Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vreten

22 inlägg 9320 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vreten

Simon.o  
#434333
1485808270_image.jpeg
Någon annan här inne som kör med vreten 12 tons 2 hjuls navdrift?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vreten

ananders  
#434346 Kolla denna tråden.

12 tons skogsvagn med drift.

Avatar Fallback

Re: Vreten

Simon.o  
#434353 Tackar! Haft kärran sen i höst intressant å se va andra tycker om dom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten

stegmaster  
#434390 Nu ramler det inn med fina vagner här på forumet. :grin:
Grattis til dig med Simon, en kanon fin vagn. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vreten

Simon.o  
#435946 Tackar! Ja den har då gått bra hittills iallafall vi hade en 10 tons innan mä 2hjuls navdrift å den gick då jämt överallt så dä ä roligt :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten

Benny Nilsson  
#436065 hur stark tycker du att driften va på 10 tonnaren? Har en sån nu men tycker den är klen . vet inte om de har¨att göra med att jag kör den på traktorns hydraulik. Tycker ändå att kraften inte borde ändras så mycket från 180 bar som jag har yill 215 bar som driftventilen har.

Avatar Fallback

Re: Vreten

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436118 Mellan 180 och 215 bar är enorm skillnad, provade min moheda med krantrycket 175 bar och hade ingen nytta av driften alls och när de passerade 200 började de hända grejer :D

Avatar Fallback

Re: Vreten

Benny Nilsson  
#436267 Okej kanske är värt att bygga egen pump och tank på eländet då. Farten räcker o blir över med 6200ans pump men inte kraften.

Avatar Fallback

Re: Vreten

Simon.o  
#436704 Ja vi körde ju mä pump å tank å då blev ju det ju riktig skillnad! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten

stegmaster  
#436717
Benny Nilsson skrev: Farten räcker o blir över med 6200ans pump men inte kraften.

Kör du med orginalhjulen(400-15,5), eller har du större???

Avatar Fallback

Re: Vreten

martiniholma  
#436719
Simon.o skrev:
1485808270_image.jpeg
Någon annan här inne som kör med vreten 12 tons 2 hjuls navdrift?

Vilken navmotor har du? Bb4 eller 5?

Avatar Fallback

Re: Vreten

Benny Nilsson  
#436731
stegmaster skrev:
Benny Nilsson skrev: Farten räcker o blir över med 6200ans pump men inte kraften.

Kör du med orginalhjulen(400-15,5), eller har du större???


Jag har original hjulen och bb4 800

Avatar Fallback

Re: Vreten

martiniholma  
#436813 Har ingen erf av bb4, men det låter lite klent till en såpass stor vagn. Den behöver alla bar den kan få.

Avatar Fallback

Re: Vreten

Benny Nilsson  
#436920 Brukar inte dom större bb5 komma först på 12 tonnarna?

Användarvisningsbild

Re: Vreten

stegmaster  
#436924 Ja det er ju bara ca halva kraften i BB4(800cc) mot en BB5(1600cc), men er det 1600cc som brukar sitta på dom vagner som har BB5 motorar??
Dock skulle man ju tro att tillverkaran satt dit en lagom motor, men då verkar inte det vara fallet.
Va uppgir Vreten för drivkraft, och vid vilket tryck, och vilket tryck kör du med??
Ca 1,5-2t brukar det ju ligga på, vare sig navdrift eller Robson. (om man bortser från rejäla proffsvagner.).
Om 250-300bar tryck er nödvendigt, så bordet man vel inte sälja vagnen utan egen pump kan man tycka, då det vel inte finns några vanliga traktorer med sådant tryck.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).