Motorsåg och handhållet

Utbränd Jonsered 520

40 inlägg 14091 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

Jocke91  
#436778 Då det passat dåligt med jobbet så fick det där förgasarrelaterade experimenterandet vänta tills idag.
Satte i en ny rep sats i förgasaren som skulle sitta på sågen och satte dit en 535 toppkåpa då en 520 tändspole inte gick att sätta dit på grund av andra fästen på cylindern. Därmed passar inte en 520 kåpa.
Blev även tvungen att byta starthandtag då det smälta handtaget gick sönder vid användning.
1486646797_dscn0737forum.jpg

1486646796_dscn0738forum.jpg


Nu finns det mer finjusteringar att göra på bränslesidan men det får bli av lite senare. Skulle vilja påstå att den går bättre med Walbro förgasaren i alla fall. Sen finsn det säkert slangar och packningar som borde bytas men det har jag ingen lust att hålla på med just nu. Jag har trots allt nått målet att få fart på den igen och den går att såga med. Sen så tycker jag inte att den går perfekt men då är jag rätt bortskämd med Husqvanra 254 och lite andra skumma byggen.

Resultatet..

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#436854 Japp, du är nog lite bortskämd, den går ju riktigt bra. Men är det 8 kuggs drev på den?

Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

Jocke91  
#436867 Jag tror att det sitter ett 8 kuggars drev på den. Såg då så ut i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#436936 Bör det vara, hela den här sågserien är ju något lågvarviga men momentstarka så de orkar dra 8 kugg och får bra kedjehastighet. Men det är klart att det finns väl nästan alltid lite mer kräm att justera fram i varenda såg. Med tanke på utgångsläget får man väl ändå säga att det inte är så illa att den alls går.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Seb macahan  
#436944 A

Användarvisningsbild

Re: Jonsered klassiker

totte  
#437084
traktorz skrev:Det har genom åren skrivits en hel del nyttigheter i olika forumtrådar om Jonsereds olika klassiker.
Tråden "Renoveringsförsök av en Jonsered 535" var särskilt inspirerande.


Utmärkt initiativ att samla länkarna, tack för det goda jobbet!

Instämmer, det är en riktigt bra tråd med en väl genomförd renovering, bra beskriven i text och bild.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437088 Tändningens infästning på cylinder:
510 och 520 har två skruv uppe. 525 har en skruv uppe och en nere, samma som 535.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

MartinH  
#437247 Kul att du fått den att fungera, den verkar gå ganska bra.

Ett tips vad du kan använda den till, för att ha som utlåningssåg. Då kanske de inte kommer tillbaka och frågar någon fler gång :-D.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Williamm  
#726339 Den hamnade här: williamm - Williamms motorsågsrenoveringar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).