Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63713 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436788 Enligt SBAB har 9% av svenskarna minst 1 miljon kronor på sparkonto eller liknande. Kraftig ökning på 10 år. Snittet är ca 142.000

https://www.sbab.se/download/18.3a166f6 ... arande.pdf

Inte konstigt att skogspriserna går upp.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436793 Det där tror jag inte på. Man nog som vanligt tolka statistik som önskar det egna syftet. Typ SBAB " svensken har buffert för att låna mer"

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

ananders  
#436794 Det trodde jag att alla hade. :oops:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Sågomanen  
#436795 Aaaa....på sparkonto....jag läste bara rubriken och lån på 1 miljon då kvalar jag och säkert fler med mig än de som har en miljon som ligger och skräpar.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436820
Mangan skrev:Enligt SBAB har 9% av svenskarna minst 1 miljon kronor på sparkonto eller liknande. Kraftig ökning på 10 år. Snittet är ca 142.000

https://www.sbab.se/download/18.3a166f6 ... arande.pdf

Inte konstigt att skogspriserna går upp.


Det lustiga är att vi inte amorterar på bolån utan sitter på pengarna och betalar ränta istället.

Jag har för mig att man måste betala av huset ganska fort i Finland, nån från den sidan gränsen kanske kan berätta mer?
Jag skulle då hellre äga mitt hus än lägga pengar på hög, oavsett inflation/deflation så står huset där det står, kan visa sig vara nog så bra när marknaden kollapsar 8)

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

svampbob  
#436821 Det är inte roligt att ha en miljon på banken. Räntan förra året var noll kronor. Nu har jag istället plöjt ned det mesta i nya maskiner till skogen. Det känns bra.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

sundelius  
#436823
svampbob skrev:Det är inte roligt att ha en miljon på banken. Räntan förra året var noll kronor. Nu har jag istället plöjt ned det mesta i nya maskiner till skogen. Det känns bra.

Då är vi två :grin:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

totte  
#436842 Jag sparar till min andra miljon. Den första misslyckades helt.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

jannee  
#436843 En ann som varken har det ena eller det andra vilken grupp tillhör vi - men vi är i alla fall skuldfria :grin:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

svampbob  
#436844
totte skrev:Jag sparar till min andra miljon. Den första misslyckades helt.


Ja den första brände du ju direkt på roliga leksaker. För mig tog det många år att förstå att det är så man ska leva.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436850
jannee skrev:En ann som varken har det ena eller det andra vilken grupp tillhör vi - men vi är i alla fall skuldfria :grin:


Endast den som är utan skuld är fri 🧠

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436856
jannee skrev:En ann som varken har det ena eller det andra vilken grupp tillhör vi - men vi är i alla fall skuldfria :grin:

Mitt mål före jag lämnar av! Imponerad "jannee"

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Vardon  
#436858
Palms skrev:
Det lustiga är att vi inte amorterar på bolån utan sitter på pengarna och betalar ränta istället.



Beror nog på hur man har pengarna. Eftersom räntan är så extremlåg så går det att få mer avkastning på pengarna än att amortera på lånet.

Får väl erkänna att jag själv gör lite så, sparar undan och sen när det har ökat en del säljer jag av och tar hem lite vinst och kan amortera lite mer istället.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Vilsten  
#436863
Vardon skrev:
Palms skrev:
Det lustiga är att vi inte amorterar på bolån utan sitter på pengarna och betalar ränta istället.



Beror nog på hur man har pengarna. Eftersom räntan är så extremlåg så går det att få mer avkastning på pengarna än att amortera på lånet.

Får väl erkänna att jag själv gör lite så, sparar undan och sen när det har ökat en del säljer jag av och tar hem lite vinst och kan amortera lite mer istället.


Nu handlade ju det om kontosaldon hos storbankerna. Tror du får det tufft att lyckas förhandla fram högre sparränta än låneränta.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436868 Nej, det var inte hos storbankerna utan alla banker. Storbankerna har bara ca 65% av det totala sparade beloppet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).