Jakt och Fiske

Renskötarna!!??

116 inlägg 40264 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

tallen100  
#434924 I Norge underlättar dom och vill att folk ska kunna leva och bo på landsbygden.
Här vill nötterna låta landsbygden växa igen och få in "lantisarna" till stan :cry:

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

hinowa  
#434951 I Sverige kallas det för den Svenska modellen av Löven och miljöpartiet slår sig för bröstet och säger att vi skall ligga i framkant
med miljön,folk på landsbygden skall ha varg och inga bensinstationer utan el-uttag för sina bilar :lol:
Tillåt mig slå pannan i skrivbordet :lol:
Vilken jävla regering!Men nu skall folk få gå på bio lite billigare :D

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#434953
tallen100 skrev:I Norge underlättar dom och vill att folk ska kunna leva och bo på landsbygden.
Här vill nötterna låta landsbygden växa igen och få in "lantisarna" till stan :cry:

Om "lantisarna" flyttar till stan så blir där fart på landsbyggden ska du se.
Bra att kunna placera alla nya som kommer till Sverige där. Lediga bostäder, mycket mark, byggandet kommer igång med subventioner från framtida statsbor / skattebetalare.
I viss mån har det ju redan börjat.
Det är en medveten o genomtänkt strategi som ligger bakom.
Men att inte landsbygdsborna ser hur de gått i andra områden som gjorde likadant för 30 år sen e skrämande.
Eller de e kanske de dom gör o vill ha de så.....

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Danskar´n  
#434974
hinowa skrev:I Sverige kallas det för den Svenska modellen av Löven och miljöpartiet slår sig för bröstet och säger att vi skall ligga i framkant
med miljön,folk på landsbygden skall ha varg och inga bensinstationer utan el-uttag för sina bilar :lol:
Tillåt mig slå pannan i skrivbordet :lol:
Vilken jävla regering!Men nu skall folk få gå på bio lite billigare :D


Jamen tyvärr ser vi att oavsett vilken regering vi välsignas med, så är det inte den stora skillnad på politiken - allenfalls inte land contra stad politiken... alla vill ha folk i städerna där det finns mest jobb och högsta löner och därmed mest skatt... ingen vill betala priset för att låta folk stanna kvar i landsbygden - det är så dyrt att bara se till att folk har möjlighet att överleva där...
Undras om kanske dom ser till att gamla bio´s börjar spela igen?... bröd till folket - vet Ni - och finns inget bröd...ge dom kaka...
Jävligt är det...

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#435056
Danskar´n skrev:ingen vill betala priset för att låta folk stanna kvar i landsbygden - det är så dyrt att bara se till att folk har möjlighet att överleva där....

Men ? Folk som bor på landet har antingen valt att flytta dit, för att dom inte vill do i stan. Eller så e dom födda o uppvuxna där.
Hur som så bör dom gilla o vilja ha lantlivet.
Eller... Nja de verkar inte så tyvärr. Nästan alla som bor på landet suktar som fan efter att få allt som finns i stan.
Om folk på landet verkligen tyckte om lantlivet kunde dom sätta sig emot, o se till att dom som suktar efter stan flyttar.
Stäng byn, köp mjölk direkt, köp kött direkt, såga plank till grannen......visa att "lantisarna" kan klara sig själva.
Statsapparaten gör ju allt för att utrota er. Varför lyda ?
Finns mycket att göra om man verkligen vill ha landsbygden kvar.
Axeptera att de inte e som i stan o framförallt ! Va stolta o glada för att ni slipper stans skit. Dom som vill ha det FLYTTA för fan.

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Danskar´n  
#435080 Du har så in i h****** rätt , "Vetinte"... men vi som bor kvar på landsbygden betalar lika mycket skatt som dom andra, så vi har lika mycket rätt till "välfärdsstatens välsignelser", så därför håller ditt argument inte helt 100... :wink:
Det finns fortfarande valfrihet till att bo vart du vill i detta land - även om man ibland inte tror det.
Visst är det hyckleri när folk klagar över saknader på utorten och på samma tid står timmar i kön på Willies o Dollarstore o dylika shopper.
Jag vet inte vad det heter på svenska, men det du uppmanar till, kallas "civil ulydighet" i mitt gamla land - när man tar till självtäkt och börjar klara sig själva... å så är det ju skatteverket...HUVVA, dom kommer å tar dej om du börjar såga plank till grannen o köper "svart" mjölk o kött.... :lol:
Så det är inte så lätt du, men bättre kan det bli...
Good Evening folks

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#435084 :grin: Ska tydligen va icke Svenskar till o fatta o uppskatta Sverige.
Iaf som de en gång var.......
E de nordiska grannar som ska invadera o rädda Sverige :D

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Danskar´n  
#435087 :lol: För min del var orsaken mitt ibland lite hektiska förhållande till myndigheterna i almenhet o skatteverket i synnerhet... :roll: Jag hade 3 möjligheter: Norge är för dyrt - Finland... ingen fattar vad dom säger - eller Sverige.
Det ble Sverige... här är gott om plats, så man kan dölja sig lite, o kåkarna är lagom billiga... och så är kurs-skillnaden oerhört attraktiv just nu, så det är inte så tokigt att få pensionen från "det gamla land" 8)
Men jag är rädd vi snart hamnar "off topic"... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

vetinte  
#435124 De e väll inte OT att dryfta hur vi kan hjälpa svenskarna, eller iaf ge lite hintar.
Sverige kan behöva det. Lite andra tankesätt.
Kaaanske där kunde bli lite förbättring innan man får träfrack =))
Eller e de "beyond the point of no return" ?

Avatar Fallback

Re: Renskötarna!!??

Danskar´n  
#435131 nej visst inte, men jag tänkte bara på början av tråden som handlade om renskötare å sånt... :wink:
Tack för PM... hade en liten misstanke... :mrgreen:
Nu går jag å slänger mig på brädan... vi kan återkomma till frågan om hur vi "räddar Jönsson"... :roll:
Vi hörs - ha det...

Användarvisningsbild

Re: Renskötarna!!??

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446454 Här nedan är en bra dokumentär angående skogssamerna och vilka problem de ställs inför under ett år....


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).