Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63711 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437622 Men man kan ju bli lycklig av att byta sina pengar mot något annat...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 feb 2017, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

stegmaster  
#437624 Som en gammal gubbe här brukade säga: Pengar er inte alt här i livet, endast 99% :wink:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437629 Pengar är ju alltid en bra present, för det är så lätt att byta! :wink:
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 feb 2017, 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

TommyH  
#437630
JörgenO skrev:Preferensaktier kan vara ett intressant alternativ för en del av sparandet. Avkastningen är normalt mellan 8-10% och aktierna ger utdelning fyra ggr/år. Så med lite pusslande och olika aktier så kan man få månatliga utdelningar som man kan ha som hjälp t.ex. till att betala räntan (aktieutdelningar o låneränta är fullt kvittningsbara mot varandra).

Med avkastning på 8-10% följer att preferensaktier är långt från riskfria. Kursen rör sig sällan men om bolaget kommer på obestånd kan de snabbt stoppa preferensaktiernas utdelning och dessa kan falla i värde eller tappar allt om bolaget går i kk. De flesta preferensaktier tillhör fastighetsbolag och det kan ju vara en risk bara det. Om räntan på bankkonton etc stiger (dvs räntan på konkurrerande sparformer ökar) kan det också leda till att priset på aktierna sjunker (utdelningen i kr blir ju dock oförändrad i det fallet)
Men det finns många bloggar och några bra böcker om att investera i preferensaktier om man är intresserad.

Har tips på länkar till dessa?

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hinowa  
#437685 :lol: För att vara på den säkra sidan kan man ha pengarna i madrassen,och sedan stoppa in madrassen i ett bankfack :lol:
Staten kommer aldrig se till att folk skall få räntor med + tecken.
Vänta bara på vad staten skall lägga ut på alla deras stora misstag :shock:

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437695 Jag har börjat på min andra miljon.
Den första blir aldrig klar 8)

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#437700 Det här är en bra sida att få överblick om vilka preferensaktier det finns i Sverige
http://hernhag.se/preffar/
Om man tittar vidare på den sidan så skriver han en hel del om att investera i aktier med hög utdelning. Han har även beskrivningar av böcker han skrivit i ämnet.
Om jag blir mer intresserad av enskild aktie brukar jag googla och försöka hitta utdelningsdatumen, jag vill gärna ha preferensaktier så jag får utdelning både månad 1 (jan, april, juli, oktober) 2, 3 och 4.

Det finns många andra bloggar och sidor där man diskuterar investeringar i bl.a. preferensaktier så jag brukar börja med sidan ovan och sen klicka mig vidare när jag pysslar med den delen av min ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Göt  
#437739 Den där historien om pantsamlare som är miljonärer är nog universell, historien finns på många ställen. Om någon nu är nettomiljonär så får dom väl va det, varför skall man reta sig på att nån annan kanske har det bättre än en själv.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#437741 Delge gärna tips, erfarenheter och svårigheter (eller det tröstlösa) i att försöka få en miljon i likvida medel i den här tråden :smile:

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437742 aksjesparing, mitt enkel råd er globale indeksfond finnes nok i Sverige og, kjøp kvar måned, kjøp så mykje som mulig når det ser heilsvart ut (ja veit det er vanskelig og ein veit selvsagt ikkje når boten er) men angra på at eg ikkje kjøpte mykje meir under finanskrisa. Men det viktigste er å komma igang, det er ikkje timing the marked det er time in the marked som ein gluping sa.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hinowa  
#437745 Kapital skall inte vara på en bank dom skall rulla runt i samhället. :D
För när bankerna går i konkurs får ändå skattebetalarna betala bankdirektörens lön och förmåner som han/hon inte är värd.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437771 Skaffa en universitetutbildning, gift dig med en annan universitetsutbildad, skaffa jobb i dn bransch, lev sparsamt (dvs en bil, inte Thailand 3 veckor varje år) i ca 20 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

totte  
#437782 Tror att tanken var att det skulle vara en seriös diskussion om sparande i den här tråden. Så jag har tagit bort ytterligare tramsande.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

jannee  
#437789 Varför inte göra som "Tummen" har gjort?
Nu är ni nog stora frågetecken hela högen, ja förutom de riktigt inbitna smålänningarna - Erre borde veta vem jag menar. :grin:
1946 var det en man (stins) som köpte aktier för 600 svkr.
Denne man fortsatte med sina inköp i aktier
Ibland har det gått bra, väldigt bra, ibland något sämre.
Tror ändå att Lennart Israelsson är god för ÖVER 100 miljoner trots att han givit bort en hel del.

Hans mor tyckte att Ivar borde satsats sina pengar på en gård men styvnackad som han var gick han sin egen väg vilket har visat sig var rätt :mrgreen:

Preferensaktier är ett vågspel - egentligen väldigt farligt om man inte är bra insatt 😈

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

uffejohan  
#437791 Förra veckan fyllde aktiestinsen 101 år och firade med tårtkalas för hela hemmet där min mor bor vägg i vägg med honom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).