far bakåt efter detta...

Med vänlig hälsning!
MartinH

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#435578 Ser at jeg kanskje ikke var helt klar i min opprinnelige post. Treet på bildene gikk i bakken som vanlig, brytekanten holdt og treet landet foran stubben. Treet vred seg i fallet og begynte å skli bakover etter at det hadde truffet bakken. Hadde det ikke vært greiner på treet, hadde det nok forsvunnet helt i bunn av bakken...
Men det er selvfølgelig også en mulighet for at brytekanten slipper og treet sklir bakover på stubben før det har gått i bakken.
Uansett, har fått mange gode tips her som jeg skal teste :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felling i bratt terreng

JensSkoog  
#436195 Lägger in bild av hur jag gör det för att undvika att träd åker i väg i brantorna.

1486417713_stropp_sikre_06_02_17_(4).jpg


1486417713_stropp_sikre_06_02_17_(2).jpg


Har ett par fem meters laststroppar, som är certificerade för 1000 kg.
Dubblar rundt trädet och använder en grov skakel. Drar upp till ett
annat träd och fastnar på samma sätt.
I komb. med spakblock och wire så högt jag kommer, undviker jag överraskningar.

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Ferguson system  
#437478 Hvordan har det gått @Tretoppen ?

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#437983 Ble liggende syk hele forrige uke, men i går fikk jeg testet litt :smile:
Her er bilder fra to bøketrær av middels størrelse, begge kunne legges skrått oppover i terrenget og faren for at de skulle skli eller rulle var derfor mindre.
Valgte å legge hovedskjæret litt over underskjæret, men ser i etterkant at det nok ble litt i meste laget.

Første treet er sikret to steder. La tauet flere runder med litt slakk rundt ankertreet slik at dette ville bremse gradvis når tauet ble strammet.
1487063221_2017-02-13_13.17.24.jpg


Trengte mer enn kiler for å få dette over pga greiner som hang fast i nabotreet.
1487062720_2017-02-13_13.09.21.jpg


Brytekanten holdt hele veien ned!
1487063221_2017-02-13_14.13.36.jpg


I gang med tre nr to. Her er begge sikringstauene festet i samme tre.
1487063378_2017-02-13_15.06.04.jpg


Begge trærne vel nede. Tre nr 2 vred seg på vei ned og slo det første treet av stubben.
1487063378_2017-02-13_15.09.18.jpg


Greit med tau som tåler litt :grin:
1487065749_2017-02-13_15.15.49.jpg


Her er video fra tre nr 2:

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Blivande snickare  
#438012 Mycket snyggt, tummen upp! :grin:

Vad är det för kläder du har?
Ser smidiga ut.

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Ferguson system  
#438042 Godt å høre at du er på bedringens veg. Flott arbeid :-BD

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

hfab  
#438076
Blivande snickare skrev:Mycket snyggt, tummen upp! :grin:

Vad är det för kläder du har?
Ser smidiga ut.

Om jag inte misstar mig så är det Pfanner Gladiator

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#438090
Blivande snickare skrev:Mycket snyggt, tummen upp! :grin:

Vad är det för kläder du har?
Ser smidiga ut.


Takk!
Ja, det er som @hfab skriver; buksa er Pfanner Gladiator Ventilation. Jakka er Pfanner Arborist. Veldig fornøyd med begge to; ingen av de er veldig varme, men har god mulighet for lufting. Med ull under, fungerer de begge utmerket også på vinteren :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Blivande snickare  
#438092 Okej, tack för svar. Bägge två! :-BD

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#441875 Rakk ikke legge ut disse før ferien, men her er 2 små videoer til.

I den siste videoen er jeg glad jeg hadde tauet, usikker på hvor langt den hadde fortsatt uten.




   TS
Användarvisningsbild

Re: Felling i bratt terreng

MartinH  
#441960 Tack Tretoppen för att du delar med dig av dina erfarenheter. Man förstår nödvändigheten av ditt arrangemang i tredje videon framför allt.

Det blir lite extra jobb med att arrangera på detta sätt men bättre safe than sorry.

Sedan tycker jag man uppskattar en yxa eller slägga med lite tyngd i när sådana lite större träd ska fällas.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).