Öppna kategorin

Hur ta bort kåda

23 inlägg 81752 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

snurra  
#436564 Turtle plastmöbeltvätt har jag provat "sällan" funkar det med på sågen :shock: på händerna smör
Senast redigerad av snurra ons 08 feb 2017, 18:09, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

Blivande snickare  
#436581
jannee skrev:Erre använder sig av något dundermedel som gör att sågen efter behandling ser oanvänd ut.

Ja han har nån dundersort den gode @Erre :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

Erre  
#436582 Ja jag har hittat kuren för skitiga sågar iallafall. :smile:

Mange har oxå testat.

Mange - Desoto rengörningsmedel för industri.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

Erre  
#436583 Å här är lite om klädtvätt

T Landström - Tvätta Huggarkläder

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

Kristian84  
#436927 Kåda blandat med miljö-hydraulolja brukar sitta som berget på maskiner, vanlig avfettning tar de inte. Då finns ett medel som heter K-chark. De tar allt. Man ska inte använda de på rutor, aluminium. Ska man tvätta bilen ska de spädas rejält. Funkar säkert på kläder med[emoji4] om plagget är kvar efteråt förstås.

Användarvisningsbild

Balsamterpentin - alla gånger

traktorz  
#436943 Kåda är ju från träd, så förmodligen är inte mineralbaserade lösningsmedel typ kristallolja, white spirit, varnolen - dvs. petroleumbaserade dito optimalt. Bättre då med balsamterpentin, som utvinnes från tall eller gran.

I en stund av akut trötthet, satte jag mig en gång ned på en relativt nykapad rejäl granstubbe. Satt sen fast när jag skulle resa på mig. Balsamterpentin var det enda medlet som jag kunde helt avlägsna all kåda från byxbaken med. Terpentin luktar ju en hel del, men med efterföljande tvätt med Husqvarna Active Cleaning i förtvätten, så var huggarbyxorna rena igen.

Ref:
Putsa rutor, få bort kåda och annat?
Kåda...
Huggarbyxor tvätt
Tvätta Huggarkläder
Hur ta bort kåda
http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 583876901/

Användarvisningsbild

Re: Balsamterpentin - alla gånger

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437011
traktorz skrev:Kåda är ju från träd, så förmodligen är inte mineralbaserade lösningsmedel typ kristallolja, white spirit, varnolen - dvs. petroleumbaserade dito optimalt. Bättre då med balsamterpentin, som utvinnes från tall eller gran.

I en stund av akut trötthet, satte jag mig en gång ned på en relativt nykapad rejäl granstubbe. Satt sen fast när jag skulle resa på mig. Balsamterpentin var det enda medlet som jag kunde helt avlägsna all kåda från byxbaken med. Terpentin luktar ju en hel del, men med efterföljande tvätt med Husqvarna Active Cleaning i förtvätten, så var huggarbyxorna rena igen.

Ref:
Putsa rutor, få bort kåda och annat?
Kåda...
Huggarbyxor tvätt
Tvätta Huggarkläder
Hur ta bort kåda
http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 583876901/


Provade du med Husqvarna active cleaning innan terpentinen?
Jag tycker att den tar bort allt möjligt, har dock inte testat på kåda. Otroligt bra medel!

Användarvisningsbild

Balsamterpentin / Husqvarna Active Cleaning

traktorz  
#437027 - Tog av gammal vana rengöring direkt med Balsamterpentin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).