Skojigt/Galet

Tokigaste skogsägaren ni hört om?

35 inlägg 20395 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Vedproducent  
#436077 Jag var på denna tiden anställd som virkesinköpare. En mycket ekonomisk och sparsam skogsägare ringer mig och han har stämplat en rotpost. 98 m3 sk med medelstam 0,28 m3 sk. Jag tyckte redan här att det var konstigt men jag fick stämplingslängden och gick till skogen. Men det var stämplat i berg och helt omöjligt att avverka alla träden på normalt sätt. Så jag tackade nej och sa att det här kan jag inte bjuda på. Efter ett tag så ringer han mig och han har varit ute med traktor och vinsch och släpat ut det mesta till vägen. Det låg i småhögar blandat timmer och massaved för sig längs en 100-200 meter lång väg. Nu kan du anmäla det för leverans sa han. Tyckte ju att han skulle lägga ihopa det i travar. Svaret jag fick var att han minsann hade lastbilskort och kunde köra fram timmerbilen under tiden chauffören lastade.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436150
jannee skrev:Ärligt Simba, är den historien verkligen sann :?:
Är det inte bara en skröna.
Själv har jag för vana att räkna ALLA stockar och inte sällan skiljer det på två stock - ibland två för mycket och ibland saknas det två - men varför just två :?:


Tyvärr är den sann,hände nån gång slutet -90 ,vi var och avverka ca en kilometer därifrån och hade problem med utrymmet på avlägget.Var körstopp på barr men ett lass björkmassa kunde dom köra in så vi fick mera rum.Men vi hade bara ut ca 40 m3 björk så åkaren sa att det finns 20 m3 leveransvirke längre fram,han hämtar det först och fyller på hos oss......
Var själv och inspektera "traven" :roll: ,gubben som låg bakom är på hemmet idag och blev väl inte fastställt vad jag vet varför han gjorde det.Kan hända han trodde att den mängd dom kom överens om den dan skulle gälla oavsett vad lr så hoppades han att traven var så liten så åkaren inte skulle hämta den direkt,kanske han "hoppades" att nån vedtjuv skulle stjäla den ( var en del bekymmer med småtravarna den där tiden,men nu har dom flesta bergsvärme så behovet att stjäla ved har minskat)

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436153
jannee skrev:Ärligt Simba, är den historien verkligen sann :?:
Är det inte bara en skröna.
Själv har jag för vana att räkna ALLA stockar och inte sällan skiljer det på två stock - ibland två för mycket och ibland saknas det två - men varför just två :?:

När det blir trångt på sågverket så lägger de två stockar på tvären för att dela på högar som hör till olika ägare. Sen så har de glömt vilken hög de två stockarna hörde till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Erre  
#436158 Det hände aldrig oss.
Dom två stockarna tillhör partiet dom ligger emot.

Ibland ville man tinga upp plats för säg 3-4 lass. Då började man med en liten hög och två stockar på den som skilje.
Sen la man en låg matta med resten å sen hade man sin plats.

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

ÅsaNisse  
#436250 Tokigaste skogsägaren.......är nog jag själv. Går och sliter med att gallra, avverka, dra ris och plantera. Sen att man kör fast och prylar går sönder så det blir till att ligga blöt och frusen för att bärga och reperera och samtidigt längta efter vår och sommar så man får gå ut med röjsågen tillsammans med mygg och knott.
Jag undrar hur det står till egentligen, för jag tycker det är roligt.

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

isteskog  
#436252 Det finns nog flertalet galningar här på forumet som känner igen sig i din beskrivning, ÅsaNisse :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

sundelius  
#436336 ÅsaNisse och Husqvarna med stihl har redan träffsäkert satt huvudet på spiken. Gick och skrattade för mig själv i underröjningen idag, man är ju faktiskt tokig :grin:
Då slog det mig att jag känner faktiskt en som är ännu tokigare. Han gör precis allt det vi gör MEN han gör det åt någon annan och han gör det GRATIS :shock:

Känner du dig utpekad @JensSkoog :lol: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

hlb  
#436339 Hade vi alla så många raska damer att jobba åt så kanske vi är många som glömt att debitera.

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Bosse1  
#436365 Hörde om en skogsägare som sågade allt han högg.Försöker väl konkurrera med storsågverken =)) men om man ville köpa nåt så var det alltid tomt på hyllorna.
Men berg med bakar o sågspån fanns det,sicken dåre alla vet ju att såntdär är olönsamt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

JensSkoog  
#436413
sundelius skrev:ÅsaNisse och Husqvarna med stihl har redan träffsäkert satt huvudet på spiken. Gick och skrattade för mig själv i underröjningen idag, man är ju faktiskt tokig :grin:
Då slog det mig att jag känner faktiskt en som är ännu tokigare. Han gör precis allt det vi gör MEN han gör det åt någon annan och han gör det GRATIS :shock:

Känner du dig utpekad JensSkoog :lol: :wink:

Stämmer nog det, och jag vet att många tänker att jag är tokig som använder så
mycket tid på "ungar i skogen" och på röjning, plantering och gallring i föreningens
skog utan att ta betald för det, men det handlar om att ha det trevligt och känna på
sig att man gör något riktigt med livet. När man är pensionär kan man ju göra som
man vil, och just det att lämna efter mig en välskött skog till dom som ska ta över
arbetet med upplysningsverksamhet är en utmaning jag tackar för ^:)^

hlb skrev:Hade vi alla så många raska damer att jobba åt
så kanske vi är många som glömt att debitera.

:lol: :lol:
Trevligt att jobba för fruntimmer som behöver någon som kan ta ner
ett träd eller dylika. Pensionärsfridomen gör ju ochså att jag kan värdera
hur jag debiterar dom, och om jag jobbar åt dom som bara har lägsta
pension eller har ett tungt jobb med usel betalning, så kan ofta en dags jobb bli
lite mindre när det ska skrivas.
Hjälper ju ochså på om dom är snygga och trevliga, isär det sista :lol:

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

isteskog  
#436420 Du har nog många prickar i himlen du, Jens ..... :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

JensSkoog  
#436427
isteskog skrev:Du har nog många prickar i himlen du, Jens ..... :-BD

Tacka för det, "isteskog", men jag hoppas att dom
bjuder på motorsågar och skog där ochså :D :D

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

isteskog  
#436433 Har hört att skogarna i himlen är som Galten Särimner : Dagen efter man röjt/fällt ner den så står den där åter :wink:

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

wrytter  
#436436
mikael_s skrev:Tokigaste skogsägaren? Jag hörde om en härikring som sålde sitt virke till Södra...


Och jag hörde en här i kring som sålde sitt virke till Norra...

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

sundelius  
#436445
JensSkoog skrev:
isteskog skrev:Du har nog många prickar i himlen du, Jens ..... :-BD

Tacka för det, "isteskog", men jag hoppas att dom
bjuder på motorsågar och skog där ochså :D :D

Finns det någon rättvisa så har du inte bara prickar, motorsågar och skog i himlen.
Där ska också finnas obegränsade mängder med Aquavit och snus :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).