Verkstan

Byggt en stegmatare

89 inlägg 51834 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#434195 Riktigt snyggt byggt! :smile: Vart riktigt intresserad av detta och har nu påbörjat ett eget liknande bygge, har gjort lika som dig och köpt kvistknivar ifrån kellfri. Jag har ej möjlighet att se någon stegmatare från kellfri i verkligheten och frågar därför dig vilket cc-mått du har emellan kvistknivarna? :grin:

Mvh- Anton

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#434204 Kul att fler vill bygga eget. Har inte måttet i huvudet men du ska få svar på det senare. Själv håller jag på med att göra någon form av längdmätning och oljebehållare till kedjesmörjningen.
Lycka till med bygget :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#434207 Ja vore väldigt tacksam för de! :grin:
Jaha vad roligt, min idé är att endast mata fram upp till 50cm åt gången och samtidigt som den matar fram så klyver den en redan kapad stock. Så man kan säga att jag gör ved direkt ifrån fällt träd :smile:

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#434268 Nu blev äntligen displayen och mäthjulet färdigt. Återstår bara att försöka hur man ska få dit mäthjulet på en fjäderbelastad arm.
mäthjulet

själva displayen med en resetknapp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#434270
Antoon skrev:Ja vore väldigt tacksam för de! :grin:
Jaha vad roligt, min idé är att endast mata fram upp till 50cm åt gången och samtidigt som den matar fram så klyver den en redan kapad stock. Så man kan säga att jag gör ved direkt ifrån fällt träd :smile:

Spännande!
Du tänker kanske något i stil med denna?

Annars finns det en snabbare variant här :wink:
Någon Hyproanvändare borde kanske testa att bygga något liknande?

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

john85jj  
#434284 Hej angående mäthjulet, om man tittar på skördaraggregat så brukar mäthjulen ha skarpare piggar och djupbegränsare, så blir mätningen mer lika på olika trädslag och vid olika väder
Ser fint ut annars!
Mvh John

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#434337 Nja principen är den samma fast hade tänkt min fast monterad på timmervagnen så jag kan utnyttja kranen. Och efter jag kapat stocken så är det tänkt att den ska ramla ner lika som på en vedkap och sedan klyvas.

Har en väldigt grov skiss men mycket har ändrats nu men något i den stilen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

BjörnS  
#434467 Det fanns en vedklyvtillsats till Patus stegmatare. Men klyvkraften vad otillräckligt därför tillverkar Kesla den inte längre.

Kan tänker mig att risken att kvistknivorna skadas vid kvistningen ökar om man placera dit en kraftigare hydraulkolv.


Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

BjörnS  
#434696 Jag startade en ny tråd om längdmätning till stegmatare.
Det diskuteras i så många olika trådar och jag tänkte att det kan var bra att få informationen samlad i en tråd.

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#434756 Jaha jag visste inte att dom prövat med sånt på stegmatare :smile:
Tror inte att kvistknivarna ska ta skada för de är ju samma kraft som behövs annars som nu för att kvista trädet, förutsatt att man håller sig till samma dimension på träd/gren och samma trädslag som förut. Man får ju såklart tänka efter lite mer kanske och inte köra de största grenarna bara för att det går :smile:

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

BjörnS  
#434766 Den hydraulkolven som sitter i som standard är nog dimensionerad så att knivarna håller också om man provar grova kvist.
Byta man ut den så får man som du säger akta sig för väldigt grova kvistar [emoji846]
Jag har dock aldrig sett klyvtillsatsen själv. Kan tänker mig att den fungera bra om man klyver björk som är typ 15cm grovt.
Om jag hinner att bygga en sådan som på bilden innan jag använder stegmataren i mars ska jag berättar hur det fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#434769 Aa de tror jagå :smile:

Jaha, ja gör de! :grin:

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#435036
Antoon skrev:Riktigt snyggt byggt! :smile: Vart riktigt intresserad av detta och har nu påbörjat ett eget liknande bygge, har gjort lika som dig och köpt kvistknivar ifrån kellfri. Jag har ej möjlighet att se någon stegmatare från kellfri i verkligheten och frågar därför dig vilket cc-mått du har emellan kvistknivarna? :grin:

Mvh- Anton


Nu har jag mätt och cc måttet är 440 mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#435049 Har äntligen fått dit en tank till kedjesmörjningen, så nu slipper man stanna och smörja manuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Antoon  
#435066 Ja tackar :grin:
Ja det ser bra ut!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).