Skogsekonomi

Förmånsbil

57 inlägg 37390 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433740 Det är bara prat om den skattefria delen på 18:50 här, man kan väl även ta ut en högre kostnad för privatbilen som man ju då får skatta för, men det kan väl då vara en möjlig väg för att kunna täcka högre kostnader om man köper en vettigare arbetsbil som man använder privat och tar bra betalt för körningen i näringen. Dock får man ju hålla sig inom en rimlig milkostnad som man debiterar näringen.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

opekka  
#433743 Självklart kan man ta ut mer än 18:50 per mil. Men den överstigande delen beskattas som inkomst, alltså minst ca 30 procent. Överskjutande del belastas också med sociala avgifter.

Förenklat räknat kan man då säga att av 2-3 utbetalda kronor från näringsverksamheten så får man behålla en krona.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

rockfax  
#433746 Hur funkar det om man är anställd och har förmånsbil? Vet att man får ett avdrag på bilens värde varje månad men hur blir det med bränsle? Står chefen för det eller betalar den anställda det? Och hur räknas förmånsvärdet ut?

Tycker det börjar spåra ur lite från skatteverkets sida angående sådana här saker. Det ska väl vara mellan chefen och den anställda om man får åka med bilen privat eller inte?

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433750 Revisorn rekommenderade mig att ha 2 bensinkort, ett som jag betalar privat och ett för näringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433763 Jag har 2 bensinkort. Köper traktordiesel, aspen och smörjmedel mm på det ena och tankar privat med det andra.. fungerar bra för min del.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Bison  
#433765 Jag använder mitt bankkort och tar kvitto ur pumpen på bränsle till näringen, man måste väl inte ha olika kort hoppas jag [HAPPY PERSON RAISING ONE HAND]

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Göt  
#433773
Bison skrev:Jag använder mitt bankkort och tar kvitto ur pumpen på bränsle till näringen, man måste väl inte ha olika kort hoppas jag [HAPPY PERSON RAISING ONE HAND]

Nej Det behöver man inte

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

svampbob  
#433774 Det känns som att staten också har räknat tätt mycket på hur dom ska klämma ut så mycket skatt som möjligt och täppa till alla kryphål.
Själv jhar jag en liten pickup i firman som de senaste 1,5 åren nästan bara har stått, kört två tankar. Jag kör mycket bil i jobbet men där använder jag min privatbil en 535 diesel och tar ut 18,5 milen, garanterat en dålig affär. Visst har jag tittat på att köpa en stor och fin pickup och en enklare privatbil och blir det mindre åkande i jobbet så blir det om så men nu med 4-5 tusen mil om året så avvaktar jag.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433779 Förmånsvärdet sjunker lite med åldern, men bara till en viss del. På en bättre begagnad bil är förmånsvärdet så högt att det inte är någon idé att använda den som förmånsbil.

Att SKV har "täppt till" är att om en anställd får köra sitt företags bil privat så är det en slags löneförmån som skall beskattas. Inte annorlunda är att företaget bjuder på gratis lunch. Det är ju ett antal tusenlappar varje månad då som undgår beskattning för firmabilen. Förmåner skall beskattas som kontant lön till marknadsvärdet, är sjäva grundprincipen.

Skall du ha en billig bil, så är det privatbil med 18,50 (för bensindriven) avdrag per mil som gäller, allt annat är bara till de för de som vill ha senaste Volvo XC90 Sportkombi Plus med Comfort och Extra Surroundstereo, där tillbehören går på mer än man kan få en helt OK gammal bil för.

Tyvärr, bil är de rätta hårda på. Köp en stiligare traktor istället, det är inga problem. :) Undrar vad den billigaste 50 km/h-traktorn kommer att kosta, och vad den kostar att köra landsväg per mil...

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

anersimyra  
#433781 Själv har jag en leasad pickup på företaget och min gamla pickis skriven på mig själv. De privata milen, 40 - 80 mil per månad kan jag lätt fördela som körning i näringen då mina arbetsområden är rejält spridda. Privatpickisen är såpass bränslesnål och används såpass lite att den tankas på företagets bekostnad.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Göt  
#433782 Det är ju dom som förstörde för småföretagarna med förmånsbilar på 80 talet man köpte en stor chevabuss stor släpvagn och snöskoter och skrev allt på firman, det stack i ögonen

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

teinarsson  
#433786 Om man har egen firma finns det väl ingen anledning att ta ut mer än de skattefria 18,50 för att man kör med privat bil. Tar man ut högre milersättning får man skatta som lön och om man inte tar ut extra ersättning få man också skatta som lön på firmans lite högre vinst. En högre milersättning ska det väl också dras egenavgifter på? Har man AB är det ännu dummare eftersom man får skatta en del av vinsten som kapital samt att arbetsgivaravgifterna är högre än egenavgifterna. Eller har jag missat något knep?

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433790 Om man nu skall fuska med skatten, så varför med bilen? Finns andra mycket mer lönsamma grejer, som inte SKV är lika noga med.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Mats_Orberga  
#433811 Om man monterar en lastsläde på en pickup så sänker man förmånsvärdet ordentligt. Då räknas den som specialanpassad och det anses inkräkta på användbarheten privat. Att det sen i många fall är en förbättring av bilen är ju bara bonus.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433822 Det såg ut som en bra lösning. Men hur får man reda på det nya förmånsvärdet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).