Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

83 inlägg 25810 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

åberg  
#436550 Om man skriver ett @-tecken framför ett användarnamn så blir den användaren underrättad har jag för mig. Vi testar väl så får vi se om @Allan W hör av sig.


Har iofs bara testat en bekants exemplar ett par minuter på vedbacken men håller helt klart med om att är skönt med avvibreringen och att den inte låter så mycket.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436551 Er det sjangs for at HVA kjem med noken ny sag i 70 kubikksklassen? Hadde vært greit med ei "forstørra" 560, kanskje 570? Eventuelt ei 576 som er like bra avibrert og lika lite lyd (men eg har ikkje prøvd 576) men som er lettare en dagens 576

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Ferguson system  
#436556
can skrev:Er det sjangs for at HVA kjem med noken ny sag i 70 kubikksklassen? Hadde vært greit med ei "forstørra" 560, kanskje 570? Eventuelt ei 576 som er like bra avibrert og lika lite lyd (men eg har ikkje prøvd 576) men som er lettare en dagens 576


Jeg er i alle fall godt fornøyd med Jonsered 2172 (Husqvarna 372 x-torq).

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#437799 Bättre sent än aldrig!
Tomgångspromblemet är typ borta, har hänt kanske 1 gång senaste 10 tankarna.
Sågen känns också lättare när man vant sig, den är liksom ergonomisk på nått vis!
Jag blir inte alls trött på samma vis efter en dags huggande med 576an som med 560, låter kanske lite konstigt men så känns det :surp:

Funderar på att köpa dom större barkstöden till båda sidorna, någon som vet vilken modell som är bäst? det verkar finnas två olika, 503 92 27-01 BARKSTØD eller 503 71 97-01 SPIKE OUTER.
Artikelnumren är från Husqvarnas resevdelkatalog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#437804 En sågbild också :grin: Diamantstock

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Sågomanen  
#437806 Kul att höra av dig :smile:

Har du kört in den än och märker du då någon skillnad?

Vad har du för svärd och kedja på & varför valde du just de märkena och dimensionerna?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#437865 Ja den är inkörd nu, och går bättre än innan!

Jag kör mest på 24" oregon powermath svärd och oregon 3/8 lpx kedja, men köpte häromdan en stihl rm kedja som jag inte provat än.
( lpx är en chisel-kedja med raka hörn och rm är multi-chisel med rundade hörn )

Lpx kedjor är underbara dom sågar kanon, men skär gärna in i stammen när man kvistar gran. Så om jag bara fäller tar jag lpx alla gånger, men fälla och kvista övergrov gran åt skördare passar nog rundade hörn bättre.

Jag letade länge efter Oregons 3/8 dpx men hittade den inte i Sverige, så jag köpte ett par stihl kedjor. Men lagom jag fått stihl kedjorna såg jag att Gårab nu säljer 3/8 dpx!

Jag skulle vilja ha nått lättviktssvärd typ Sugihara eller Tsamura men dom är dyra och det känns jobbigt att köpa från England. Tänkte nog köpa ett 32" Iggesund mest för skojs skull också :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Peteflamingstar  
#437869 Roligt med bild och recension! Men har Sugihara lättviktssvärd? Jag har ett 18-tums Red Mountain med stora fästet och det är absolut tyngre än andra motsvarande, t.ex mitt 20" Oregon.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Sågomanen  
#437925 Jag har en Stihl 362 med 18' 1,6mm och RS kedja men den är svår att få vass och kräver rätt hårt tryck innan den biter sig ned i trät. Jag undrar hur Stihl RM kedja är.

DPX finns inte i 1,6mm vad jag kan se tyvärr. Väljer mellan Oregon super 70lpx och nu Stihl RM kedjan som är de vettiga alternativen i den dimensionen jag har.

Återkom gärna om du lägger på RM kedjan och vad du tyckte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#438280 Jag har sågat med stihl RM kedjan idag, den går riktigt bra! Har jämfört såghastigheten mellan LPX och RM och visst sågar LPX lite snabbare men RM håller skärpan längre. Dock är RM kedjan sämre vid instick pga att den saknar den extra säkerhetslänken.

Jag ska köpa oregon DPX också och jämföra med stihl RM, det är nog en mer rättvis jämförelse :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#438301
Allan W skrev:Ja den är inkörd nu, och går bättre än innan!

Jag kör mest på 24" oregon powermath svärd och oregon 3/8 lpx kedja, men köpte häromdan en stihl rm kedja som jag inte provat än.
( lpx är en chisel-kedja med raka hörn och rm är multi-chisel med rundade hörn )

Lpx kedjor är underbara dom sågar kanon, men skär gärna in i stammen när man kvistar gran. Så om jag bara fäller tar jag lpx alla gånger, men fälla och kvista övergrov gran åt skördare passar nog rundade hörn bättre.

Jag letade länge efter Oregons 3/8 dpx men hittade den inte i Sverige, så jag köpte ett par stihl kedjor. Men lagom jag fått stihl kedjorna såg jag att Gårab nu säljer 3/8 dpx!

Jag skulle vilja ha nått lättviktssvärd typ Sugihara eller Tsamura men dom är dyra och det känns jobbigt att köpa från England. Tänkte nog köpa ett 32" Iggesund mest för skojs skull också :lol:

Gårab har dpx kedjor, jag fick själv 2 st i går..från gårab.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Larssoniskogen  
#438313 Kul att höra dina recensioner allanW :smile: men tror att du behöver skaffa en riktig hobby.... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Sågomanen  
#438337 DPX ska bli intressant att höra som jämförelse mot RM. Skriv gärna hur du upplever skillnaden med LPX som grund. Jag är missnöjd med RS som hugger i instick och är svår att få bett i och kräver högt anliggningstryck.

Jag kan stå ut med att fila lite bara man skär som i smör B-)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#438344
Peteflamingstar skrev:Roligt med bild och recension! Men har Sugihara lättviktssvärd? Jag har ett 18-tums Red Mountain med stora fästet och det är absolut tyngre än andra motsvarande, t.ex mitt 20" Oregon.
Du har alltså köpt Sugi Hara:s " rostfria " variant från " farbror Sven " i Harads.. :mrgreen: ja de är tunga, men nära nog outslitliga.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Peteflamingstar  
#438437
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:Roligt med bild och recension! Men har Sugihara lättviktssvärd? Jag har ett 18-tums Red Mountain med stora fästet och det är absolut tyngre än andra motsvarande, t.ex mitt 20" Oregon.
Du har alltså köpt Sugi Hara:s " rostfria " variant från " farbror Sven " i Harads.. :mrgreen: ja de är tunga, men nära nog outslitliga.. :smile:


Då har jag förmodligen ett svärd för resten av livet, med tanke på hur lite det används! Snyggt är det också :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).