Uppvärmning

Ved för panna: Priser och mått

53 inlägg 42525 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#435364
jannee skrev:Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Jag satte in jordvärmepump för 3 år sedan och värmer 300 m2 på ca 6500-8000 kwh beroende på vinter, har ca 23-24 grader inne. Har idag ingen förståelse för hur man kan elda med ved.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

hinowa  
#436730 Nu är det några nya direktiv som kommer ifrån EU att pannor skall vara svanenmärkta mm :surp:
Senast redigerad av hinowa tor 09 feb 2017, 10:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436733
Ola63 skrev:
jannee skrev:Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Jag satte in jordvärmepump för 3 år sedan och värmer 300 m2 på ca 6500-8000 kwh beroende på vinter, har ca 23-24 grader inne. Har idag ingen förståelse för hur man kan elda med ved.

För att det är väldigt roligt, fysiskt och trevligt att jobba med att producera den! Det räcker som skäl för mig. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
(Lite kul att vara el-oberoende för värmen också)

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

hinowa  
#436741 Ja en del äldre har inte råd att installera jordvärme eller bergvärme,och klart mer känsla med ved.
Och eftersom elavbrotten är en del av vardagen för många just när det är som kallast så är inte veden dumt :-BD

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

skogshasse  
#436758
Ola63 skrev:
jannee skrev:Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Jag satte in jordvärmepump för 3 år sedan och värmer 300 m2 på ca 6500-8000 kwh beroende på vinter, har ca 23-24 grader inne. Har idag ingen förståelse för hur man kan elda med ved.


vad har du för storlek på pumpen (kw) klarar du dej på 20 amper i säkringar eller har du 25 amper

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436767 De flesta har dock möjlighet att investera i en värmepump:-).
Om nu inte villa är belånad till max så är det typisk bra investering. Låga räntor och tänk även på rot-avdraget.
Jag låter fundering om hur investeringen i hälsan ser ut vara osagd;-).

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436776 Någon som vet något om den här
http://www.combiheat.se/vedpanna/vedpanna-unikum/

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#436939
skogshasse skrev:
Ola63 skrev:
jannee skrev:Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Jag satte in jordvärmepump för 3 år sedan och värmer 300 m2 på ca 6500-8000 kwh beroende på vinter, har ca 23-24 grader inne. Har idag ingen förståelse för hur man kan elda med ved.


vad har du för storlek på pumpen (kw) klarar du dej på 20 amper i säkringar eller har du 25 amper

25 amp huvudsäkring. Och som svar på ett tidigare inlägg så stannar ju vedeldningen också vid elavbrott om man har modern vedeldning med pumpar. Har dessutom inte haft avbrott på flera år.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#436940
skogshasse skrev:
Ola63 skrev:
jannee skrev:Yngre människor och väldigt gamla som eldar med ved köper idag klyvd ved i stjälpt mått. Dyrt men bekvämt och idag är folk bekväma eller har det gott ställt.
T.o.m skogsägarna här runt omkring sätter antingen i bergvärme eller luft luft. Knappt ingen som sätter in någon ny panna.
På den "gamla goda tiden" var det efterfrågan på 3 meters björk eller blandmassaved men idag ska det var färdig ved i stjälpt mått.
Är ändå ingen direkt guldgruva att arbeta upp ved, du måste nästan köra en del vid sidan om för att få någon vidare lönsamhet, vilket självklart ingen gör :oops:

Jag satte in jordvärmepump för 3 år sedan och värmer 300 m2 på ca 6500-8000 kwh beroende på vinter, har ca 23-24 grader inne. Har idag ingen förståelse för hur man kan elda med ved.


vad har du för storlek på pumpen (kw) klarar du dej på 20 amper i säkringar eller har du 25 amper

Har förövrigt en Thermia G3, 13 kW är det nog.
Senast redigerad av Ola63 fre 10 feb 2017, 08:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Kime  
#436949 Jag klarar av att driva min cirkulations pump på ett bil batteri vid ett el avbrott. För min del är värme via bio bränsle en självklarhet. Egen skog och pigg i kroppen! En vedpanna med rätt förbränning är ju inte miljöfarlig och inte heller jobbig att använda. Bio före kärnkraft

Sen är det en rätt skön känsla när man vet att man producerar sin egen värme.

På tal om ved priser så säljer jag ved för:
450kr/m3 stjälpt mått, torkad björk i 30 cm längd.
350kr/m3 stjälpt mått, ny klyven bland ved i 45 cm längd.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#436966
Kime skrev:Jag klarar av att driva min cirkulations pump på ett bil batteri vid ett el avbrott. För min del är värme via bio bränsle en självklarhet. Egen skog och pigg i kroppen! En vedpanna med rätt förbränning är ju inte miljöfarlig och inte heller jobbig att använda. Bio före kärnkraft

Sen är det en rätt skön känsla när man vet att man producerar sin egen värme.

På tal om ved priser så säljer jag ved för:
450kr/m3 stjälpt mått, torkad björk i 30 cm längd.
350kr/m3 stjälpt mått, ny klyven bland ved i 45 cm längd.

Jag kan elda i kamin eller köra gasolkamin så jag förstår inte problemet med elavbrott.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Kime  
#437012 Jag svarade bara på det du skrev förut hur jag gör vi ström avbrott... ((((( 25 amp huvudsäkring. Och som svar på ett tidigare inlägg så stannar ju vedeldningen också vid elavbrott om man har modern vedeldning med pumpar. Har dessutom inte haft avbrott på flera år. ))))

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

hinowa  
#437029 Med tanke på framtida stormar så skall man nog både ha hängslen och skärp :wink:
Kunna elda med ved och ha batteri backup på pumpar,ju enklare ju bättre,tro inte att en bergvärmepump håller lika bra som en gedigen vedpanna/spis,med tanke på all digitalt skräp som importeras idag.Allt är inte frid och fröjd med jordvärme/slingor och borrhål.
Och alla bor inte i södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Untha  
#438714 Jag får väl uppdatera er hur det går för mig.
Kontaktade samtliga som sålde Klyvd ved på blocket, fick napp på en som kunde lite halvt motvilligt att sälja osågad ved til mig.
Sen kontaktade jag två inköpare på ett större företag här i området. Fick ganska snabbt svar från en av dem och han vidarebefordrade mig till en i min närhet. Så nu kommer det en annan timmerbil med ved till mig om ett par veckor.

Tack för hjälpen alla!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#438801
Untha skrev:Jag får väl uppdatera er hur det går för mig.
Kontaktade samtliga som sålde Klyvd ved på blocket, fick napp på en som kunde lite halvt motvilligt att sälja osågad ved til mig.
Sen kontaktade jag två inköpare på ett större företag här i området. Fick ganska snabbt svar från en av dem och han vidarebefordrade mig till en i min närhet. Så nu kommer det en annan timmerbil med ved till mig om ett par veckor.

Tack för hjälpen alla!
Bra beslut billigare kan du inte komma undan med stjälp mått blir veden dubbelt så dyr. Om du inte har egen skog det är billigast- :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).