Motorsåg och handhållet

Drömsågen. Hur ser den ut?

50 inlägg 17660 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

40cc & 45cc i proffsklassen

traktorz  
#436947
Sågomanen skrev:Väcker lite liv i denna roliga tråd. Vad tror ni, vad ligger på ritbordet för att ersätta 550xpg och 543xpg?

Kanske en 643xpg med sedvanlig utrustning som vi skämt bort oss med; Autotune, pumpblåsa, handtagsvärme, integrerade svärdskåpemuttrar, sidospänning av kedjan och vad mer kan komma i utvecklingsväg? :roll:


Tror inte att Husqvarna går över på en 600-serie. I så fall enbart för att differentiera med en ny klass av sågar, typ batteridrivna. Frisluftsmotorerna får nog leva kvar i 400- & 500-klassen, som kontinuerligt vidareutvecklas.

Husqvarnas toppmodeller 560XPG och 550XPG är så väletablerade, att man knappast förser dessa med nya modelletiketter.
Däremot fortsätter de att ges kontinuerliga prestanda- och produktionsförbättringar.

Om man däremot får önska, så skulle jag vilja se nyheter i 40cc- & 45cc-klassen. Lättare sågar med nya kedjor i X-CUT andan. Försedda med AutoTune och med handtagsvärme. Får gärna ha Zenoah cylindrar med förstklassiga tillverkningstoleranser för optimala prestanda.

När vi ändå är inne på Japan, varför inte anamma Sony's marknadsföringspolicy, med ett brett produktutbud för att mer synas i butikernas hyllor. Sony kastar ut olika modeller och kollar sen vilka som säljer.

Åtminstone skulle många vilja se en återgång till att även modellerna 545 och 555 finge handtagsvärme, då dessa modeller med lägre trimningsgrad och mer vridmoment vid lägre varv är mer lämpliga för vedbacken, snarare än behov som rappa kvistningssågar.

Slutligen, ingen av Husqvarnas grästrimrar eller röjsågar har hittills försetts med AutoTune förgasare. Förmodligen är vinsten med dito obefintlig, så är därför M-Tronic eller AutoTune bara en gimmick hos en röjsåg?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Drömsågen. Hur ser den ut?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436998 Husqvarna 545 RXT finns att få med autotune.
/Niklas

Användarvisningsbild

HVA 545 RXT AT

traktorz  
#437024 - Se där, det var mycket riktigt även markerat som en nyhet på HVA websida. Hittar ingen IPL på den nya.
- Prispåslag 500kr för den nya modellen med AutoTune.
1486722666_545rxt-at.png

Användarvisningsbild

Re: Drömsågen. Hur ser den ut?

Sågomanen  
#437026 Jag tänker lite som så att t ex Volvo 740 var ett väl inarbetat varunamn och modellserie men som alltid så har allting en början och ett slut och människor vill ha den senaste produkten och modellserien efter ett tag.

242:an var från början populär och välkänd men ersattes av 346 och 346NE för att sedan bli, vilket man nu tycker, 543 eller 550. Nu är 550 inne på sitt 6:e produktionsår varför Huskvarna bör börja skissa på en efterträdare/ ny modellserie då man redan produktutvecklat den en del under dessa år med bl a förgasare och andra/tätare luftfilter.

Visst, några få år till kanske modellserien har men sedan vill "vi" ha något nytt igen :smile:

Som jag skrev så är det i 543/550 segmentet som det största proffs och farmarintresset ligger så det är nog främst där som det behövs lyftas fram en ersättare. 560 och de större modellerna brukar inte eller behövs ersättas lika snabbt, se t ex på 372 och 3120.

Användarvisningsbild

Re: Drömsågen. Hur ser den ut?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437038
Erre skrev:Hört på djungeltrumman att den senaste versionen av husqvarna 550 nu börjar närma sig 1000 driftstimmar innan problem.

Mange
Håller du med?

Kan inte svara på det med nån säkerhet. Men stämmer det är det en bit på rätt väg.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).