Skogsekonomi

Deklaration, jordbruksfastighet

26 inlägg 94844 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433312 Realisationsvinst på fonder till enskild firma.
Jag gjorde en liten vinst på att sälja fonder år 2015. Nu blev jag anmodad att betala preliminärskatt i form av en viss summa varje månad. För att överklaga detta var jag tvungen att lämna in en preliminär deklaration (SKV4314).
Jag kollade med Skatteverket och fick besked att realisationsvinsten gått in på min enskilda firma. Så istället för att knåpa ihop en fullständig preliminär deklaration behövde jag bara fylla i noll kronor under inkomst av näringsverksamhet. (jag räknar förstås med underskott där).

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

teinarsson  
#433328
lfq skrev:Realisationsvinst på fonder till enskild firma.


Det är inte tillåtet att äga aktier eller fonder genom enskild firma så någon har fått något om bakfoten eller så är det jag som inte hängde med i ditt resonemang.

Tillbaka till trådens ämne. Min rekommendation är också att om man har den tid och kompetens som kan behövas är det bättre att själv läsa in sig själv istället för att ta in en bokföringsbyrå. Min erfarenhet från flera företag och föreningar är att många redovisningskonsulter bara verkar göra som de alltid har gjort utan att veta om det var rätt från början eller om det har kommit nya regelverk. Dessutom är det alltid du själv som åker dit om det blir fel medan din redovisningskonsult glatt kommer att fortsätta skicka fakturor. Vad som däremot verkar vara bra är att enskilda handläggare på Skatteverket ibland har uppfattningen att det är mindre risk för fel när en extern person sköter bokföringen vilket kan minska det administrativa krånglet.

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

haggloader  
#433364 Jag tror snarare att Skatteverket kontaktar en redovisningskonsult, än en som har deklarerat själv KORREKT.

Ibland tycker jag att redovisningskonsulter vill dra av allting för att visa sig på styva linan...

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433366
teinarsson skrev:Det är inte tillåtet att äga aktier eller fonder genom enskild firma så någon har fått något om bakfoten eller så är det jag som inte hängde med i ditt resonemang.


Den person jag hade kontakt med på Skatteverket tyckte också att det var konstigt.

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433492 Finns undantag för andelar i föreningar som har med verksamheten att göra, tex Södra. Har för mig att de skall redovisas i näringen. Men inte aktier/fonder som du köper på börsen.

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

alias  
#433548
lfq skrev:Realisationsvinst på fonder till enskild firma.
Jag gjorde en liten vinst på att sälja fonder år 2015. Nu blev jag anmodad att betala preliminärskatt i form av en viss summa varje månad. För att överklaga detta var jag tvungen att lämna in en preliminär deklaration (SKV4314).
Jag kollade med Skatteverket och fick besked att realisationsvinsten gått in på min enskilda firma. Så istället för att knåpa ihop en fullständig preliminär deklaration behövde jag bara fylla i noll kronor under inkomst av näringsverksamhet. (jag räknar förstås med underskott där).


Jag har själv FA-skatt och hade året innan jag registrerade mig för moms och FA-skatt sålt fonder med vinst, i likhet med dig. Detta gjorde att jag hade behov av att göra en fyllnadsinbetalning då den dragna preliminärskatten inte räckte till den slutgiltiga skatten.

Ställde aldrig frågan till Skatteverket men för min del så stämmer det med summorna om skillnaden mellan redan dragen preliminärskatt och det slutgiltiga beslutade skatten, för året innan jag registrerade mig för FA-skatt, låg till grund för Skatteverkets beslut om F-skattedebitering.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433565 Jag sålde mina fonder 2015 och gjorde en fyllnadsbetalning i början av 2016 för att slippa kvarskatt. Sedan räknade Skatteverket per automatik att jag sålt fonder med vinst även 2016. Därför begärde de att jag skulle betala en extra preliminärskatt varje månad under 2017. Det märkliga är fortfarande att de nu räknar med att vinsten från 2015 hör ihop med min enskilda firma.
Hoppas det har klarnat, jag uttryckte mig kanske inte helt klart från början.

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433568 Verkar skumt i vilket fall. Det går bra att skicka in en ny preliminär deklaration, om du tycker beloppet är knasigt.

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433597
Mangan skrev:Verkar skumt i vilket fall. Det går bra att skicka in en ny preliminär deklaration, om du tycker beloppet är knasigt.


Eftersom en person från Skatteverket hjälpte mig med en preliminär deklaration där jag skrev noll i intäkt för enskild firma så tror jag att allt är klart.

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433599 Nu fattar jag ännu mindre. :grin:

Avatar Fallback

Re: Deklaration, jordbruksfastighet

jannee  
#433607 Förtjänsten ifq gör på fonder beskattas ENDAST som inkomst av kapital.
Om ifq även under 2016 sålt fonder ska ca 30 % av vinsten in till staten våren 2017. Detta brukar man göra när man deklarerat och insett hur mycket pengar staten kan tänkas kräva (man kan även sålt aktier/fonder med förlust och kvittar då detta mot vinst)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).