Skogsekonomi

Förmånsbil

57 inlägg 37394 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förmånsbil

Totte-70  
#433631 Någon som har erfarenhet av att köpa en pickup i näringen?

Jag har en skogsfastighet och kör till skogen minst en gång i veckan och är trött på att köra med min privata bil. Så tanken är att sälja den och bara ha pickupen.

Jag jobbar heltid med något helt annat så inkomsterna från skogen är inte stora.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

opekka  
#433675 Det blir kostsamt med förmånsbil, både för dig privat och för näringsverksamheten när sociala avgifter ska läggas på förmånsvärdet.

Du får visserligen dra av momsen på en pick-up vid inköp (om den har lastytan delad med luftspalt till kupén) men det sänker inte förmånsvärdet (enligt vad jag förstått).

För att slippa bilförmånen, bör du ha en annan bil för privatkörningen, föra körjournal på pick-upen och förstås bara använda lastbilen i körningar som hör till skogen.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433678 Skogen drivs som enskild firma så jag tror inte jag betalar några sociala avgifter.
Men jag kan ha fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433689 De heter egenavgifter istället för sociala avgifter och är ungefär lika stora.

Om du prkvat kör mer än 100 mil eller mer än 10 ggr med din firmabil, åker du på förmånsvärdesbesnattning. Det kan löna sig om du använder bilen mycket privat, och du ändå vill ha en ny bil med extra utrustning.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

teinarsson  
#433690 Det kan förmodligen också löna sig med något slags supermiljöbil eftersom dessa har extremt låga förmånsvärden. Men då är det inte längre en bil som lämpar sig för arbete.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

jannee  
#433691 Efter jag förstått och hört är det endast lönsamt med firmabil om du har 2 bilar och BARA nyttjar firmabilen i näringen.
EX när du äger och kör skotare/skördare bör man ha en bil för endast firmajobben. Hushållets andrabil står då också med fördel på frun - allt för att oroa skattemyndigheterna så lite som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433693 Jag är med på att jag blir förmånsbeskattad. Men jag är inte riktigt säker på hur det funkar.
Jag tror det innebär att värdet läggs på
min inkomst?

Om det är så är det helt OK eftersom inköp, skatt, försäkring & reparationer betalas av näringen och om det inte finns pengar där blir det ett minus i näringen.
Det kan jag i sin tur dra mot egen insättning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

teinarsson  
#433700 Ja, vi har som janee säger fast tvärt om. Då frun skattar för intäkterna på gården och jag främst jobbar i stora staden så står firmabilen på henne och privatbilen på mig. Som nämnts tidigare finns en undantagsregel som gör att man kan köra firmabilen max 10 ggr per år max 10 mil per gång utan att behöva åka på förmånsbeskattning.

Sedan handlar förmånsbeskattningen om förmånen att ha tillgång till bil och inte att använda bilen. Därför smäller hela kostnaden till direkt om man kör en 11e gång. Och Skatteverket anser att förmånen att ha tillgång till bil är värd sjukt mycket pengar. När vi först räknade på detta för en sådär fem år sedan tror jag att det skulle kosta oss runt 20-30.000 kr per år för att få använda den mer än 10-åriga firmabilen privat. För oss löser det sig dock genom att frun jobbar på gården, vi har de 10 friåken och genom att vi kan pussla en del eftersom jag inte behöver vara på jobbet varje dag. För att minska krånglet hade vi nog egentligen velat göra det enklaste, dvs att dra den skattefria ersättningen på 18,5 per mil för privatbil. Detta täcker dock tyvärr inte bensinkostnaden då större delen av körandet i verksamheten innebär att vi har tunga hästar bakom bilen.

Vad som är mest lönsamt måste man nog egentligen räkna på i det enskilda fallet. Alternativen är:
1. Privat bil som man drar skattefri milersättning för i firman
2. Firmabil med förmånsbeskattning
3. Två bilar, en privat och en firmabil

Troligen är alternativ 1 eller 2 billigast för de allra flesta. Jag skulle också tro att privatbil är billigast i många fall om man inte som vi drar tungt i verksamheten eller (också som vi) råkar ha en firmabil som kostar multum i reparationer (det vet man dock förmodligen inte när man gör kalkylen).

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433714 Om man leasar bil, så är det ofta bättre att göra det i firman också. Men det är kanske inte aktuellt.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433723 Har inte tittat på leasing ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433725 teinarsson
Idag använder jag alternativ 1, men tycker det är en dålig affär.
Så nu är jag inne på att vända på det och betala förmånsvärdet och slippa att betala skatt, försäkring och reparationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

bm555  
#433727 Jag är också trött på att köra motorsågar och röjsåg i min privata bil. Till min skogen har jag 2 km. Hjälper även andra skogsägare med skogstjänster och då kan det vara ett antal mil att åka. Åker oftast traktor till skogen men då förlorar jag lite tid. Jag har ärenden inne i stan på morgonen och på kvällen. Tar bilen in till stan på morgonen och sedan hem och hämtar traktor sen upp till skogen. På kvällen samma sak. Hem med traktorn och hämta bilen och in till stan och hem igen. Åker jag bil så behöver jag inte åka hem morgon och kvällen. Då åker jag direkt till skogen.

Har funderat på en vw caddy diesel beganad. Jag kommar att använda bilen 75% privat.

Om jag leasar en caddy så slipper jag halva momsen på leasingavgiften. men kommer att bli förmånsbeskattad.

Köper bilen på firman så blir jag förmånsbeskattad.

Har funderat på att köpa bilen privat och ta ut 18,50 kr milen när jag kör i företaget.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

teinarsson  
#433728 Om du räknar på alternativ 1 och 2 så vore det intressant att se resultatet. Det är säkert andra som också skulle vara intresserade även om situationen förstås är olika för oss alla. Det beror ju som sagt var på flera faktorer som t ex hur bilen används, vad det är för bil och hur mycket skatt man betalar.

Avatar Fallback

Re: Förmånsbil

opekka  
#433737 Jag har räknat i olika omgångar. Dyr bil slår igenom oavsett val av finansiering/användning/förmånsbil/privat bil. Knappast oväntat iofs.

Att kunna lyfta halva momsen på leasing äts upp av leasingens avgifter: Ränta, kontraktsavgift/uppläggningsavgift och fakturaavgift.

Bästa ekonomin som jag sett är att ha en mkt enkel o billig bil i skogsbruket som privatägd o debitera milersättning.

Kan du nyttja bilen i andra verksamheter o få annan kostnadstäckning kan en firmaägd bil vara ok. Men sällan/aldrig om man ska betala förmånsvärde för den.

Användarvisningsbild

Re: Förmånsbil

Totte-70  
#433738 Jag ska räkna på det och återkomma [emoji3]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).