sön 05 feb 2017, 20:41#435844
Varför kör de flesta som flyttar skogsmaskiner inte med 12m lågbord (som på bilden) de borde ju bli mycket lättare att lasta och köra under viadukter/ledningar
sön 05 feb 2017, 21:05#435855
Vet inte men känns som att dom inte är så mycket lägre än Dunderbygge. Visst Dunderbygge är korta och smidiga men får inte lasta de största skogsmaskinerna samt kan inte lasta barack
sön 05 feb 2017, 21:09#435859
Vi flyttar oftast med VM trailers skogsjumbo och det funkar hur bra som helst, då man kan skjuta/dra ut trailern till önskad längd. Dunderbygge är väl svårt att köra lagligt med tanke på vikterna på de största slutavverkarna, detta är bara nått jag har hört så har ingen fakta att backa upp mitt påstående med
sön 05 feb 2017, 21:21#435866
Hej, Jag vet inte men tror inte bilden ovan är en vad man kallar dunderbygge. Ett Dunderbygge? kännetecknas av en bakre dolly som är svängbar och lyftbar. Den brukar även ha drag längst bak så den kan dra barack etc.
Jag har åkt båda sorterna och det som det nästan alltid snackades om med svanhals var oron om det gick att köra ända fram eller om man fick hjula till bättre väg. Där är ett dunderbygge bättre.
Kan inte reglerna med dunderbygge men det har snackats om en dispens eller liknande för att kunna köra de allra största slutavverkningsmaskinerna.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
sön 05 feb 2017, 21:28#435870
Här har ni alla infon om vad ett dunderbygge är Dunderbygge? Det är en fyraxlig bil med enkelaxlig kärra efter,men för ögat ser det ut som en femaxlig bil. Bilens totalvikt är 32 ton,kärran är reggad för tio.Totalvikt max 42 ton minus egenvikt ca 16 ton. Dispensen gäller nog bredden på en stor maskin,jag har inte hört om dispenstransporter på dunderbyggen men kan ha fel.
sön 05 feb 2017, 21:40#435880
Boggien ser ut att vara 18 ton,alltså 50 tons totalvikt. Problemet med dessa byggen är det begränsade användningsområdet,funkar bara att köra skogsmaskiner och traktorer,dumper m.fl. Bandgrävare går men är knöligt. Svårt att investera 2.5 milj på en så begränsad körning.
sön 05 feb 2017, 21:46#435882
Rätt där Fredrik på bilden. Men baracker får bara dras i 30km/h, jämfört med om man kan lasta på dom och ska man flytta 8mil tar det tid samt att man inte får dra LGF fordon på alla vägar. En stor fördel är ju att man med dunder kan backa in på små vägar som inte har någon vändmöjlighet och köra av maskinen
sön 05 feb 2017, 21:46#435883
Flyttar ju hellre med en som inte gör något annat än flyttar maskiner. Som känner till varenda liten väg och kan lasta av själv om det behövs. Kommer det en långtrailer så är det säkert en förare som är ovan med skogsvägar och vill köra omvägar på flera mil.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.