Motorsåg och handhållet

Stihl 020

54 inlägg 24450 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 020

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4343 Har blivir erbjuden en Sthil 020 i bruksskick för ett par hundralappar.
Är detta en vettig såg? Jag har ju mycket positiva erfarenheter av andra stihl sågar så.

Känner att jag skulle vilja ha en lite smidig såg att använda i mina stundande röjningar.

Vad tycker ni? Ett par hundralappar (säljarens utryck) är ju inte speciellt mycket pengar att chansa på.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4344 om den funkar skulle jag chansa för ett par hundralappar :)

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4345 Ja den funkar, startar fint och går gott. Så det får väl bli affär då.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4347 hoppas det kommer bilder sen på nyförvärvet :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4349 Normalt sett när jag hittar nåt kul är det 3 hundra om den är komplett.
Ibland mer, är det lite speciell såg på nåt vis, blir det en femhundring.
Ovanliga såg runt tusing om de är fina o kompletta.
Tvåmans 2 tusen o uppåt, beroende på såg o skick..

Avatar Fallback
rogga_144  
#6025 Har 2 sådana sågar. Låter gött. Varvvillig ;)

//Rogga

Avatar Fallback
peter399  
#6394 Vi har en gammal Stihl 020. Kanske är ännu äldre modell än din jag vet inte. Men den vi har TROR jag inte har kastskydd! Alltså hör den hemma på soptippen. Kolla att alla säk. detaljer finns. Kastskydd, skydd mot ofrivilligt gaspådrag etc.. Finns allt så köp, annars finns det andra sågar.

/Peter

Avatar Fallback
rogga_144  
#6575 Mina har inte något kastskydd ;) Hehe har bara sparat på dom för att det var mina FÖRSTA sågar. Fick dom när jag var 13. Det ska börjas i tid.. :)

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

vanga79  
#89038 Hej är ny i detta forum, mycke inressanta diskutioner. jag har idag införskaffat en stihl 020 avp på en veteranmarknad, kruxet är att sågen har hängt sig på fullgas, jag har pillat tillbaka gasreglaget som går ner i såghuset men när man gasar så hänger sig gasen på det varv som man gasat upp till igen, det verkar som denna såg är som ett kassaskåp att ta sig in i, finns det nån som har liknande erfarenheter och ev. lösning ?
Kanske nån har hittat en sprängskiss på nätet ?

MVH A

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#581594
1565634279_img_20190812_200711[1].jpg

När ni skriver 020, vilken modell menar ni?
Det verkar finnas en gammal sjuttiotalare med brytarspetsar, och en nittiotalare, samt ännu fler?
Såhär ser min ut.
Den är CE-märkt 1999 på kastskyddet, där finns en märkning, och bruksanvisningen säger 1998 samt 1999 på olika ställen.
35cm2 verkar cylindervolymen vara på, jag har använt den lite från och till, sågat hos bekanta, och nu min flickvän, ej professionellt, utan skötsel av villa med tomt på landet.
Jag tycker om den, och tänkte sköta den så den går maximal livslängd.
Svärdet som sitter på är 12", det är lite kort ibland, jag skulle önska det var 14".
Dock så kan man ju inte hänga på ett jättesvärd på en liten såg, den orkar ju inte om man pressar då.
Jag brukar lägga an sågen, inte pressa sågen så svårt, utan låta den jobba sig igenom stocken och ta den tid det tar, vill inte att den skall överhetta eller så.
Den är ju inte gjord för "vedbacken" direkt som en Husqvarna 55:a mer är byggd för.

Det kan vara originalsvärdet (20år) som sitter på, jag köpte sågen begagnad.
Det är alltså 3/8" delning och 1,3mm spårbredd.
Har bara en kedja till svärdet, har filat den många gånger, den behöver nog bytas.

Det finns paket med svärd + 2st kedjor för runt 7-800kr för 14"-svärd.

När jag tittade på det kollade jag även mitt kedjedrev, jag kan inte säga om det är slitet eller normalt...
Om det behöver bytas är jag ju fri att byta till annan kedjetyp, bredd, delning mm.
Men: Finns det anledning till det?
Man kanske sågar snabbare med smalare kedja förstås...
Men vad sitter på småsågar idag?

Tänkte kolla så jag väljer det smartaste.
Tyckte inte det var något fel på 3/8"-kedjan för 20 träd sedan...
1565634297_img_20190811_145911[1].jpg
1565634244_img_20190811_145907[1].jpg
1565634262_img_20190812_200753[1].jpg

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581609 Din är sist ut med namnet 020 fast mer lik 200 eller väldigt lik 200 och inte lik 020 som de var.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

JensSkoog  
#581663 Den sågen ska du hålla hårdt i, @ollenorell :-bd
Enligt en av mina "expertkontaktar" som jobbar med sågar och isär
Stihl, är det en av dom bästa Stihl har gjort (när man ser bort från vibration)
Liknar mycket på min MS200, som jag gillar starkt.

Till det du använder den i, duger den mycket bra.
Skulle väl inskaffa nytt kedjedrev, svärd och ett par kedjor, men hålla mig till 12", 1,3 mm 3/8.
Någon hänger på den 14" 1,1mm svärd som man får med lilla fästet som går på den, men det är ingen höjdare. Kedjan är så klen att spåntransporten blir dårlig, så det känns som sågen fastnar i sågspåret. Har tästat det, men efter ett par tallar med mycket kåda, bytade jag tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#581806 Tack för att du delar av dina erfarenheter, kommer behålla kedjetyp (3/8" deln, 1,3mm spår) efter dessa råd!
Letar kedjedrev nu!

Letade servicemanual, frågade Stihl, de hade ingen, men reservdelskatalogen var hygglig för att vara en sådan! Delar såklart med mig om någon med samma såg behöver den!

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Avslutat-02  
Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#581823 Jag tror det är rätt, sex kuggar i texten, och en exempelbild med sju \:d/
När man ändå är inne på pirat...
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3193820993

"Farmer-tech" :ymparty:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).