Skotare

Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

16 inlägg 13080 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Torbjörn Johnsen  
#417676
1478882118_rottnef15_volvopenta-motor1_webb-680x385.jpg


Representanter från Rottne bekräftar nu att det finns en första Rottneprototyp med Volvo Pentamotor. Maskinen är ett led i Rottnes stora Rysslandssatsning som presenterades i pressinformation 20 september i år. Rottne kommer nu att säljas av Ferronordic som bl a säljer Volvos lastbilar och anläggningsmaskiner i hela Ryssland. Alla Rottnemaskiner som ska säljas i Ryssland kommer att utrustas med Volvo Pentas motorer. Till att börja med ska Rottne tillverka skotaren F15 8WD med Volvo Pentas steg 3 motorer och där fins nu prototypen färdig. Under 2017 kommer H11-skördare med både 6- & 8 hjul att tillverkas med VolvoPenta-motorer. Representanter från Rottne säger att det har fungerat mycket bra att anpassa skotaren för Volvomotorn. Värt att notera är att de motorer som används har s k steg 3 emissionskontroll vilket ger ett enklare motorutförande än för motsvarande maskiner som säljs inom EU. Rottne är samtidigt noga med att påpeka att avtalet med John Deere som motorleverantör till maskinerna som säljs på Rottnes andra marknader inkl. Sverige inte påverkas.

Man kan ju alltid fundera över över om det här ändå inte kan vara ett första steg till en helt blågul maskin så småningom även för den svenska marknaden? Framtiden får utvisa :geek:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Torbjörn Johnsen  
#419518 Är det någon som vågar gissa om Rottne kommer med Volvomotorer i sina maskiner på Elmia Wood? :mrgreen:
För den svenska marknaden då alltså.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Perfa76  
#432414 https://www.facebook.com/rottne/posts/1368908493120469:0
Leverans av första maskinen till Ryssland redan den 28 november. Antagligen bara för demo, men ändå. Är det prototypen som skickats tro?

https://www.facebook.com/rottne/posts/1303929989618320:0
I kommentarerna till bilden så säger Rottne ganska tydligt att ett byte till Volvo Penta på EU-marknaden inte är planerat. Men det sägs att installationen av Volvo Penta motorn för Ryssland kommer utvärderas under en tid.


Fråga: Kan man få Volvo Penta i Sverige?

Rottne Industri AB:
Den här motorn är speciellt framtagen för ocertifierade marknader som t.ex. Ryssland, och inte godkänd i Sverige. Volvo Penta-motorerna ska nu under en tid utvärderas i Ryssland - och i nuläget kommer vi fortsatt ha JD-motorer i våra maskiner på övriga marknader.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Fredrik Reuter  
#432429 Hej,
Ja, det är nog Volvo i den som är på bilden.
Problemet tror jag är att det är relativt enkelt att stoppa i en Steg 3 motor där det suttit en Steg 4 innan (teorier dock).
Det är nog ett mycket större projekt att byta tillverkare och hålla emissionskraven i tier4.
Troligtvis kommer nog Rysslandsmotorn utvärderas noga! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Perfa76  
#432494
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, det är nog Volvo i den som är på bilden.
Problemet tror jag är att det är relativt enkelt att stoppa i en Steg 3 motor där det suttit en Steg 4 innan (teorier dock).
Det är nog ett mycket större projekt att byta tillverkare och hålla emissionskraven i tier4.
Troligtvis kommer nog Rysslandsmotorn utvärderas noga! :wink:


Självklart är det en del mer jobb att installera en Steg4/Tier4F motor från en annan motortillverkare än att bara installera en Steg 3A motor, men vad gäller att hålla emissinskraven så är det för industrimotorer bara motorn som är certifierad (av motortillverkaren), inte fordonet. Motorns installation måste uppfylla motortillverkarens krav, men mycket svårare än så är det inte. Med supporten från motortillverkaren så är det inga svårigheter så länge som det finns utrymme för SCR och AdBlue-tank med mera.

Eftersom Volvo-motorn är större (sannolikt längre) än JD-motorn så måste Rottne ha designat om maskinen en hel del för att få i den här Volvo Steg3A-motorn. Att maskinen har förlängts syns tydligt om man jämför bilder på en vanlig F15D FT4 med denna som har Volvo. Det grå partiet närmast hytten är uppskattningsvis 5-10cm längre på Volvo-maskinen.

1485120948_image.png
1485120945_image.png

Avatar Fallback

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

bgl  
#433695 På Hindersmässan i Örebro träffade jag igår en gammal bekant som fortfarande kör skogsmaskin ibland.
Han tyckte det mesta var bättre nu än förr förutom modet med korta avgasrör. I dimmigt, vindstilla väder stannar avgaserna kring hytten och lukten kommer in. En säljare hade påstått att modern avgasrening gör att ingen lukt ska kännas!
Jag minns när avgasrör med en böj överst började ersätta äldre utförande med vippande lock var det några som kapade böjen på sin nya traktor och satte dit ett vipplock istället,det luktade mindre avgaser menade dom.
Bildens F15/pentamotor verkar ha kort avgasrör trots den sämre avgasreningen, men ryssar är kanske tåligare?!

Avatar Fallback

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433698
bgl skrev:På Hindersmässan i Örebro träffade jag igår en gammal bekant som fortfarande kör skogsmaskin ibland.
Han tyckte det mesta var bättre nu än förr förutom modet med korta avgasrör. I dimmigt, vindstilla väder stannar avgaserna kring hytten och lukten kommer in. En säljare hade påstått att modern avgasrening gör att ingen lukt ska kännas!
Jag minns när avgasrör med en böj överst började ersätta äldre utförande med vippande lock var det några som kapade böjen på sin nya traktor och satte dit ett vipplock istället,det luktade mindre avgaser menade dom.
Bildens F15/pentamotor verkar ha kort avgasrör trots den sämre avgasreningen, men ryssar är kanske tåligare?!


Det där är sant, det har vi reagerat över när vi provat både komatsu och jd.

Avatar Fallback

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

FMJ  
#433741
Valmet 890 skrev:
bgl skrev:På Hindersmässan i Örebro träffade jag igår en gammal bekant som fortfarande kör skogsmaskin ibland.
Han tyckte det mesta var bättre nu än förr förutom modet med korta avgasrör. I dimmigt, vindstilla väder stannar avgaserna kring hytten och lukten kommer in. En säljare hade påstått att modern avgasrening gör att ingen lukt ska kännas!
Jag minns när avgasrör med en böj överst började ersätta äldre utförande med vippande lock var det några som kapade böjen på sin nya traktor och satte dit ett vipplock istället,det luktade mindre avgaser menade dom.
Bildens F15/pentamotor verkar ha kort avgasrör trots den sämre avgasreningen, men ryssar är kanske tåligare?!


Det där är sant, det har vi reagerat över när vi provat både komatsu och jd.


Ett problem är den låga avgas det faktum att avgaserna leds till kondensorn. En av teknikern detekteras, kylare blir smutsiga snabbare. Därför bör avgas riktas mer sidan.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Perfa76  
#433870 Intressant resonemang om korta och sido eller bakåtriktade avgasutblås.
Utan tvivel så luktar det ju inte mycket från en modern dieselmotor så fort motorn och dess DOC, DPF och eller SCR blivit varm, men lite lukt finns ju kvar innan efterbanhandlingen är varm ändå.

Denna Volvo D8 Steg3A/Tier3 har varken DOC, DPF eller SCR, så man får hoppas för ryssarnas skull att den är så pass ren från kolväten och annat som luktar. Annars får man väl förlänga röret efter den här testperioden.
Om ryssar är mer tåliga eller snarare accepterar mer, det råder det nog inga tvivel om?

Avatar Fallback

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433872 John deere e serie har ju haft korta avgasrör sen e serien kom... Då var det väl tier 3? Så ryss rottnen är ju inte unik i det fallet

Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

skogsjan695xl  
#433874 Rottne har väll inte heller helt sakna motor som JD skogsmaskiner.
Dom har väll JD industrimotor vad jag hört.
Sen kanske inte det skiljer så mycket mellan dom.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Larssoniskogen  
#434564 snacka om bakåtsträvan..... här i Sverige ska vi hälla i DEF vätska(ad blue) men hos ryssen duger det med diesel o fina kol pelare ur pipan. kul att vi ska dra hela lasset med minskade koldioxid utsläpp. eller va tycker ni?

Avatar Fallback

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

tallen100  
#434576 Så är det jämt, lilla duktiga Sverige ska "rädda" hela världen.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Larssoniskogen  
#434620 och moralen hos tillverkaren, i det här fallet rottne, räcker bara så länge det inte gäller pengar, för kan man tjäna pengar då behövs ju ine längre moral.....

Användarvisningsbild

Re: Rottne F15 skotare med Volvo Pentamotor (prototyp)

Perfa76  
#434918 Tyvärr har de i Ryssland inte tillgång till diesel med tillräckligt låg svavelhalt före att kunna ha motorer med SCR eller DPF, men någon kolpelare ur avgasröret är det inte på denna Volvo Penta ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).