Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 49919 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434034 Kor store er trenå der du skal hogga da, og er det gran, furu eller lauvskog, det har litt å sei for kva sag som passar best

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Göt  
#434038 med en 50 kubiks såg klarar du dej långt Stihl 261 har jag och är nöjd Husqvarna har 550 och det är vad jag förstår en bra såg. Att bära runt på ett kilo extra är ganska onödigt.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#434042 HVA 562 är väl i första hand en förfällarsäg för skördare? Ska man ha 60cc på vedbacken funkar väl en 560 minst lika bra med billigare svärd och kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434044 Är inte dom större svärdena mer hållbara och är inte 3/8 kedjorna effektivare och jag fick ett bra pris på 562 xpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Jim_the_one  
#434046 Är det 100m3 med 50cm+ stockar du ska såga till ved så kommer en 562 eller 576 till sin rätt.

Men du kommer inte trivas med den i skogen. Visst är det en ypperlig såg att fälla och aptera med om det är 40cm+ träd. Men tro oss här på forumet det är ingen såg man går med på "hobby nivå".
Om du nu ändå har ett starkt personligt behov av att bli trött i armar så köp en 560 med 15 och 18 svärd.

Fick du bättre pris på 562 än 560?

Visst skär 3/8 något snabbare och håller bättre. Men är mycket jobbigare att kvista med.
Och dom sekunderna sågtid det handlar om är knappast motiverat till jobbigare kvistning.
Senast redigerad av Jim_the_one sön 29 jan 2017, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

eqlazer  
#434047 Du kanske fick bra pris för att de har svårt att få den såld? :) Dvs inte populär för den passar inte till gemene mans behov?

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434053 Viss eg skulle ha valgt mellom 560 og 562 så hadde eg valgt 560, den kjeme jo med .325 deling men det er enkelt å skifta til 3/8, har gjort det sjølv på ei jonsered 2260. 560 er og noken hekto lettare enn 562 som er ein fordel. Ei 560 uten håndtaksvarme og med lett .325 skjæreutrustning eks vis 15 toms oregon speedcutsverd og ei 64 dl x cut kjeda fra Husqvarna er faktisk ikkje så tung. Dersom ein sete på 3/8 på 560 så er sjølvsagt den fordelen vekke man sagkroppen på 560 er jo lettare.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434054 Svärden är nog lika bra men skall du stå och kapa ved eller fälla och kubba upp stora träd. Då är 3/8 kedjan bättre håller rent i svärdet bara tuta och köra timme efter timme ingen varmgång.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

jannee  
#434056 Jag har slutavverkat över 50 ha med Jonsered 435. En del har jag själv manuellt upparbetat det mesta har jag dock bara förfällt gentemot en skördare. Kanske "tur" att det tydligen bara varit klen skog, ibland har jag fått göra instick i fällskäret men oftast har 13 tums svärdet räckt till :grin:
Med detta vill jag bara påpeka att man kan klara sig väldigt långt med mindre såg, men självklart upp till var och en och vilka behov denne har.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434059
jannee skrev:Jag har slutavverkat över 50 ha med Jonsered 435. En del har jag själv manuellt upparbetat det mesta har jag dock bara förfällt gentemot en skördare. Kanske "tur" att det tydligen bara varit klen skog, ibland har jag fått göra instick i fällskäret men oftast har 13 tums svärdet räckt till :grin:
Med detta vill jag bara påpeka att man kan klara sig väldigt långt med mindre såg, men självklart upp till var och en och vilka behov denne har.

Ja hade skogen varit grov hade du haft en större Jonsered. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434064 Varför tycker alla att jag ska köp en 560 xpg istället för en 562 xpg är det inte en fördel med det stora svärd fästet
och för övrigt fick jag köpa den med 18" svärd 2 kedjor för samma pris som en 560xp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434067 Det är samma kedjefäste och samma 0.325-delning på Husqvarnas 50 cc sågar som på 560, vilket ger en betydligt större valfrihet. (Jo, jag vet att det GÅR att köra 3/8 proffs på 560). Däremot går det inte att köra 0.325 på en 562, i vart fall inte utan en rejäl modifiering.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434068 Bara slå till köp sågen.Dom flesta här på forumet hänger upp sig på vikten.Det är inte vikten som är något problem den är en vanesak. Här får du rejäl såg till ett bra pris och ypperlig prestanda. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434074 Varför vill jag ha samma fäste och kedja som på 50cc sågarna om jag köper en 50cc vill jag ändå ha dubbla uppsetningar med svär och kedjor

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

jannee  
#434075 Säkert en djävlabra såg till att jobba med men - varför inte prova en demosåg en dag. Man bär dock inte runt på 8,3 kg hur som helst, framförallt om man är nybörjare.
Fälla och arbeta med på en vedbacke är en sak, men gå och kvista med är en helt annan.
Å andra sidan är man stor och stark + i sin bästa ålder kanske något kg hit eller dit spelar mindre roll :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).