Uppvärmning

Klyva meterved rationellt

20 inlägg 14564 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klyva meterved rationellt

Höglandserik  
#434395 Hej!

Vi har en vedpanna som försörjer tre hushåll med värme. Idag eldas den med cirka 60% klen meterved från förstagallringar som hanteras på pallar. Detta fungerar utmärkt.

Resten av veden däremot kommer från grövre träd som fälls i närheten av husen. Den veden klyvs och löstravas idag i ungefär 40-50 cm långa bitar ( det är de längder vår klyv idag klarar av). Helst hade jag sett att den här veden hade kunnat hanteras som meterved också.

Min fråga är därför om någon här har erfarenhet av att klyva grövre stockar till meterved? Hur ordnar ni i så fall hanteringen runt i kring? Hur kapar ni? Har ni stockbord? Använder ni kranen på timmervagnen? Har ni liggande klyv/vertikalklyv? Jag vill veta hur ni klyver er meterved rationellt helt enkelt.

Mycket tacksam för svar och bilder!



   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434433 När vi körde meterved hemma kapade vi med motorsåg och klöv med en dalboklyv som hanterade meterved. Tyckte faktiskt om meterveden, mindre plock och lätt att trava dock kunde de grova bitarna bli lite tunga att få upp på klyven. Men pannan saknar jag inte! usel verkningsgrad och massor med aska.

Användarvisningsbild

Re: Klyva meterved rationellt

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434435 Lite dåligt med bilder just nu. Men har en på klyven. :smile:
1485852624_20160522_111108.jpg

När vi klyver meterved så är det grov björk som inte går in i vedmaskinen. Är det vresiga bitar så kan dom förklyvas även om dom skulle gått in. Då delas den så den kommer in o därefter kapas i 33 cm.
Är det annat grovt så sågas det i 50 cm och spräcks färdigt som pannved.

Det enklaste är att ställa två travar med pallar efter varandra. Tills man kommer upp i jämnhöjd med avlastningsytorna på klyven. Sedan lyfter man upp dom med gripen.
Har det inte varigt så mycket bitar att spräcka. Så istället för att bygga upp pallarna så lyfts det ibland upp med pallgafflarna i trepunkten på Forden. Är det inte för stora bitar så funkar det att rulla fram dom o välta upp dom mot klyven.
Även säckakärran fyller sin funktion i ved hanteringen. :smile:

Efter spräckning travas veden på pall. För att den sedan skall vara smidig att flytta runt.

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

j-eg63  
#434437 Motorsågning direkt i vedhögen för att sen lägga i traktor klyven o sen i ved pall . Är ni två som hjälps åt är det inga problem hinna med 2 kubik i timmen Går ju dubbelt så fort som med 1/2 meters. Körde så i många år. Själv kör jag numera med ett hemmabygge en hydraulisk vedmaskin med skördar motor som kap o ett fristående hydraulaggregat 10 hk. Vedbordet är en uttjänt självlastar vagn med elmotor för frammatningen Går inte fortare än förut men är lättare för kroppen :roll:

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434440 Rationellt vet jag inte, men jag klyver den med yxa.

Användarvisningsbild

Re: Klyva meterved rationellt

Höglandserik  
#434456 Hehe, yxa, det är imponerande. Fungerar inte riktigt i ett lite mer storskaligt system tyvärr.

Överlag tycker jag att det saknas bra don för klyvning av meterved. Jag har rest en del i Tyskland och där använder de mycket vertikalklyvar. Har aldrig sett dem i Sverige. De klyver ofta veden i längre längder, låter den torka och sedan kapar de den. Vi har väl inte riktigt traditionen av den hanteringen här kanske, vi har vanan av att hantera veden i korta längder. Jaja, det var en liten personlig reflektion. Här är en bild jag tog på en sådan klyv i Bayern.

Bild


https://drive.google.com/open?id=1GffmS ... qVCDfJZNSw

Jag ser nästan bara fördelar med vertikalklyv om man ska klyva meterved. Men som du säger @vedmaskin så får du inte upp den klyvna veden i arbetshöjd. Det tål att tänkas på. Men kapning direkt i vedhögen fungerar ju helt okej. Det kanske är det smidigaste sättet om man inte ska skaffa sig en massa extrautrusning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434461 Håller precis på och bygger en vedklyv som jag ska ha monterad upp-och ner i kranen (rotatorn), Bygger den då kompakt som ett teleskop och cylindern inuti. Har tagit, och ska ta ner mer grov björk och en trissa väger ju en 40-60 kg. Så då kom "maskinbyggaren" igång igen.
Har en idé jag vill prova om att sitta i traktorn och plocka dem med klyvkniven och dela dem. Jag tror på sagan om Mohammed och berget. Alltså klyven får komma till kabben och inte tvärtom.

Borde funka att plocka kabbarna på backen och sen grovdela dem ovanför flaket om man vill. Det här populära att allt ska ramla ner på backen hela tiden är inte någon god idé.
Vi får se hur det funkar.

Jag eldar inte professionellt men jag brukar stöka undan det hela snabbast genom att direkt vid avlastningen kapa hängandes i gripen (Husqvarnan). Har man klenare kan man ju paketkapa och där i själva kapningen hänger ingen vedkap eller vedprocessor med riktigt. Klart processorn vinner på kap/klyv kombinerat.
Mina idéer var det.

Användarvisningsbild

Re: Klyva meterved rationellt

rokon  
#434499 Det här verkar vara en bra lösning klicka här för tråden; metersved som underlättar hanteringen av meterveden efter klyven

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

jakobn  
#434624 När jag växte upp lava jag och mina syskon många kubik 1,25m ved. Kluven ur både grov och klen ved. Lava på pallar ca 1,25x1,25 och 2 meter höga. Oftast klövs det i skogen på upplag, pallar kördes ut också fick vi cykla dit och lava.
Under några år klöv jag också ved i dessa längder och jag upplevde det aldrig som några större problem med vikten, klyven på trepunktlyften så att man kan sänka om det skulle komma en stor stock. Riktigt stora bitar delads först med slägga och kil, men minns det som relativt sällsynt. Använder man huvudet i stället för musklerna kan man hantera förvånansvärt stora bitar. Med klyven på traktorn är det lätt att backa till en stor stock. Klyven vi använde tog max 1,80m när det var dags för stängselstolpar.
Nu eldar jag med 0,5m ved, uppskattar att jag har nästan dubbelt så mycket jobb för halva mängden ved mot grannen som eldar 1,25. Det blir snabbt stora volymer när man klyver och lavar långved. Tänk på hur många gånger man ska klyva och kapa en 3 meters bit som ska bli 0,5 ved mot en som ska bli 1m.
Har man inte brist på skog måste en 0,5m panna vara oerhört mycket effektivare än långveds pannan för att man ska spara in tid på vedhanteringen. Såvida man inte har en processor.....
Nu har jag en långveds panna stående som förhoppningsvis ska in nästa år.

Gällande tradition av långved så håller jag inte alls med dig. Här har den varit starkt rotad även om den kommit lite i skymundan allt eftersom den äldre generationen försvinner, men passerar fortfarande många hus med långveds travar som kapas och lavas in till vintern.

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

jakobn  
#434627 Om veden var hemkörd börja man kapa i vedhögen så mycket det gick(gäller bara att hålla avlägget lågt). Sedan backa till vedklyven och börja klyva i den riktning vedhögen skulle hamna. När det börjar bli mycket ved bakom klyven höjer man änden med tryckstången också kan man köra några kubik till innan det är dags att flytta traktorn. Gäller att tänka efter så vedklyven hela tiden kan vara så nära de kapada stockarna som möjligt. Den stora nackdelen med vertikalklyv måste vara att det blir mycket extra hantering när den kluvna veden ska flyttas, med en vanlig klyv trycker man hela tiden vedhögen från sig.

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

Georg  
#434671
Höglandserik skrev:Hej!

Vi har en vedpanna som försörjer tre hushåll med värme. Idag eldas den med cirka 60% klen meterved från förstagallringar som hanteras på pallar. Detta fungerar utmärkt.

Resten av veden däremot kommer från grövre träd som fälls i närheten av husen. Den veden klyvs och löstravas idag i ungefär 40-50 cm långa bitar ( det är de längder vår klyv idag klarar av). Helst hade jag sett att den här veden hade kunnat hanteras som meterved också.

Min fråga är därför om någon här har erfarenhet av att klyva grövre stockar till meterved? Hur ordnar ni i så fall hanteringen runt i kring? Hur kapar ni? Har ni stockbord? Använder ni kranen på timmervagnen? Har ni liggande klyv/vertikalklyv? Jag vill veta hur ni klyver er meterved rationellt helt enkelt.

Mycket tacksam för svar och bilder!

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

j-eg63  
#434677 Bra hjälpmedel Georg . Som många sagt vedhuggning håller gubbarna i gång :grin:

Avatar Fallback

Re: Klyva meterved rationellt

holmesö  
#434678 Jag byggde en kranhängd vedklyv för en del år sen. Det var lite pilligt att få stocken rätt i kniven och när den klöv sig ramlade den ner innan den var färdigkluven. Med en liten grip påbyggd skulle det bli enklare. Nu eldar jag med flis.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Klyva meterved rationellt

Höglandserik  
#435029
jakobn skrev:Om veden var hemkörd börja man kapa i vedhögen så mycket det gick(gäller bara att hålla avlägget lågt). Sedan backa till vedklyven och börja klyva i den riktning vedhögen skulle hamna. När det börjar bli mycket ved bakom klyven höjer man änden med tryckstången också kan man köra några kubik till innan det är dags att flytta traktorn. Gäller att tänka efter så vedklyven hela tiden kan vara så nära de kapada stockarna som möjligt. Den stora nackdelen med vertikalklyv måste vara att det blir mycket extra hantering när den kluvna veden ska flyttas, med en vanlig klyv trycker man hela tiden vedhögen från sig.


Jag tänker att när du klyvit en klabbe med vertikalklyven så lägger du veden i en pall som du har på sidan av. Vartefter du klyver dig framåt i högen så borde de bli samma effekt som på en liggande klyv. Du lämnar en eller två rader av pallar med ved efter dig. Eller tänker jag fel nu.

Apropå det där med att långved inte har någon tradition här så har du helt rätt. Jag uttryckte mig lite slarvigt, jag menade att tekniken är vanligare i Tyskland. Nu är jag rätt ung så jag kan inte gå tillbaka så långt över hur man klöv ved förr. Men du har rätt, det är mest äldre människor som klyver långved, vilket är märkligt. Det är ett i grunden effektivare sätt att hantera veden om man har en stor panna.
Senast redigerad av Höglandserik fre 03 feb 2017, 00:53, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Klyva meterved rationellt

Höglandserik  
#435032 Georg, mycket intresant klyv! Vad är det för modell? Är saxvinschen hemmabyggd? Har funderat på någon sådan lösning.

holmesö skrev:Jag byggde en kranhängd vedklyv för en del år sen. Det var lite pilligt att få stocken rätt i kniven och när den klöv sig ramlade den ner innan den var färdigkluven. Med en liten grip påbyggd skulle det bli enklare. Nu eldar jag med flis.


Vi har inte maskiner till att göra kranlösningar tyvärr, vi lånar in en granne med timmervagn när vi ska köra hem stocken. Men det är ju intresant att det går att göra så också, det har jag inte ens tänkt på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).