Öppna kategorin

Olycka i skogen

132 inlägg 45857 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olycka i skogen

Göt  
#433784 Tyvärr har hänt en olycka i skogen igen, verkar dock som han har haft telefonen med sig
http://www.expressen.se/kvallsposten/ma ... mdes-fast/
:shock:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Vardon  
#433788 Usch hoppas det går bra.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

uffejohan  
#433789 Usch, går kalla kårar längs ryggen när jag läser detta. Låg själv under ett träd för ett år sedan men kunde själv såga mej loss, trots brutet ben på två ställen och trasigt knä. Har efter ett halvår års rehabilitering blivit helt återställd men tänker på säkerheten på ett helt annat sätt nu än före min olycka. Har alltid handvinsch med mej i beredskap när jag hugger i stället för att kapa i hängande träd. Tankarna går till den skadade och hans anhöriga.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Fredrik Reuter  
#433791 Usch ja, vi får hoppas det går bra.
Ang detta med att få träd över sig, är den allra vanligaste orsaken att man ger sig på hängande träd som för dig uffejohan, eller vad tror ni/vet ni?

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

hlb  
#433792 Med vajer och fjärrstyrning kan man stå på läktaren och titta, men det är lätt att säga. Gå runt objektet som golfspelarna gör innan åtgärd. Skäms inte för att ta hjälp om det ser jobbigt ut.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

uffejohan  
#433794 Min erfarenhet efter över 50 års fritidsarbete i skogen är att kapa en massavedsbit i ett hängande träd är väldigt farligt. Man kan omöjligen beräkna hur stammen beter sig när olika spänningar släpper. Den gamla metoden att fälla det träd i vilket ett annat hänger, är fullständigt livsfarligt. Tyvärr tar man ibland genvägar när man bara "ska ett träd till" men risken är stor att man inte har tur alla gånger.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Göt  
#433798
uffejohan skrev:Usch, går kalla kårar längs ryggen när jag läser detta. Låg själv under ett träd för ett år sedan men kunde själv såga mej loss, trots brutet ben på två ställen och trasigt knä. Har efter ett halvår års rehabilitering blivit helt återställd men tänker på säkerheten på ett helt annat sätt nu än före min olycka. Har alltid handvinsch med mej i beredskap när jag hugger i stället för att kapa i hängande träd. Tankarna går till den skadade och hans anhöriga.


Vad har du för slags vinsch

   TS
Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

Robertberg  
#433808 Hemskt! Att någon av ens anhöriga ska råka ut för detta vid ensamarbete är en obehaglig tanke.
Av Expressens artikel att döma så verkar räddningstjänsten ha gjort ett väldigt bra jobb iallafall.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

uffejohan  
#433809 En enkel spakvinsch som funkar bra, kanske något för kort aktionssträcka. Jag tror det är viktigt att den är lätt och smidig och därmed naturlig att ta med i lådan. Annars är risken stor att den blir kvar hemma i verkstan.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Göt  
#433813 Tur att det gick bra för dej i alla fall uffejohan jag ska nog kolla runt vad det finns för vinschar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

JensSkoog  
#433819 Tråkigt och otäckt med olyckan. Hoppas det går bra med han.
Alltid en stark påminning om att allt kan ske när man
jobbar med trädfällning.

Göt skrev:Tur att det gick bra för dej i alla fall uffejohan jag ska nog kolla runt vad det finns för vinschar

Köp kvalite som du kan lita på. Kan varmt rekommendera Svero som jag
använder. Har gett mig hjälp många gångar med upphängde träd och
träd med fel lutning.
1485637790_svero_(1)_s.jpg

Tar inte mycket plats och går i säcken om jag behöver den med in i skogen
tillsammans med ett par stroppar och lite extra rep.



Tråkigt med olyckan. Hoppas det går bra.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

bgl  
#433863 Ännu en olycka i Småland?
Aftonbladet skriver nyss om en dödsolycka i V Torsås, kan väl inte vara samma.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

jannee  
#433869 Tydligen ännu en tragisk olycka

På lördagskvällen söktes en man i 80-årsåldern som gett sig ut i skogen i trakterna kring Västra Torsås och Steglehylte.

– Han var ute i skogen och skulle fälla träd. Han anträffades avliden vid midnatt, säger Jörgen Gustavsson, jourförundersökningsledare vid polisen i Växjö.

Det var strax före klockan 20.30 som polisen fick beskedet att mannen saknades. Man började leta efter honom, men han hittades alltså avliden.

– Det finns ingen misstanke om brott, säger Jörgen Gustavsson.

Mannens anhöriga har underrättats.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

anersimyra  
#433892 http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BL9 ... d-over-sig här är artikeln.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433923 När du skriver steglehulte är jag nästan rädd för att jag känner karln :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).