Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63720 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437796 Oj, lever han fortfarande! Ja, han var väl känd redan på 80-talet?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hinowa  
#437840 :surp: Det var väl snarast ett påstående att 9% av svenskarna har en mille :surp:
Var står det att det skall vara en tråd om sparande? :shock:

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

tallen100  
#437847
hinowa skrev::surp: Det var väl snarast ett påstående att 9% av svenskarna har en mille :surp:
Var står det att det skall vara en tråd om sparande? :shock:

Ja det börjar bli lite väl häftigt med borttagande av inlägg här på forat, det var bättre förr.

Hittar inte heller något som antyder att tråden SKA handla om sparande från början, det kom dom in på senare.. så då är det tydligen det som gäller :???:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

totte  
#437887 Ja rubriken är ett påstående och det påståendet har alldeles uppenbart med svenskarnas sparande att göra. Sen har diskussionen om sparande glidit ut åt lite olika håll, men i stort sett varit en seriös diskussion. Sen plötsligt slängs det in, först inlägg om våldtäkt och vargjakt, sen några helt omotiverade utvikningar om polischefslöner.

Nej, det var inte bättre förr, vi har varit åt h-e för snälla många gånger mot sånt här trams.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

tallen100  
#437901 Jo det spårar ur ganska rejält i vissa trådar, det har det gjort så länge jag varit här och det har varit underhållande för det mesta.
Men på senare tid verkar det mer och mer bero på vilket politiskt parti folk håller på eller om man tycker det är onödigt eller ej med triobrake om inläggen ska få vara kvar eller inte.
För övrigt bör en polischef kunna spara en hel del.... Precis som flera högavlönade yrkesgrupper.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#437903 Ibland funderar jag på pengars värde i form av "nytta".
I ett avlägset fjärran när säker avkastning var runt 5% per år så kunde ju en miljon på banken ge en arbetsfri månadsinkomst lite drygt, 50 000kr. Nuförtiden behövs nog minst det tiodubbla för att få 50 000kr per år i relativt säker avkastning.
Om jag tänker så blir min "nytta" av en miljon på banken mycket mindre än vad den har varit.

Sen kan man ju förstås finnas andra mycket bra saker med att ha en miljon på banken. :P

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437937 Mm, teorin bakom den låga räntan vi har nu är att folk skall ta pengarna från banken och investera. Tex invetera i en ny traktor/skogaskin, då kapitalkostnaden blir låg med låg ränta.

Även att styra upp inflationen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Vardon  
#437939
Mangan skrev:Mm, teorin bakom den låga räntan vi har nu är att folk skall ta pengarna från banken och investera. Tex invetera i en ny traktor/skogaskin, då kapitalkostnaden blir låg med låg ränta.

Även att styra upp inflationen.


Skämt å sido, men det är väl nu du ska prova din teori :)

JörgenO: Fast utdelning på 3-5 % är fortfarande inga utopier om man sparar i aktier utan att för den sakens skull ge sig på högrisk aktier.

Annars gäller väl som vanligt vid allt sparande: Se över dina utgifter först och lägg det du sparar i sparande. Det behöver inte gå till extremnivåer men jag brukar tycka gör ett aktivt val vid utgifter och fundera på varför.

Nästa steg är att få regelbundenhet. Så man får del av upp och ned gångar.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437941 Ja, jo, jag letar efter investeringar. Men några som innefattar sitta i en förarstol 40+ timmar/vecka är inte aktuellt. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

alias  
#437943
Mangan skrev:Ja, jo, jag letar efter investeringar. Men några som innefattar sitta i en förarstol 40+ timmar/vecka är inte aktuellt. :)


Var det du som funderade på en äldre halvbandare med takmonterad kran, eller blandar jag ihop dig med någon annan på forumet?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437947 Halvbandare har jag funderat på, men inte med takkran.

Oavsett är ju inte det en investering man gör för att få bättre avkastning på 1 miljon. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

loppan  
#437959 Som sagts tidigare så är nog antalet miljonärer kraftigt överrepresenterade härpå skogsforum om man räknar in
fasta tillgångar.

Att bli miljonär i dag är mycket enkelt.
1. skaffa en fast inkomst varje månad.
2. ha disciplin nog att ha 10 % av denna inkomst som netto varje månad (sparande)
3. starta ett autogiro som överför dessa 10 % av din lön till en aktieindexobligation,den följer börsens generalindex.
Koppla detta till ett isk konto så slipper du tänka på skatten.

Om man sparar 1800 kr i månaden med en avkastning på 8 % som är genomsnittet på Stockholms fondbörs de
senaste 20 åren så har du i miljon efter 20 år netto.Skattat via isk.

Räkna gärna själva https://rikatillsammans.se/verktyg/kalk ... ta/#result

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hinowa  
#437972 Om myndigheter och regering gör att det blir mer och mer skatter,blir det då lättare för vanligt folk att skrapa ihop en miljon?
Handlar inte samhälls ekonomi även under tråden?Och vad var det för fel att ta upp vår polischefs lön?
Men nu blir det nog censur på detta inlägg :shock:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#437975 Det skulle vara kul att knyta ett automatsparande till sitt VISA-kort, nu när många av oss knappt använder kontanter längre.
Varje gång man köper något så ställer man in att t.ex. 1%, 5% eller 10% av köpebeloppet förs över från transaktionskontot till ett sparkonto eller en fond.
Jag funderar om ett sånt automatiskt sparande hade ändrat mitt köpande eller om det förbättrat mitt sparande. Jag hade ju iallafall fått 1-10% mindre att konsumera för varje månad.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

jannee  
#437976 I ärlighetens namn är man nog bra dum, eller bekväm om man har en mille på banken.
Pengar är till för att arbeta och de pengar banken har jobbar bara för banken och inte för mig som meningen var/är.
Betydligt bättre att investera dessa i något som är värdehöjande, typ mark, fastigheter, aktier, och då fastighetsaktier.
Sparar du via ISK är värdestegringen skattefri.
Den som har mest på banken bör också vara segrare i inofficiellt Skogsforummästerskap :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).