Skogsekonomi

Förmånsbil

57 inlägg 37398 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

haggloader  
#433927
opekka skrev:Bästa ekonomin som jag sett är att ha en mkt enkel o billig bil i skogsbruket som privatägd o debitera milersättning.

Egentligen en riktigt bra lösning för den enskilde samt för staten!
När man kör på en så kostnadseffektiv lösning kan man också unna sig att tänka lite kreativt, lite olja och reservdelar kan med fördel gå på firman.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

opekka  
#433932 Sådan kreativitet ska man vara försiktig med. Fiskus har sina tentakler ute. Gäller även kreativt förande av körjournaler.

I framtiden anar jag att det kommer krav på gps-baserade körjournaler om skattemyndigheten inte känner sig nöjd. Sådana finns redan som appar till mobilen.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433952
haggloader skrev:
opekka skrev:Bästa ekonomin som jag sett är att ha en mkt enkel o billig bil i skogsbruket som privatägd o debitera milersättning.

Egentligen en riktigt bra lösning för den enskilde samt för staten!
När man kör på en så kostnadseffektiv lösning kan man också unna sig att tänka lite kreativt, lite olja och reservdelar kan med fördel gå på firman.


Jag har alltid ägt bilen privat och dragit av milen, bra mycket enklare för min del även om jag kanske förlorar nån krona på det. Har man en billig bil så är det ju nästan så att man tjänar pengar medan man kuskar land och rike runt :mrgreen:
Kreativ bokföring ska man passa sig för, jag säger som Mona Sahlin, det är roligt att betala skatt!
Har man ordning på pappren och inga konstiga ospecade kvitton från reservdelsfirmor och dylikt så kan man sova gott på natten, även om man får veta att skattmasen ska komma och kolla i pärmen.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433959 Jag är inte ute efter att skattefuska.
Roligt att betala skatt vet jag inte men jag vill också sova gott om natten.
Därför startade jag denna tråden [emoji56]
Jag tänker betala förmånsvärdet, jag ville bara ha tips och tankar kring det [emoji3]

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

haggloader  
#434013 Nu har mitt inlägg både förvanskats och övertolkats ganska mycket, så jag tänker mig på en förklaring.

Ibland kan man välja att göra allt lagligt, köpa en dyr firmabil betala finansbolag, kreditgivare mm stora pengar och givetvis betala förmånsskatt.

Annars kan man hålla nere utgifterna och köpa en billigare bil vilket framförallt blir betydligt billigare för den enskilde. I den privatägda bilen kör man sin röjsåg, bensindunk, grävtänder, stora verktyg mm osv. Om man då kompenserar ÖVERförslitningen av sin privata bil med att ev. bokföra ett batteri eller annan reservdel anser jag var en del i givande och tagande, som jag tycker är del i vårt samhällskontrakt.
Med ett sånt tankesätt sover jag gott om natten, jämfört om man övertolkar allting och tror sig vara 100 procent ärlig och missar helheten.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Simon.M  
#434134 När jag ringde och hörde för något årsedan så skulle jag förmånsbeskattas med ungefär 50 000kr om året om jag använde bilen privat. Då var det bättre att köpa en bil kontant för min del i vart fall och ha den privat

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#434796 Nu har jag räknat lite och vad jag kommer fram till är att det är billigare att köpa bilen i firman än att köpa den privat.

För det första får jag dra momsen, sen står firman för skatt, försäkring, service och reparationen.

Det enda jag betalar själv är ca 50000-70000 i förmån (beroende på bil och utrustning) och om jag förstått allt rätt så läggs den summan på min inkomst sen blir jag beskattad. Även om man skulle ha 50% skatt blir det som mest 35000kr per år för en bil.



Om jag köper den själv så får jag inte tillbaka momsen och jag får betala allt runt om själv.



Tänker jag fel??

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434930 Du "betalar" ju även 50% av den delen som firman har i utgift (om vi räknar med 50% i skatt) för försäkring, skatt, ränta, värdeminskning, etc.

Om skattesatsen är 40%, så blir det 60% av firmans kostnader som du betalar, samt 40% av förmånsvärdet, osv.

Men om du kan lyfta momsen och verkligen vill ha en sprillans ny bil, så kanske det lönar sig. Vore kul om du delade med dig av siffrorna.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434933 TS: Du har enskild firma? Räknar du på vad du skulle få i "lön" i de bägge fallen? Lätt att bara tänka att "företaget betalar".

MOrgan

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#434934 Min enskilda firma är en bisyssla så jag plockar inte ut lön.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

JörgenO  
#434935
Totte-70 skrev:Nu har jag räknat lite och vad jag kommer fram till är att det är billigare att köpa bilen i firman än att köpa den privat.

För det första får jag dra momsen, sen står firman för skatt, försäkring, service och reparationen.

Det enda jag betalar själv är ca 50000-70000 i förmån (beroende på bil och utrustning) och om jag förstått allt rätt så läggs den summan på min inkomst sen blir jag beskattad. Även om man skulle ha 50% skatt blir det som mest 35000kr per år för en bil.



Om jag köper den själv så får jag inte tillbaka momsen och jag får betala allt runt om själv.



Tänker jag fel??


Men... firman är ju skogsfastigheten, alltså du själv, så bilen och allt annat betalas ju ändå av dig själv, eller?

Du får tillbaka momsen, säg 100kkr och för det får du betala 35kkr per år. Visst, du får dra moms på dieseln du använder, service o reparationer men får inte rätt till reseavdrag. Sen omaket att skriva körjournal. Och när du säljer bilen om fem år för halva priset får du betala in 50000kkr i moms.

Eller tänker jag fel? Jag har funderat i samma banor för nya pickuper duger riktigt bra även att ha som vanlig bil.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434940 Stämmer det ja, man måste lägga tillbaka moms när man säljer den sen. Hade jag glömt.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Vilsten  
#434943 Om man betalar förmånsskatt behövs väll ingen körjournal?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434959 Jag fick förklarat för mig av en revisor att om bilen är äldre än 6 år blir det annorlunda?
Så är även fallet med en C-korts bil tex en fullsize C-klassad så räknas det inte som en förmån
att köra med den utan all körning hör till firman.
Nån som har erf av det?

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

teinarsson  
#434965 Jag tror att beräkningsgrunden för förmånsvärdet ändras då bilen blir 6 år. Sett till vad man skattar är det dock fortfarande väldigt dyrt med förmånsbil. Om man hade varit anställd hade det i de flesta fall förmodligen varit billigare att köpa egen bil än att låna en 10 år gammal skrothög från arbetsgivaren. Men som egenföretagare kan man eventuellt spara lite pengar genom att man tillsammans med sin firma bara behöver en bil istället för en firmabil och en privatbil.

Du bör inte slippa förmånsbeskattas för att bilen är c-klassad heller. Använder du företagets tillgångar privat så ska det skattas för den förmånen. Däremot kanske det inte är samma krav på körjournal och liknande då skatteverket tror att fuskrisken är mindre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).