Motorsåg och handhållet

Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågor

50 inlägg 26769 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

JensSkoog  
#433824
Loudwig skrev:Upplever ju min nuvarande B380 med 1,8kW lite trött när det kommer till långa grova snören och tungt gräs. Skulle nog helst vilja ha lite mer kräm än i en FS 240 som ligger på samma effekt, eller lite under. Nu är det kanske inte 1,8 kW kvar i min gamla heller i och för sig.. :sad:


FS 240 är för svag i tungt gräs och om man vil ha jobbet gjort snabbt.
Då är det bättre att gå vägen upp till FS460.
Men Stihls trådhuvud är inte värd mycket, enligt mig, och isär inte efter att jag
köpte ROACH som "sundelius" rekommenderade. Med FS460, Roachhuvud och
den grovaste tråden från dom, är tung gräsröjning rena nöjesjobbet.

1485638820_tradhuvud_roach_(2).jpg

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källefall8  
#433855 Ja Husqvarna 345FR har en rigglängd mellan skog å gräs modellerna. Förutom tidigare nämnda skillnader är det samma maskin som 545FX.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#433891 Aha, då kanske det är en 345FR jag ska se efter förutsatt att jag klarar mig utan värmehandtagen. Då verkar väl valen ha snävats in till en 345FR eller en FS 410 CEM om jag vill ha kombimaskiner. Hittar inte rigglängden på 345, men skillnaden mellan normallång rigg och korta varianten på Stihl är 10cm.

Men 460CEM ligger fortfarande med på listan. I vilket fall så ska jag kika närmare på Husqvarnas sele XT när jag bestämt mig för vilken maskin jag vill ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källefall8  
#433904 Kroken på XT selen gillar inte Stihls upphäng, den slits upp fort. Men lär man sig ställa in XT selen ordentligt så är stihl-selen inte i närheten och därför inget alternativ. Med Stihlen missar man oxå den fina manövrerbarheten som Husqvarnan har. Som sagts tidigare, i skogen rekommenderar jag dedikerad skogsröjsåg om man ska få ut mest av maskinen. Ska du röja mest gräs och kanske 20% skog så kan kanske en kombimaskin vara ett alternativ. Tror de e hyfsat pris på FR förresten. FR kommer med trimhuvud, 3 tand klinga å 200 röjklinga samt resp skydd, har den nog inte XT sele som std utan den ngt enklare trio ballans, men även den selen är överlägsen stihl.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#433910 Kroken ja... men när allt kommer omkring är det ju bara metall, så det är lösbart på ett eller annat sätt. Metallslöjd är ju också kul! Nån hårdare metallkrok ska jag nog kunna meka till.

Fs 410 och 345 FR är väl lite av samma skrot och korn, kombimaskiner som säljs med lite olika skärverktyg. Är verkligen manöverbarheten större på HQn? Hos min ÅF så dras det av selens pris om man hellre vill ha en annan modell, till exempel XT.

Noterade att det är smörjhål på stihl-vinkelväxeln om man kollar på reservdelslistan, är inte det skumt eftersom många påpekar avsaknaden av just den pluggen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källefall8  
#433913 När jag jämför stihl med Husqvarna sida vid sida så känns Husqvarnan mer lättjobbad, mer en förlängning av mig själv på nåt vis. Stihlen fungerar och gör vad den ska men känns lite kantig och ngt bångstyrig på nåt vis. Då är det 460 å 545fxt jag jämfört.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#433949 Okej, skogssågarna du jämför med andra ord. Jag får intrycket att HQ satsar lite mer på ergonomin, men det kan ju vara marknadsföringen också..

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källefall8  
#434027 De e nog så att Stihl är lite mer ingenjörsstyrda dvs ingenjörerna bestämmer hur det ska va och tyska ingenjörer har ingen praktisk erfarenhet av skogsröjning. Husqvarna har en lång historia och kontakter inom nordiskt skogsbruk. De e ju bara i norden och Kanada som man röjer skog i nån större skala.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#434804 Ja, man har väl inte direkt schablonbilden av den tyska ingenjören i skogen.. :lol:

Men jag saknar fortfarande någon åsikt angående hur irriterande eller inte det är att köra gräs med kort rör? (Givet att man har gräsväxel på alltså!)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

JensSkoog  
#434807 Beror på hur lång du är.
Själv är jag 180 cm, och känner att ryggen inte gillar kort riggrör :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#434826 Där har vi nog egentligen det svaret jag lurade på, är själv 180 cm. Har dessutom lite ryggproblem när jag jobbar framåtlutad en längre tid. Märkligt att jag inte tänkte på det själv? :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434833 Hade samma problem när kiropraktorn tipsade om att träna bålen, är mycket bättre i ryggen sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

Loudwig  
#434837 Exakt, när jag börjar med cykelträningen blir jag alltid bättre. Bålen är viktig för ryggen. Oftast är det statiskt jobb, tänk framåtlutad över en motor i en bil, som jag får problem av. Så länge jag rör på mig går det hur bra som helst. Men en lätt framåtlutad arbetsställning med en röjsåg skulle nog kunna ställa till det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

550  
#434844
källefall8 skrev:Ja Husqvarna 345FR har en rigglängd mellan skog å gräs modellerna. Förutom tidigare nämnda skillnader är det samma maskin som 545FX.


345FR är väl mest lik den äldre 345FX/RX. 545 är en lite nyare maskin, vilken även brukar synas på priset.

345FR har bara lite längre längd på riggröret än FX (skog). Den har samma vinkelväxeln som RX (gräs). Den går att röja gräs med, men RX är bättre. Samma i skogen, det går, men FX är bättre.

Vänder man på det så är FX värdelös att röja gräs med pga fel vinkel på vinkelväxeln. En RX går att använda i skogen, men det är inte så smidigt med långt riggrör när det är trångt mellan stammarna. Röjer du mest gräs med sågen hade jag nog rekommenderat en RX. Lättare att köpa till en skogsröjare senare, än att köpa en kombimaskin och ångra sig.

Avatar Fallback

Re: Nu är det dags för ny röjsåg, har ett par outredda frågo

källefall8  
#434872 345FR är samma grundmotor som 545. 345 motorerna görs inte längre då de inte klarar nuvarande avgaskrav

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).