Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 97394 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Z:a  
#43490 Hade lite funderingar på hur jag skulle göra med ventilpaketet, det blev ca 2,5 m längre till hytten när jag flyttade proc. till kärran. Jag funderade på att förlänga hydralslangarna dvs. 10 st X 2,5 m = 25 m hydralslang = jävligt tungt och otympligt och eftersom jag börjar närma mig 40 lär jag väll inte bli starkare. Kom över ett parti med 30 m vajerhölje på tradera för 41 kr så ventilpaketet sitter på grinden och jag manövrerar det med ett hemmagjort vajerpaket som inte väger mer än max 4 kg, det kommer jag att orka montera de närmsta 40 åren.

Kärran kör jag med traktorns hydralik och proc. med sep. pump på kraftöv.

Det är snabbkopplingar mellan tank och ventilpaketet så jag lyfter av proc. för sig och tanken för sig, det är inga problem att lyfta med kranen. Tanken sitter fast i grinden mellan grinden och proc. Efter jag tog bilderna har jag hängt och sträckt om alla slangar med spiralslang så att de inte trasslar in sig i boggien när man vrider över bordet. Proc. sitter i en vagga som passar i målstakshålen och ett runt banken, som bara är att lyfta av och på. Proc sitter fast med sprintar i vaggan så att den inte ska vridas i sidled.

Som det är nu sitter det bara fast med spännband för att det inte skall hoppa ur men målet är att jag skall bygga en egen kärra om jag blir nöjd med detta konceptet och då med 7,5 meters kranen. Jag blev lite besviken på längde på den. Jag har ju bara haft 4,6 kran innan och när jag köpte 7,5 m tänkte man ju att den når ju hur långt som helst men eftersom den satt fast i traktorn medan den lille kranen sitter på kärra med ramstyrningen så blev skillnaden inte så offantligt stor ändå.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43496 Ser bra ut ditt bygge.
Vreten har en processor på gång, kommer när den är färdig märkt dvs CE. För vagnplacering.
Kan vara Ilsbos försök med processor som har kommit till heders igen. Försäljaren på Mellanskogs mässa i Bollnäs var lite kryptisk med det svaret.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Z:a  
#43500 Jag tror det blir bra, det är om tyngdpunkten ligger högt när det lutar. Men jag ville ha upp den så att jag ser över grinden. Diskuterade med några maskinförsäljare på en södraträff om de som gjort liknande saker, dessa hade haft besvär av att sikten skymmdes av grinden. Nu har jag relativt låg grind men så med en större kärra/grind kan det nog bli sämre.

Av och påmontering bör inte ta längre än en halvtimme.

Jag får återkomma om tyngdpunkten.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Christer j  
#43523 Det funkar i det stora hela bra med patuprocessorn på kärra,har nu kört ca ett ha gallring.Det har visserligen vart
en hel del skruvande under tiden men nu funkar det. De största nackdelarna med processorn på kärran är tycker
jag att det samlar sig mycket grenar på kärran o dom kan bli farliga för slangarna o kan vara svåra att få tag på med kranen.
Sikten bakåt är begränsad o det kan vara lite svårt att få tag på träd som ligger bakom maskin för att man inte ser dom.
Procesorn väger för lite(paradoxalt nog,var ju för tung i trepunkten)Kärran har helt enkelt för lite lass.Om man tar ett större träd vill
kranen välta kärran,samma symtom som om en griplastarkärra är utan lass MEN!! I det stora hela så blev det ett mycke smidigare
ekipage med bra framkomlighet jämfört när jag hade den i trepunkten.Tänker inte byta tillbaka.Synd bara att patu inte byggt på detta sätt från början.Kul att se att det finns fler med samma ide´ o bygger själv.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43527 Läste att även Hypro har börjat tillverka en bogserad processor, ser bra ut, men den kostar nog en del också.
Titta själva på http://www.hypro.se

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Christer j  
#43529 Det ser välbyggt ut som vanligt när det gäller hypro men den måste bli vältsjuk när man får tag på ett tungt träd med kranen.
Väger visserligen 2300 kg o har stödben,troligen dyr ochså. Ingen som hört nått pris??

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43536 Fina bilder på bygget, ser mkt intressant ut.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Z:a  
#43543 Jag läste i tidigare inlägg om problemet med längdmätningen, eller rättare sagt att det inte finns längdmätning. Jag har en kolega som målat vita streck på bommen med ett visst mellanrum tex 3 dm. Slaglängden har han inställd på 1 m så han kör sina hela metrar och sista slaget måttar han in dm på längden. Är man lite slängd i matte och har ett friskt huvud så kan man ju ha den på slaglängden 1,25 och sen räkna från det. Detta funkar bra enligt honom. Själv körde jag bara massaved med fallande längder i fjol så jag brydde mig inte om att måla. Ekipaget jag köpte var ganska slitet, priset var därefter så det var mest att klabba med slangar i fjol men i år ska det spruta bit.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43601 En tanke för att få lite mer stabilitet om du bygger en speciell vagn för processorn
kan vara att fylla vagnshjulen med vätska, då får du mer vikt lågt o sänker tyngdpunkten.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43665 skulle ha varit drivning på hypros nya. som det är nu så måste väl ekipaget ta sig fram sämre än när den satt på 3 punkten?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#43738 Hade nog varit bättre om det varit en boggie på den! då rullar det ju lättare över stubbar o sten och välter inte lika lätt heller.
Men jag tror det blir lättare att köra med den när den är på hjul än på traktorn, traktorn blir ju väldigt lång annars, samma gäller patu processorn oxå då har man ju kranen bakåt som kan törna i träd o dylikt! Det verkade ju vara vagnstyrning på hypron oxå så då blir det ju smidigt eller vad tror ni ?

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

corvette87  
#46165 hittade det här på blocket,, verkar som han har mekat dit någon form av digital längdmätning iaf,,
http://www.blocket.se/vi/19525324.htm?ca=5_s

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Z:a  
#47671 Länken funkar inte längre, vad stod det om den?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

corvette87  
#48168 vad jag kommer ihåg så stog det patu stegmatare med digital längdmätning, monterad på vretenvagn,
har för mig att han hade traktor, vagn och stegmatare till salu,

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Axl  
#48264 Hur funkar det att backa in i beståndet när du stegmataren på vagnen? Måste man inte göra det för att plocka rent vägen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).