Traktorer och processorer

Redo för snön, om det nu blir nån...

25 inlägg 9824 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Redo för snön, om det nu blir nån...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43569 Roat mig i helgen. :)
Nya stål på bladet, väldigt vad bra bultarna kan sitta...
För att förenkla har dom ändra storlek på bultarna, så att man inte kan blanda nya och gamla om man vill ha stålen rakt. :)

Även monterat kedjorna till framhjulen som jag fick hem i veckan.
Blev en hel del kätting över efter anpassning, men sitter fint nu.
Dom är tänkta att vara medpassagerare på 3-punkten, monteras vid behov och vid skogsköra.
Positivt översakad över hur lätta dom var att montera.

Mitt verkstadsgolv gillade inte att jag åkte in med kedjorna fram och bladet i luften. :)
Nån som vet var man kan få tag i nån bra gummimatta att lägga på golvet som körskydd?

Lite dåliga bilder från min dåliga telefon...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

JD 810  
#43572 Kolla om du kan få tag i stuvbitar av båspallmatta det borde finnas på någon bonngård i närheten kanske...... det räcker ju med att ha i "spåren" där du kör.

Mvh B-A

Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43573 Båspallmatta är fint, men det borde ju finnas beg trpband på skroten?
Isf får man lagom bredd och ihoprulbar gratis och fint.

Avatar Fallback

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43603 Nu låter det som de var finrumsgolvet du skulle in på :lol:

Avatar Fallback

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

Rolfo  
#43646 Bra å være klar, snøen kommer nok.. Man lærer seg noen knep for å legge på kättinger (Kädjer), det er tungt. Jeg kan nok et som jeg lærte av min onkel (farbror). Man starter med å legge ut kättingen på marken bakom hjulene med piggen opp, hur gjør man så :?:

Rolfo

Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

stegmaster  
#43654 gjør som i den her instruksjonen så går det hur lett som helst. alla fyra monterat iløpet av en timme.
http://www.tellefsdal.no/Montering/Supe ... 5%20mm.pdf
Legg merke til strammingen!
Min granne kan inte få dom stramma nog , så han brukar brytjern och kaver en hel dag med detta.

Avatar Fallback

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

Rolfo  
#43656
stegmaster skrev:gjør som i den her instruksjonen så går det hur lett som helst. alla fyra monterat iløpet av en timme.
http://www.tellefsdal.no/Montering/Supe ... 5%20mm.pdf
Legg merke til strammingen!
Min granne kan inte få dom stramma nog , så han brukar brytjern och kaver en hel dag med detta.


Eksakt!!

Men kättingene skal ikke være så stramme, bare akkurat så dem ikke slår i skjermen (fenderen).

Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43660 Man behöver nog inte oroa sig för att de skulle bli för strama, vi har haft kedjor många år kanske 10
på vår Ford 4100 och de har passat mkt exakt och när man efterspänt dem en gång så har de suttit
hela vintern knappt utan att höras och det funkade kjempenajs/skitbra.

Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

totte  
#43662 Måste bara få gratulera till gin utsökta "nongelska", kjempenajs :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43664
Slurfi skrev:Båspallmatta är fint, men det borde ju finnas beg trpband på skroten?
Isf får man lagom bredd och ihoprulbar gratis och fint.


Vi kör med transportband på trailern när vi kör maskiner me band å det funkar skit bra....

Å du MickeBM... vart har du köpt kedjorna fram? äre Nyvabs? tror ja försökte fråga igår me men inlägget verkar inte finnas :???:

//fredrik

Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

masterchief  
#43666
nutte skrev:
Slurfi skrev:Båspallmatta är fint, men det borde ju finnas beg trpband på skroten?
Isf får man lagom bredd och ihoprulbar gratis och fint.


Vi kör med transportband på trailern när vi kör maskiner me band å det funkar skit bra....

Å du MickeBM... vart har du köpt kedjorna fram? äre Nyvabs? tror ja försökte fråga igår me men inlägget verkar inte finnas :???:

//fredrik

Är det så någon postar ett annat inlägg under tiden du skriver ditt inlägg så godkännes inte ditt inlägg, du får då möjligheten att läsa det nya inlägget och sedan på nytt godkänna ditt inlägg efter eventuell justering 8)

Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43668 Nu kommer några dumma frågor... :)
Vad är båspallmatta?
Vad är det för typ av transportband ni syftar på?

Lite av finrum är det. :)
Verkstan är precis nybyggd med glättat golv, känns lite synd att köra sönder den mer än nödvändigt.
Blir mycket åka, in och ut, så golvet skulle på rätt kort tid bli allt annat än fint.

Har många knep att ta till när jag lägger på kedjor, beror mycket på vilken typ det är.
Jag har OFA, Gunnebo och Nyvab, dom vill ha lite olika hantering.
Men beskrivningen som länkades är mycket bra.
Jag vill ha lite slack på mina kedjor, tycker dom går jämnare på väg då än om man spänner dom hårt.

Ja, det är Nyvabs Gripper X, hittade dom på blocket. Gav 1500 för dom splitt nya, som hittat. :)
Tycker dom funkar bra, lätta att lägga på och bra grepp.
Kanske lite för glesa för skogsköra egentligen, men men.
Sen är bråkar dom lite mer i höga hastigheter än vad de bättre kedjorna, typ OFA, gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43676
MickeBM skrev:Nu kommer några dumma frågor... :)
Vad är båspallmatta?
Vad är det för typ av transportband ni syftar på?

Lite av finrum är det. :)
Verkstan är precis nybyggd med glättat golv, känns lite synd att köra sönder den mer än nödvändigt.
Blir mycket åka, in och ut, så golvet skulle på rätt kort tid bli allt annat än fint.

Har många knep att ta till när jag lägger på kedjor, beror mycket på vilken typ det är.
Jag har OFA, Gunnebo och Nyvab, dom vill ha lite olika hantering.
Men beskrivningen som länkades är mycket bra.
Jag vill ha lite slack på mina kedjor, tycker dom går jämnare på väg då än om man spänner dom hårt.

Ja, det är Nyvabs Gripper X, hittade dom på blocket. Gav 1500 för dom splitt nya, som hittat. :)
Tycker dom funkar bra, lätta att lägga på och bra grepp.
Kanske lite för glesa för skogsköra egentligen, men men.
Sen är bråkar dom lite mer i höga hastigheter än vad de bättre kedjorna, typ OFA, gör.


Jag har transportband från nån gammal stenkross, har 2 stycken som är en 6 meter långa, när dom inte andvänds så rullar ja bara ihop dom, å rullarna blir inte jätte stora, å ja rekomenderar dom faktiskt... däremot vart man kan hitta dom vet ja inte för det är skotarföraren som grejjade dom för han tyckte det var dumt att köra direkt på trailern me nya band på maskinen....

Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43679 Det låter ju helt perfekt, frågan är som sagt hur man får tag i dom.
Skrotade stenkrossar finns ju inte var som helst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redo för snön, om det nu blir nån...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43687 Båspallmattor är ganska tjocka och max 3 meter långa, därför tycker jag du ska kolla med din lokala
skrot vad de har inne, jag tänker mig att ca ½" tjocka ca 50 cm breda vore bäst att kolla efter.
Gärna en rulle på var sida så du lätt kan rulla ihop eller ut efter behov.
Båspallmattor har nog din lokala ko-bonde, kolla med honom så ser du hur de ser ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).