Verkstan

Byggt en stegmatare

89 inlägg 51830 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

stegmaster  
#435081 När det gäller stegkolv, så er vel Kesla en av få tillverkare som har grövre kolv som tillval.
40mm er standard (2,6 t vid 210 bar), men kan leveras med 50mm(4,1t vid 210bar), om jag minns rett.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#437581 Nuså har jag hunnit gjort en del :grin:
Även ett par frågor har dykt upp:

- Är det samma avstånd mellan gripklorna som knivarna?
- Vilken höjd sitter knivarna på i jämförelse med den första kniven och gripen?

Hur tycker du det har fungerat med Kellfri´s kvistknivar har dom fungerat bra? Funderar på om jag ska förstärka mina eftersom jag kommer ha en större kraft som drar igenom stocken, så man är säker på att de håller men ser ju rejäl ut ändå för att vara kellfri.

Såhär ser mitt bygge ut idag, balken är ett gammalt drag till en vagn, kolven tänkt jag ska gå igenom plåtarna som jag satt fast knivarna i, ska förstärka de sedan men vill se att allt stämmer först. Inte fått den fjädrade kniven än och bara ena gripklon men hoppas på att få de till nästa helg ska även beställa en kolv i veckan.

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#437707 Jag har samma avstånd på klorna som på knivarna.
Den undre kniven är ju fjäderbelastad så testa med ett vedträd på ca 5 cm och sätt kniven några cm längre upp för då kommer kniven fjädra ner när du klämmer åt.
Knivar kommer nog hålla min cylinder är en 40/70 så betydligt kraftigare än originalet.
Hur tjockt är godset jag har 8mm och det håller ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#437720 Okej, följer det med nån fäder till den kvistkniven? Inte fått min än för den var restad.
Aa precis ger sig nog när man får alla delar.
Okej låter bra jag har byggt i 10mm tjock plåt men tänkte förstärka rätt så mycket sen för blir ju en liten brytning eftersom knivarna sitter 400mm över balken.

Beställde nyss en 80*40 kolv men tänkte ev köpa en vekare kolv sedan så man kan byta om man vill köra vekare virke så man får kortare slagtid.

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#437723 Det följde inte med någon fjäder till min, fick skaffa en egen valde en med högt motstånd så det trycker hårt mot stammen. Rätt eller fel men det funkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#437899 Vad väger själva stegmataren? Hur mycket mer jobb hade det varit att göra den kranhängd istället? Borde då bli mycket smidigare än sittandes fast på en vagn, bara man har en kran som orkar. Menar inte en riktig engreppare, men ändå kranhängd.

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#437994 Vet inte riktigt men den blir rätt så tung skulle jag tro. Det skulle ju klart vara möjligt om man vill men i mitt fall så tänkte jag mestadels köra i åkerkanter och då eventuellt i framtiden ha en klipp på kranen så blir det ganska smidigt ändå tror jag. Funderar på om jag ska göra så att jag kan "vika" ut stegmataren i diket så man inte får nå ris på åkrarna.

(Optimalt hade ju varit att haft en flistugg bredvid också så man flisade riset under tiden stegmataren donade på)

Håller även på att fundera på hur man ska lösa det efter stegmataren, vad som händer med veden om man ska ha nån sorts elevator till en vagn/vedkorg eller om man ska ha en vedkorg direkt under och byta ut den när den blir full med hjälp av kranen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#439408 Nu har jag börjat på gripen, väntar på stegkolven och den andra gripen sen så ska jag satta ihop allt. :smile:

När jag satt å fundera så kom jag på å tänka om man skulle fästa sågen i framkant på gripen, då kan man enklare justera längen på veden sen när man kör. Men jag har ingen som hellst erfarenhet av svärd, kedjor å sågmotorer mm. Förstår att de helst ska vara bra sjuss på kedjan för att de ska hända nått.

En Sågmotor till en skördare är ju inte billig men kollat på vedmaskiner och då verkar de bara sitta en vanlig hydraulmotor.
Tror ej att de går med en Sågmotor till en skördare heller eftersom dom kräver ganska högt flöde och tryck. Har endast en gammal 350 att driva detta med. :???:

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Forestboy  
#444429
hasse_as skrev:Kul att fler vill bygga eget. Har inte måttet i huvudet men du ska få svar på det senare. Själv håller jag på med att göra någon form av längdmätning och oljebehållare till kedjesmörjningen.
Lycka till med bygget :-BD

Har du räknat vad ditt bygge ungefär blev att kosta?

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#444483
Forestboy skrev:
hasse_as skrev:Kul att fler vill bygga eget. Har inte måttet i huvudet men du ska få svar på det senare. Själv håller jag på med att göra någon form av längdmätning och oljebehållare till kedjesmörjningen.
Lycka till med bygget :-BD

Har du räknat vad ditt bygge ungefär blev att kosta?


Ungefär 60 med momsen blev det totala.
Det var hydraulpaketet,gripen och rotatorn som gjorde att det drog iväg, hittade inget begagnat som jag tyckte passade.
Bara själva stegmataren utan vagn, kran och ventilpaket kostade ca 8tusen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Forestboy  
#444588 Såg att Kesla stegmatare kostar över 200 kr så lite har du sparat. :)

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

BjörnS  
#444592
Forestboy skrev:Såg att Kesla stegmatare kostar över 200 kr så lite har du sparat. :)


Nej, 120.000 plus moms kostar de.
Men då med vanlig ventilpaket inte elstyrd.

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Forestboy  
#444605 http://www.valtra.fi/esittely-ja-kaytet ... i/40lfe472
Här är en använd med elstyrning. 18000e

Användarvisningsbild

Byggt en stegmatare

BjörnS  
#444626 Jag vet inte vad elstyrningen kostar extra. Men en 40lf får man för 120.000kr. Det var alltså priset som säljaren begärde föra året. Köpte dock en begagnad istället.

Men om han hade materialkostnader på 8000, är det nog bra ändå [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Forestboy  
#444749 120t. med moms el utan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).