Motorsåg och handhållet

Trött på sthil efter 15 år

62 inlägg 20280 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#436932 Jag blev nöjd med filen och mallen men är inte nöjd med Stihlkedjan. Den hugger vid instick och är svår att få riktigt vass och man får trycka mer än förväntat innan den biter i virket. Överväger att pröva en Oregon super 70 kedja.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

Tosca  
#436969 Ta lite bilder på kedjan, vi har några skarpögda kedjeintresserade här som brukar vara mycket duktiga på hur man förbättrar kedjors filning.
Ex vis @Mange

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437039 Sågomannen.
Oftast så hänger det ihop. Mall, kedjan och användare.
Att du inte får önskat resultat an din kedja kan vara mall eller användandet av den.
Eftersom det inte är sagt vilken mall eller kedja du använt är sannolikheten stor det kanske inte är rätt.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437042
Sågomanen skrev:Jag blev nöjd med filen och mallen men är inte nöjd med Stihlkedjan. Den hugger vid instick och är svår att få riktigt vass och man får trycka mer än förväntat innan den biter i virket. Överväger att pröva en Oregon super 70 kedja.



Jag kör med den kombon och jag kommer mycket bättre överens med Oregonkedjorna oavsett modell.
Stihlen kan man få att bita men det kräver alltid mer på något sätt. Men om man lyckas så håller den skärpan längre men vad hjälper det när jag så sällan får den bra.
Oregonkedjan har jag bara gott att säga om, bra avverkning, lättfilad, behaglig gång. Skulle jag haft mer varierad huggning än fällning och kapning så hade jag nog valt en halvmejsel istället men överlag tycker jag bra om den.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#437043 Kedjan är 36RS och jag har köpt Stihls 5,2mm rundfil och Stihls mall för just 3/8 och 5,2mm. Ingen knepig användning utan björk, asp just nu och man får som sagt trycka på innan den börjar arbeta sig ned i trät. Märkte att den bet lite bättre när jag tog ned ryttarna lite mer än mallen gjorde.

Har slipat många kedjor men denna var svårare än vanligt att få vass. Läste att någon mer på forumet hade samma upplevelse av den kedjan.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437072 Viss du har muligheten så prøv ei pixel kjeda enten 95 vpx vis den forsat finnes eller husqvarnas nye x cut, særlig sistnevnte vil eg tru vil overaska mange som ikkje har prøvd ho før, er ei aggresiv kjeda, uten at ho høgg og gir kast på saga. Eg har holdt på rundt ein kyrkjegard i dag, måtte saga stubbane av heilt nede ved bakkenivå pga at dei skal fjernast med stubbefres. Hadde ei 395 med 73 lp kjeda og ei 560 med x cut kjede. Dersom stubben ikkje er for stor så kjeme ein langt med 60 kubikk sag og x cut kjede.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437080
Sågomanen skrev:Kedjan är 36RS och jag har köpt Stihls 5,2mm rundfil och Stihls mall för just 3/8 och 5,2mm. Ingen knepig användning utan björk, asp just nu och man får som sagt trycka på innan den börjar arbeta sig ned i trät. Märkte att den bet lite bättre när jag tog ned ryttarna lite mer än mallen gjorde.

Har slipat många kedjor men denna var svårare än vanligt att få vass. Läste att någon mer på forumet hade samma upplevelse av den kedjan.

Vilken mall är det du har?

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

jannee  
#437104 Det kan ibland räcka med att bara fälla en asp för att få kedjan ovass, mig veterligt finns det inget trädslag som ovassar kedjan så mycket som just asp.
Första gången jag råkade ut för detta blev jag helt säker på att jag verkligen var totalt värdelös på att fila men det var i stället aspens som orsakade allt :oops:

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437106 kva er det som gjere det? har ikkje felt så mykje osp, veit at almen drar opp grus, men har ikkje hørt dette om ospa

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

roa  
#437123 Det är helt personligt hur man sköter sin kedja och vilket trädslag man hugger om det är fruset virke. Sthil kedjan är helt perfekt när man filar med flatfil, körde bara med oregon när jag filade med rund fil sthil kedjan fixade inte jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Sågomanen  
#437138 Mange: Jag använder rundfilmodellen: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motorsåg/Filutrustning-motorsåg/21480-1630/Filhållare-med-rundfil-(till-sågkedjor).aspx

Jag har alltid använt Husqvarnas rullmallar men denna verkar vara vanlig för Stihl och den kunnige försäljaren protesterade inte.

Avatar Fallback

Re: Trött på sthil efter 15 år

axwell  
#437178
jannee skrev:Det kan ibland räcka med att bara fälla en asp för att få kedjan ovass, mig veterligt finns det inget trädslag som ovassar kedjan så mycket som just asp.


Asp eller sälg på mina marker med riktigt finkornig sand, svårt att säga vilken som är värre.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

anersimyra  
#437199 Träden drar inte i sig själva sandkornen utan det är vad jag hört mineraler av olika slag. Hur det verkligen förhåller sig med det har jag ingen aning om. Men aspen är ett " trådigt " träslag som är svårsågat längst med fibrerna, ett brant överskär på runt 75 grader kan därför göra att kedjan upplevs som slö.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437201
Sågomanen skrev:Mange: Jag använder rundfilmodellen: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motorsåg/Filutrustning-motorsåg/21480-1630/Filhållare-med-rundfil-(till-sågkedjor).aspx

Jag har alltid använt Husqvarnas rullmallar men denna verkar vara vanlig för Stihl och den kunnige försäljaren protesterade inte.

Dessa mallar hjälper o hålla filen i läge men den kräver att du placerar filen rätt på tanden. Prova och fila med den parallellt med toppplattan och 25 grader. Det brukar göra susen om inte underställningen är mer än 0,8mm.
Är den mer krävs lite brum för det ska orka skära.

Användarvisningsbild

Re: Trött på sthil efter 15 år

JensSkoog  
#437208
Sågomanen skrev:Kedjan är 36RS och jag har köpt Stihls 5,2mm rundfil och Stihls mall för just 3/8 och 5,2mm. Ingen knepig användning utan björk, asp just nu och man får som sagt trycka på innan den börjar arbeta sig ned i trät. Märkte att den bet lite bättre när jag tog ned ryttarna lite mer än mallen gjorde.

Har slipat många kedjor men denna var svårare än vanligt att få vass. Läste att någon mer på forumet hade samma upplevelse av den kedjan.

Mallen tar för lite på ryttarne.
Senn är RS kedjan svår att få bra med rundfil. RM hugger mindre och filen ger bättre resultat :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).