Traktorn i skogen

Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

33 inlägg 23751 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

550  
#437114 Det finns många som både kört både stora och många lass med 2wd, men gillar man inte att styrbromsa så är ju 4wd att föredra. Jag skulle satsa på en traktor med hög markfrigång, om du inte har väldigt slät mark. Generellt så går MF, JD, Lamborghini/Same, Deutz-Fahr mfl bort på grund av att dem har hitchkroken i backen :roll:

Snökedjor så funkar de flesta traktorer i skogen, det är på väg man behöver motorstyrka. Högre pris ger oftast bättre komfort och skick på maskinen. Allt beror också på hur mycket du har tänkt att köra.

Angående skogskärra, ramstyrning är ett måste i mina ögon. Lite längre eller tyngre kran kräver stödben. Drift om du har dålig terräng, men det klarar du knappast inom budgeten.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Skogshuggarn  
#437122
550 skrev: Drift om du har dålig terräng, men det klarar du knappast inom budgeten.


Då säger jag!,,,,

Hur i hundan kan man begära över 90 k för hydraulisk 2 hjulsdrift hos en Estländsk tillv, och 50k för "Robson"?????.

Hälften av varje vore väl mer än nog!.

😡

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Göt  
#437136 Man kan alltid köpa bättre grejor för mer pengar, frågan är ju när man ska köpa en skotare istället för en jordbrukstraktor och vagn

Avatar Fallback

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Ldsaren  
#437142 Har nu en Fiat 680 ..tog bort hitchen och byggde om till eget drag .fick en höjd under på ca 43 cm istället för 35 cm
fattar inte hur klantigt byggd Axa hitchen är gjord .dels så gick den upp efter som låsklackarna satt så de gick upp när man gled över en upphjöning o kroken föll ner .
Så kallade konstruktören kan inte varit nykter då denna dag när han gjorde den

Ford 5000 jag hade innan var av väldig fin konstruktion. .plat o fin under på hitchen

Valtra Valmet är nog enda traktor för skog
men dyra såklar

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

hlb  
#437145 Valtra A-serien är jämförelsevis väldigt billig, bara du inte köper begagnad.

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437147
550 skrev:Det finns många som både kört både stora och många lass med 2wd, men gillar man inte att styrbromsa så är ju 4wd att föredra. Jag skulle satsa på en traktor med hög markfrigång, om du inte har väldigt slät mark. Generellt så går MF, JD, Lamborghini/Same, Deutz-Fahr mfl bort på grund av att dem har hitchkroken i backen :roll:

Varför dissa MF? Min i 100-serien har 42 cm även för hitchen och funkar alldeles utmärkt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Skogshuggarn  
#437150
Göt skrev:Man kan alltid köpa bättre grejor för mer pengar, frågan är ju när man ska köpa en skotare istället för en jordbrukstraktor och vagn


Fråga en som har 9 delskiften med radie om 10-12 km.
Blir svårt med skotarfrakterna, och gamla Rottne/Timmerkalle mfl -som kan hjulas som ett traktorekipage-, är oftast rena skrotet inkl obefintliga reservdelar.

Avatar Fallback

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Ldsaren  
#437157 Har en Mf 65 den är också mycket hög och smart hitch .Där kunde man förr mycket bättre än 80 talare traktor. .Förutom Valmet o någon mer

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

lerbo  
#437359 Svängradien på en 2wd traktor är att föredra i skogen, sen får man väl tänka sig för vart man kör, men det är inte alltid en nackdel.

Avatar Fallback

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

550  
#437393
th skrev:
550 skrev:Det finns många som både kört både stora och många lass med 2wd, men gillar man inte att styrbromsa så är ju 4wd att föredra. Jag skulle satsa på en traktor med hög markfrigång, om du inte har väldigt slät mark. Generellt så går MF, JD, Lamborghini/Same, Deutz-Fahr mfl bort på grund av att dem har hitchkroken i backen :roll:

Varför dissa MF? Min i 100-serien har 42 cm även för hitchen och funkar alldeles utmärkt i skogen.

Det kanske blev lite fel när TS letar efter begagnat. Jag tittar mer på nya traktorer och ser stora maskiner som är väldigt låga i förhållande till bredden. På en mindre traktor är det mindre känsligt med låg markfrigång, och en del kanske var högre förr. 42 cm är ju betydligt mer än en fyrhjuling åtminstone :smile:

Avatar Fallback

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437405 Fiat 640 er ein veldigt bra traktor i skogen, men dei begynne vel å bli litt gammle. På jordbrukskulen hadde ei ein sån med piggkjetting på alle 4 dekk, dekka var skrudd ut så den var ekstra brei, det var ein super traktor i skogen, dette er dog 20 år siå, skal sei tiå går.

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

SM4WII  
#475175 Jag gav 25000 för Valmet 500 och 5000 plus moms för vagnen.
Kranen köpte jag för 4500kr för, jag tycker det funkar bra förutom att frontlastaren är i vägen när man kör i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Göt  
#475178 jag gav 40 000 kr + moms för en mf 165 med huggarvagn och griplastare. Ska jag in i någon dålig terräng så lejer jag skotare

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Peteflamingstar  
#475183
SM4WII skrev:Jag gav 25000 för Valmet 500 och 5000 plus moms för vagnen.
Kranen köpte jag för 4500kr för, jag tycker det funkar bra förutom att frontlastaren är i vägen när man kör i skogen.


Men har du varit ut på hygget och tagit ner miljöträden?! :d

Användarvisningsbild

Re: Bra 2wd traktor för mindre skogsbruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475195
1507060189_9713777363.jpg
Traktor med griplastarvagn
Säljes av: Marianne 20 augusti 09:32
Visa på karta (Torsås)
61 250 kr
49 000 kr ex. moms
Ford 4000 traktor
Årsmodell 1968
Vändbart säte
Boggivagn med Patu 425 kran
Eget hydraulsystem
Vinsch
Bra bruksskick
Pris 49000 kr exkl. moms eller högstbjudande

https://www.blocket.se/kalmar/Traktor_m ... ca=1_8&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).