Avverkning (slutavverkning)

Sitkagran

9 inlägg 14310 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sitkagran

Bosque  
#437531 Någon som kan tipsa om var jag kan köpa en mindre stock sitka. Eller plank från sitka. Skall användas till att bygga flygplan. Sitka har sedan flygets barndom använts som konstruktionsvirke inom flyget. Köps nu från USA av de flesta men jag vill försöka introducera svensk sitka hos EAA (Experimental Aircraft Association) Sweden.

Mvh
Torgny



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Torbjörn Johnsen  
#437614 Hej @Bosque och intressant fråga om sitka. Det borde finnas någon här på forumet som vet mer. Sitkan är inte speciellt vanlig i Sverige men det finns en gammal tråd här sitka som jag inte tror att du har mycket hjälp av. Anledningen att använda sitka jmf med vanlig gran (picea abies) borde väl vara att den är lättare vid samma hållfasthet än vanlig gran? Risken med de små volymer sitka som finns i Sverige är att de inte håller den kvalité (småkvistighet/kvistfrihet) som krävs.

En viktig faktor om man ska få upp maximal hållfasthet (och kunna gå ner i dimension) bör vara att granen är helt kvistfri eller har mycket små kvistar. Då blir den väldigt stark. Om man dessutom limmar ihop kvistfria ämnen så blir de troligen ännu starkare och framför allt formstabilare.

Jag googlade och hittade den här informationen om Sitka
http://www.wood-database.com/sitka-spruce/

och pice abies (norwegian spruce):
http://www.wood-database.com/norway-spruce/

Du kan ju jämföra och se om det är stor skillnad.

Om den svenska granen duger så skulle jag rekommendera att prata med ett sågverk som sågar stamblock av gran, d v s grova rotstockar som har bra kvailté. Ur sådana plank borde det gå att klyva fram kvistfritt eller småkvistigt virke. Ett sådant sågverk är Ansgarius Svensson http://ansvab.se/produkter.html# som sågar högkvalitativ gran från de bästa grandistrikten (Värmland :grin: ). Dom kanske t o m skule tycka det vore kul att hjälpa till att få fram flygplansvirke? Det kan ju bli fin marknadsföring :mrgreen:

Good luck!

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Torbjörn Johnsen  
#437617 Kollade snabbt och jämförde virkesegenskaperna enligt länkarna i föreg inlägg:

Torrvikt /vid 12% fukthalt
Sitka: 425 kg/m3
Vanlig gran: 405 kg/m3

Böjhållfasthet /vid 12% fukthalt
Sitka: 70 Mpa
Vanlig gran: 63 Mpa
Det tryck som krävs för innan ett virkesstycke går av i Mpa, Ju högre värde desto starkare

Elasticitet/vid 12% fukthalt
Sitka: 11,03 Gpa
Vanlig gran: 9,7 Gpa
Den kraft som krävs för att böja ner ett virkesstycke en förutbestämd sträcka. Ju högre värde desto styvare virke

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Vedproducent  
#437636
1486928385_image.jpg
All Sitkagran är ju inte grovkvistig. Skickar en bild här. Kortet tog jag egentligen för att visa vattskott som kan bli på Sitkan. Men sitkagranen till vänster är ju finkvistig, rak och fin. Runt 70 år gammal. Är det av intresse så visst kan jag hugga ner en gran till en forumist. Finns i Norra Bohuslän och jag har ingen aning om var du befinner dig.

Avatar Fallback

Re: Sitkagran

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437645 skulle ønska eg kunne hjelpa men held til i Norge på vestkysten, høgg sitka nesten daglig, den som står i granfelt der den trives bra blir rak og fin med glatt tynn bark og små kvister. Får den stå fritt blir den ett kvistmonster av ein an verden, har sett greiner som må nærma seg 7-8 m lengde. (greinene er forøvrig kjempegod ved pga tette åringer) sagtømmer av bra kvalitet er det du skal ha, er ganske lett når det er skikkeligt tørt.

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Bosque  
#437966 Tack för input.
@Torbjörn Johnsen; Förvånande liten skillnad på Sitka och Abies. För godkännande av luftvärdighet krävs dock att avvikelser från specifikation - som ofta är Sitchensis, krävs en dyr och tidskrävande verifikation av alternativet.
Som ett första steg behövs en 2 - 3 m stock. Så lite kvist som möjligt. Hoppas på tips.

Ex på nyrestaurerat träbygge, Pietenpol en maskinkonstruktion från 1928
http://lae.blogg.se/2010/may/se-acw-pie ... per-2.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Göt  
#438058 vilket härligt bygge

Avatar Fallback

Re: Sitkagran

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438106 ett lite tips i tilfelle noken her skulle komma borti sitka. Dersom det er ei frittståande så er greinene noke av den beste veden ein kan komma borti. sannsynligvis pga dei tette åringane

Användarvisningsbild

Re: Sitkagran

Bosque  
#466867 För information är nu första sitkgranarna avverkade och sågade. Hållfasthetstester pågår. Skall initialt användas i de kurser som Experimental Aircraft Asociation håller för blivande träbyggare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).