Motorsåg och handhållet

Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

13 inlägg 5107 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Ekis  
#433777 Har tröttnat på krånglande elektronik i min gamla MS 280 C-B I och tänker försöka konvertera till vanlig förgasare. Har skaffat förgasare och tändmodul men frågan är nu om jag även måste byta svänghjulet.
Det verkar vara 2-poligt svänghjul på sågar utan elektronik och 4-poligt på de med. Enligt:

http://www.stihl.com/intelligent-engine-management.aspx

...så behövs de 2 extra polerna på svänghjulet för att driva en microprocessor i tändmodulen som styr en magnetventil i förgasaren. Frågan är om dessa poler stör tändningen på en såg med vanlig tändmodul.

Någon som vet om 4-poligt svänghjul funkar även till sågar med vanlig förgasare?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Jocke91  
#435315 Jag har ingen erfarenhet av dom där elektronik sakerna men jag skulle prova med det svänghjulet som sitter på sågen. Funkar det så är det bra, funkar det inte så vet du var problemet sannolikt är. Det verkar lite onödigt att lägga ut pengar på något som kanske inte behövs dvs ett nytt svänghjul.

Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435544 Måste du byta tändmodul? Om du enbart byter förgasare, burde dette fungere som en vanlig sag.
Finnes en mulighet for at tändmodul skadas over tid når det inte er noen magnetventil tilkoblet.

Om du byter tändmodul måste du nog byte svänghjul.
Samme svänghjul på MS 270.

Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Ekis  
#435740 Tack för svar! Det började med att befintlig tändmodul gav upp så den går tyvärr inte att använda längre. Annars funderade jag först på att mäta upp resistansen hos magnetventilen i förgasaren och i dess ställe koppla in ett motstånd med samma värde för att lura elektroniken.

Det blir ju gnista med det fyrpoliga svänghjulet när man rycker i startsnöret men frågan är när det tänder. Läste i en annan tråd att man kan knäcka tändmodulen bara genom att använda fel sorts tändstift så jag är lite tveksam till att försöka starta sågen. Vill inte börja med att elda upp den nya tändmodulen. Kan ju även bli en rejäl baktändning om gnistan kommer vid helt fel tidpunkt.

Antar att även tändmodulen för vanlig förgasare innehåller en del elektronik för att ändra förtändningen vid olika varvtal. Eller är det fast förtändning på motorsågar? När man sågar håller man ju full gas men varvtalet kan ju ändras beroende på belastning.

Har beställt ett svänghjul med nr 1133 400 1204. Hoppas nu att det är rätt och att det fortfarande går att få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435763 Om Stihl inte har fines det på ebay og andre steder. Men det burde finnes da sagen ikke er så gammel.

På de fleste moderne sager er det variabel fortenning så noe elektronikk er det i tennmodulen også på "vanlige" sager.
Merk at et vanlig svinghjulet ikke er 2 polt men 1 polt, ellers skulle man få to gnister på pluggen pr omdreining. Den en siden er en motvekt. uten magnet.
MS 280 CBI og mer moderne Stihl sager med M-Tronic er meget følsomme for avstanden mellom svinghjul og tennmodul. Blir denne for stor genereres ikke nok spenning til å åpne magnetventilen for bensin. Resultat, dom starter aldri!

Om du googler "ignition timing stihl" finner du en del informasjon om emnet.
Finnes en del som kan mye om dette selvom Stihl inte vil dele med seg av sin dokumentasjon. :sad:

Det er også mulig å finne en del dokumentasjon om man er litt kreativ med sitt google søk, for eksempel med art nummer på interne deler på sagen kan man finne dele lister og reparasjons håndbøker. :smile:

Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Ekis  
#435775 Intressant info! Det fanns ett par svänghjul på Ebay i Tyskland men i det här fallet blev det ingen större prisskillnad mot att köpa hos svensk återförsäljare. Fast jag vet ännu inte om det går att få tag på från Stihl så det kanske ändå blir från Ebay.

Då har alltså svänghjulen 1 respektive 3 poler och inte 2 och 4 som jag trodde :oops:

Ett par andra Ebay-fynd från när jag köpte sågen är en reservdelskatalog och en reparationshandbok. Den senare är dock lite äldre så där står ingenting om CBI.

Såg i reparationshanboken att "avdragaren" till svänghjulet bara är en sexkantig pinne som skruvas på gängan på vevaxeln. Sedan ska man slå på pinnen för att svänghjulet ska lossna. Känns inte som det är helt bra för vevaxeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435924 Den reparationshandbok som finnes er gjort før CBI som kom ca 2006.

Angående at lossna svänghjulet finnes noen eksempler på metode i disse videoene:
Man behøver normalt ikke spesial verktøy til dette.






Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Ekis  
#436136 Tackar! Svänghjulen verkar ju faktiskt släppa ganska lätt. Har en mutterdragare så det är nog inte heller några problem att få loss muttern utan mothåll.

Blir kanske lite svårare att dra åt den igen. Men såg att den bara ska dras med 28 Nm så det borde inte vara så svårt att hålla emot.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

totte  
#436142 Om man måste hålla emot så är det bästa knepet en bit tunt rep, t ex startsnöre. Ställ kolven minst halvvägs upp i cylindern så inga portar är öppna. Mata ner några dm rep genom tändstiftshålet.

Montering av svänghjul: Konorna, ut- och invändigt skall vara absolut rena. Använd förtunning, aceton eller t-sprit inte lacknafta som lämnar en lite oljig film på ytan. Som Johan Eriksson säger: "Skall vara otäckt rent."

Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Elfving  
#436155 Nu hade du redan beställt, men en bra säljare av alternativa Stihl reservdelar är
https://shop.saegenspezi.de/Start

Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Ekis  
#436610
totte skrev:Om man måste hålla emot så är det bästa knepet en bit tunt rep, t ex startsnöre. Ställ kolven minst halvvägs upp i cylindern så inga portar är öppna. Mata ner några dm rep genom tändstiftshålet.

Montering av svänghjul: Konorna, ut- och invändigt skall vara absolut rena. Använd förtunning, aceton eller t-sprit inte lacknafta som lämnar en lite oljig film på ytan. Som Johan Eriksson säger: "Skall vara otäckt rent."


Tack för tips, får testa reptricket om jag inte orkar hålla emot. Förgasarrengöring kan kanske vara något för konorna. Har en halv flaska kvar sen rengöring av spjällhuset på bilen. Blev dock ganska yr av den övningen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

Ekis  
#436615
Elfving skrev:Nu hade du redan beställt, men en bra säljare av alternativa Stihl reservdelar är
https://shop.saegenspezi.de/Start


Tack, verkar vara bra priser och bra sortiment.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Detaljfråga om konvertering av Stihl MS 280

totte  
#436701 Förgasarrengöring funkar nog bra, helst utomhus 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).