lör 28 jan 2017, 11:24#433700
Ja, vi har som janee säger fast tvärt om. Då frun skattar för intäkterna på gården och jag främst jobbar i stora staden så står firmabilen på henne och privatbilen på mig. Som nämnts tidigare finns en undantagsregel som gör att man kan köra firmabilen max 10 ggr per år max 10 mil per gång utan att behöva åka på förmånsbeskattning.
Sedan handlar förmånsbeskattningen om förmånen att ha tillgång till bil och inte att använda bilen. Därför smäller hela kostnaden till direkt om man kör en 11e gång. Och Skatteverket anser att förmånen att ha tillgång till bil är värd sjukt mycket pengar. När vi först räknade på detta för en sådär fem år sedan tror jag att det skulle kosta oss runt 20-30.000 kr per år för att få använda den mer än 10-åriga firmabilen privat. För oss löser det sig dock genom att frun jobbar på gården, vi har de 10 friåken och genom att vi kan pussla en del eftersom jag inte behöver vara på jobbet varje dag. För att minska krånglet hade vi nog egentligen velat göra det enklaste, dvs att dra den skattefria ersättningen på 18,5 per mil för privatbil. Detta täcker dock tyvärr inte bensinkostnaden då större delen av körandet i verksamheten innebär att vi har tunga hästar bakom bilen.
Vad som är mest lönsamt måste man nog egentligen räkna på i det enskilda fallet. Alternativen är:
1. Privat bil som man drar skattefri milersättning för i firman
2. Firmabil med förmånsbeskattning
3. Två bilar, en privat och en firmabil
Troligen är alternativ 1 eller 2 billigast för de allra flesta. Jag skulle också tro att privatbil är billigast i många fall om man inte som vi drar tungt i verksamheten eller (också som vi) råkar ha en firmabil som kostar multum i reparationer (det vet man dock förmodligen inte när man gör kalkylen).