Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogsmaskinstrailer

34 inlägg 34106 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmaskinstrailer

Hoggar  
#435844 Varför kör de flesta som flyttar skogsmaskiner inte med 12m lågbord (som på bilden) de borde ju bli mycket lättare att lasta och köra under viadukter/ledningar



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinstrailer

Robertberg  
#435846 Har inte de ganska begränsad framkomlighet? Tänker främst på låg markfrigång i samband med kuperade skogsvägar.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinstrailer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435852 Den där vill man nog knappt lämna asfalten med. Dunderbyggena funkar bäst. Fort av och på utan krångel.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Hoggar  
#435855 Vet inte men känns som att dom inte är så mycket lägre än Dunderbygge. Visst Dunderbygge är korta och smidiga men får inte lasta de största skogsmaskinerna samt kan inte lasta barack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Skogsmaskinstrailer

Hoggar  
#435856 Dunderbygge

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinstrailer

sealing  
#435859 Vi flyttar oftast med VM trailers skogsjumbo och det funkar hur bra som helst, då man kan skjuta/dra ut trailern till önskad längd.
Dunderbygge är väl svårt att köra lagligt med tanke på vikterna på de största slutavverkarna, detta är bara nått jag har hört så har ingen fakta att backa upp mitt påstående med

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

loppan  
#435860 En trailer med långbord har för dålig frigångshöjd.Den fastnar direkt då vägen ej är slät.
Skogsvägar är för kuperade.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Hoggar  
#435863 Vet du ungefär hur mycket det skiljer? Loppan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Hoggar  
#435865 Eller har det med plaseringen av axlarna att göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Fredrik Reuter  
#435866 Hej,
Jag vet inte men tror inte bilden ovan är en vad man kallar dunderbygge. Ett Dunderbygge? kännetecknas av en bakre dolly som är svängbar och lyftbar. Den brukar även ha drag längst bak så den kan dra barack etc.

Jag har åkt båda sorterna och det som det nästan alltid snackades om med svanhals var oron om det gick att köra ända fram eller om man fick hjula till bättre väg. Där är ett dunderbygge bättre.

Kan inte reglerna med dunderbygge men det har snackats om en dispens eller liknande för att kunna köra de allra största slutavverkningsmaskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

loppan  
#435870 Här har ni alla infon om vad ett dunderbygge är Dunderbygge?
Det är en fyraxlig bil med enkelaxlig kärra efter,men för ögat ser det ut som en femaxlig bil.
Bilens totalvikt är 32 ton,kärran är reggad för tio.Totalvikt max 42 ton minus egenvikt ca 16 ton.
Dispensen gäller nog bredden på en stor maskin,jag har inte hört om dispenstransporter på dunderbyggen men kan ha fel.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Fredrik Reuter  
#435876 Kan tillägga att OP Höglunds i Säffle bygger SWEMAX dunderbygge, finns också med boggie på kärran. http://www.ophoglunds.se/sv/produkter_smemax.html

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

loppan  
#435880 Boggien ser ut att vara 18 ton,alltså 50 tons totalvikt.
Problemet med dessa byggen är det begränsade användningsområdet,funkar bara att köra skogsmaskiner och traktorer,dumper m.fl.
Bandgrävare går men är knöligt.
Svårt att investera 2.5 milj på en så begränsad körning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinstrailer

Hoggar  
#435882 Rätt där Fredrik på bilden. Men baracker får bara dras i 30km/h, jämfört med om man kan lasta på dom och ska man flytta 8mil tar det tid samt att man inte får dra LGF fordon på alla vägar.
En stor fördel är ju att man med dunder kan backa in på små vägar som inte har någon vändmöjlighet och köra av maskinen

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinstrailer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435883 Flyttar ju hellre med en som inte gör något annat än flyttar maskiner. Som känner till varenda liten väg och kan lasta av själv om det behövs. Kommer det en långtrailer så är det säkert en förare som är ovan med skogsvägar och vill köra omvägar på flera mil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).