Logistik, Transport

Nyttjandekostnad, annans väg ... .

24 inlägg 30542 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Hans A  
#435472 För 65 år sedan köpte min familj ett soldattorp beläget 1 km från allmän väg. Till stugan gick en väg bruklig för häst och vagn men inte bil. Halva sträckan gick över en annans mark och andra halvan över vår mark. Min far rustade upp vägen så att även bilar kunde ta sig fram med dåvarande grannes godkännande men alla kostnader stod vi för. Sedan dess har vi löpande underhållit och förbättrat vägen utan något bidrag från grannen som nu är den tredje i ordningen. Inga papper har skrivits och inga formaliseringskrav har ställts från något håll. Torpet är sedan 8 år vår permanentbostad och bara under denna tid har jag kostat på vägen >25 000 kr för att hålla den i hyfsat farbart skick åtminstone med AWD. Ingen annan än min familj har behövt/behöver vägen för dagligt bruk men nuvarande granne har nu startat skogsavverkning nr 3 under de c:a 20 år som han har ägt marken. Han har ej frågat och än mindre bett om vårt samtycke för att utnyttja vägen och han har ju heller aldrig erbjudit sig att bidraga till vägen skötsel trots att körning med skogsmaskiner givetvis sliter på vägen. Det har även uppstått direkta skador på väg och dike som vi varit tvungna att åtgärda. MEN den del av vägen som han nyttjat går enbart över hans mark och jag undrar hur vi, som den aktiva väghållaren, kan kräva någon form av ersättning trots att han kör på egen mark. Vår eventuella ersättningsidé, om inte det blir stora skador, handlar om < 5 000 kr = 2 lass grus. Till saken hör att de kostnader vi har haft under åren till c:a 75 % lagts på "hans del av vägen" då det terrängmässigt är det mest krävande avsnittet av vägen. Inser att grannsämja är viktigt men samtidigt vill vi inte bli utnyttjade vilket vi känner att vi håller på att bli. Vad anses? Tacksam för vägledning.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435473 Synd att det inte skrivits papper. E edl människior är allergiska mot skrivna avtal, men det är bra så man vet.

Jag tycker markägaren bör rusta upp vägen till ungefär samma skick som den var innan i alla fall. Se det som att man återställer efter sig.

2 lass grus bil + släp blir nästan 10.000:- här.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

tallen100  
#435474 Vet ej, men finns inget skrivet så är det väl tveksamt om ni kan kräva något när det är på hans mark, har ni servitut för vägen över hans mark?
Ett elände när det blir så där....

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

haggloader  
#435594 Det går alltid att driva igenom vägförrättning genom lantmäteriet men det blir inte populärt.

Annars är det precis som du är inne på en god ide och efterhöra om han vill bidra med några gruslass.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

ÅsaNisse  
#435710 Är vägen 1km och ansluter till allmän väg samt att det är permanentboende så är du/ni berättigade till bidrag från stat och kommun till underhållet av vägen. Det krävs då att det bildas en vägförening och det är en lantmäteriförrättning som det handlar om. Ta kontakt med Trafikverket / enskilda vägar i Jönköping ( Mats Josefsson) i och med att du bor i Jönköpings län, så få du mera info där. Mats är en verklighetsanknuten person som är lätt att prata med så han hjälper dig att komma rätt. Dock måste vägen ställas i ordning så den fungerar innan ni kan få bidrag.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435755 För att återgå till trådens startspår: Här fakturerar Stora Enso/ Bergvik 12 kr/ m3 + moms per påbörjad kilometer väg.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435768 Vet du hur de gör med upplag intill väg, får man köra över deras mark och lägga vid deras väg, och kostar det i så fall extra?

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Hans A  
#435771
ÅsaNisse skrev:Är vägen 1km och ansluter till allmän väg samt att det är permanentboende så är du/ni berättigade till bidrag från stat och kommun till underhållet av vägen. Det krävs då att det bildas en vägförening och det är en lantmäteriförrättning som det handlar om. Ta kontakt med Trafikverket / enskilda vägar i Jönköping ( Mats Josefsson) i och med att du bor i Jönköpings län, så få du mera info där. Mats är en verklighetsanknuten person som är lätt att prata med så han hjälper dig att komma rätt. Dock måste vägen ställas i ordning så den fungerar innan ni kan få bidrag.


Tack till dig och övriga som kommit med råd i denna fråga. En komplikation vad gäller eventuella bidrag är sannolikt att vi i så fall måste ta bort den bom som vi använder då och då (grannen har nyckel) men vi skall undersöka detta alternativ.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435773 De är aldrig fråga om att de ska betala iaf om det är åt andra hållet. Efter viss påtryckning så kan man få dem att ersätta markskador och träd som de huggit i väggatan. Tror att jag har startat en tråd om det någonstans.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).