Öppna kategorin

Olycksrisktråden

21 inlägg 4884 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

anersimyra  
#437195 Att vinschen får eget liv har jag upplevt vid flera tillfällen av olika anledningar. Det som ska lunnas eller kopplas för fällning kopplas säkrast med en separat stropp och kopplas på säkrast möjliga sätt sist till vinschvajern.. :geek:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Olycksrisktråden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437196 Nej, det är nog fall/halkolyckor som är det lurigaste. Hänt någon gång jag rullat en timmerstock, halkat till och stocken har rullat tillbaka över foten. Och där sitter man. Jaha, är det såhär det skall sluta, fastfrusen i skogen. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

Vardon  
#437200
anersimyra skrev:Att vinschen får eget liv har jag upplevt vid flera tillfällen av olika anledningar. Det som ska lunnas eller kopplas för fällning kopplas säkrast med en separat stropp och kopplas på säkrast möjliga sätt sist till vinschvajern.. :geek:


Jag får erkänna att jag går mer och mer över till stropp. Just för att man får en bra koppling mellan stocken och kroken. Annars passar kedjan sådär i kroken och man måste ha spänn för att det ska sitta kvar. Sax är ju smidigt men då får man räkna med att den kan lossa. Dock brukar saxar behöva en slipning för att bli bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

anersimyra  
#437210 Kätting med avkortningskrok är riktigt smidigt som " stropp.".. :-BD

Avatar Fallback

Re: Olycksrisktråden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437229 För ca 15år sen klämde jag foten rätt hårt när jag högg frötallar.
När jag skulle kapa rotstocken var jag nog mest fukuserad på den att jag inte höll koll på resten an stammen.
Den gled ner från något o ner på min vänstra stövel som dessutom hade nåt hårt under sig.
Stålhättan trycktes ner o klämde fast foten helt, när jag vaknade upp ur situationen fick jag såga av stammen för att komma loss på fel sida om mej.
Insåg att de skulle göra mer ont rätt snart haltade jag bort till traktorn 50m bort, väl inne och pustat så fick jag av stöveln innan foten hade svullnat för mycket.
Konstigt nog så var inget brutet vad jag vet, ont hade jag men de gick att stödja på foten fast de tog över en månad innan jag kunde använda en normal sko igen.
Var rädd om er!

Användarvisningsbild

Re: Olycksrisktråden

loppan  
#437234
halvproffs skrev:Som sagt eller skrivit. Tänkte att vi skulle skriva här om incidenter vi har varit med om. Tänkte att det kan hindra olyckor för andra om dom läser det här. Det här hände mig häromdan när jag skulle vincha in en stock som jag inte nådde med kran. Brukar ha sändaren i bröstfickan när jag ska vincha men denna gång i byxfickan fram.
Drog ut vajern och la den runt stammen och precis när jag lutade mig fram och ska koppla ihop så börjar vinchen dra in. Den går ju rätt snabbt men jag hann få undan händerna utan att skadas men nära var det. Så ha aldrig sändaren i byxfickan!


Angående de radiosystem som finns till vinch i dag så är det fel system som säljs.
Om man väljer ett två eller tre kanaligt system så kan en kanal användas som relästyrning till mottagaren.
Då kan man ha en fjärr men en on off knap på som man kan stänga av systemet med medans man arbetar med wiren.
När allt är kopplat o klart trycker man på on först ,sen matar man in wiren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).